עימות בין המפכ"ל לבן גביר: "השר לא חותמת גומי, מה ההצעה משנה?"

כשרב-ניצב יעקב שבתאי יושב בכיסא הסמוך, השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגן על החוק שיעביר אליו סמכויות, יחליש את כוחו של המפכ"ל, ויהפוך אותו ל"מפכ"ל-על". "אני לא עציץ", אמר בנוכחות המפכ"ל שבתאי, שתהה מה החוק המתהווה ישנה. לטענת בן גביר, במצב הנוכחי תפקיד השר לביטחון הפנים הוא חסר סמכויות ולכן הוא רוצה לשנות זאת. "הפקודה בנוסחה היום לא מאפשרת לשר לדאוג לדברים הללו ואני לא רוצה להיות עציץ, אני רוצה לקבוע מדיניות".
המפכ"ל שבתאי אמר בדיון כי "איננו מתנגדים לשינויים והתאמות ברוח התקופה, אך שינויים דרסטיים ודרמטיים כאלה חייבים להיעשות בזהירות, בשום שכל ובהליך מקצועי ומעמיק. השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא מה הבעיה במצב הנוכחי, ובהתאם לכך עלינו לבחון את הדרכים לשפר". לדברי המפכ"ל, "הצעת החוק אינה מפרטת ואינה מבהירה מה לא ניתן לעשות עד כה ומה כן ניתן לעשות אחרי שהחקיקה תעבור. אני רוצה לעבור על הסמכויות של השר. גם היום לשר יש פה סכמויות להפעלת המשטרה והן נרחבות מאוד".
בן גביר התפרץ לדבריו ואמר: "אבל אין שם מדיניות. אתה ראית את זה". המפכ"ל השיב: "נושא המדיניות, בכל המקרים, הייתה נגזרת של מדיניות השר. קשה לי להבין את הטענות שהשר הוא איזשהי חותמת גומי". המשנה ליועמ"שית עמית מררי אמרה בדיון כי "הצעת החוק מבקשת ליצור נקודת איזון חדשה שמצמצמת הלכה למעשה באופן מהותי את עצמאות שיקול הדעת של מדינת ישראל והעומד בראשה". לדבריה, "אל מול הרחבת סמכותו של השר, ההצעה אינה כוללת איזונים וערובות להבטחת עצמאות המשטרה שקיימים בהסדרים משפטיים דומים".
מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך אמר בריאיון מיוחד, שיפורסם ביום שישי הקרוב במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", כי "הכיוון שבן גביר מוביל אליו הוא סכנה אדירה לביטחון האישי במדינת ישראל". "לו הדבר הזה מתממש אני מתפטר", אמר אלשיך. "לא הייתי מסכים להיות מפכ"ל של גורם פוליטי". ח"כים מהקואליציה העתידית כבר יצאו בעקבות הריאיון נגד אלשיך ואמרו: "מפכ"ל כושל שפגע בזכויות אדם, צבוע".
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי
(צילום: עמית שאבי)
לקריאה נוספת

סיפורי היום

החמרה במצבו של זקן רבני הציונות הדתית: הרב חיים דרוקמן, חתן פרס ישראל, פונה לבית חולים ומצבו מוגדר עדיין קשה ויציב.
שניאור, הצוללן שנעדר, אותר ללא רוח חיים בחוף בתל אביב.
מצב הנער שנדקר ברחובות עדיין קשה, חצי מהתלמידים לא הגיעו לבי"ס: "המומים ומפחדים".
עדת התביעה בתיק 4000 הודיעה לפילבר "הר הבית בידינו": "לא אישי, זה היה לטובת הציבור".
הרמטכ"ל אישר בקולו שישראל תקפה שיירה איראנית: "האמל"ח במשאית 8".
ועוד התייקרות: זוגלובק מעלה מחירים ב-9.8%.

מה צפוי מחר

החל ממחר יהיו רשאים חיילים וחיילות בסדיר לנסוע ללא תשלום בתחבורה הציבורית, גם על אזרחי.

התחזית

מחר תחול עלייה קלה בטמפרטורות ומזג האוויר יהיה מעונן חלקית. בסוף השבוע מזג האוויר צפוי להיות נוח ומתאים לפעילות מחוץ לבית.

מה חיפשו היום בגוגל?

יצחק בנאי. השופט בדימוס נפטר אמש בגיל 92 והובא היום למנוחת עולמים. בנאי הוא אביהם של הזמר אביתר בנאי, השחקנית אורנה בנאי והרקדנית אפרת בנאי. בנו הבכור, מאיר בנאי, נפטר ב-2017, בגיל 56. הוא הותיר אחריו גם אישה, אשת החינוך שמחה בנאי.

סיפורים מומלצים שאולי פספסתם

הכירו את אלי אטדגי, שף הבשר של הסלבס, שמגיע כמעט לכל אירוע בביצה המקומית, ומחזיק חשבון אינסטגרם עם 137,000 עוקבים.
(צילום: אסף מגל)
אחרי שהשיקה את רילס (Reels), או במילים אחרות הגרסה שלה לטיקטוק, אינסטגרם ממשיכה במסע העתקת הפיצ'רים ומשיקה את Candid Stories - חיקוי ישיר של הרשת החברתית BeReal.
פרוקי רגליים גדולים, שחיו לפני 470 מיליון שנה, התגלו במרוקו.
ואחת ולתמיד בדקנו מה הסיבה שמטוסים משאירים באוויר שובל לבן.