שתף קטע נבחר

נשארים על המפה

שנה לאחר סגירת האתר למנויים בתשלום בלבד, מדווח אתר הפנאי והטיולים "מפה" על 12,000 מנויים, אך האם אתרי תוכן אחרים יכולים ללמוד מהניסיון שצבר?

שנה לאחר סגירת האתר למנויים בתשלום בלבד, מדווח היום (ב') אתר הפנאי והטיולים "מפה" על 12,000 חברים משלמים וקצב הצטרפות ממוצע של כ-1000 מנויים בכל חודש. עם זאת, "מדריך מפה באינטרנט", מפעילת האתר וחברת בת עצמאית של "מפה", עדיין אינה רווחית. המעבר לרווח צפוי, על פי החברה, רק במחצית 2003, אז יגלשו באתר כ-20,000 מנויים משלמים.

אתר "מפה" הושק בחודש יוני, 2001, לאחר ארבעה חודשי הרצה והשקעה של יותר מ-2.5 מיליון דולר. המשבר בענף ההיי טק, הוצאות הגדולות וההתפחכות מהתקווה כי אתרי אינטרנט יכולים להתבסס על הכנסות מפרסומות בלבד, אילצו את חברת "מפה", מוציאה לאור של מפות, אטלסים ומדריכי טיולים, להודיע על כוונתה לגבות תשלום עבור גלישה באתר. בסוף חודש אוקטובר נסגר "מדריך מפה לאינטרנט" למנויים בתשלום בלבד.

 

התקדים של "מפה"

 

"מפה" הוא אתר התוכן הראשון בישראל בעידן הנוכחי של כלכלת האינטרנט שנולד כאתר חינמי ועבר למודל סגור של אתר למנויים בתשלום בלבד. ב"מפה" קיוו ל-7,000 עד 10,000 מנויים והגיעו ליותר מכך, שנה לאחר מכן. האם אתרים אחרים יכולים ללמוד מהניסיון שצברה "מפה" באינטרנט? ככל הנראה, רק אתרי נישה, שכמו "מפה", מציעים לקהל הגולשים שירות בתחום ספציפי, ואינם סובלים מתחרות חזיתית מצד אתרים אחרים. רוב אתרי התוכן נוקטים בגישה מתונה יותר, וגובים תשלום עבור שירותים ותכנים איכותיים (פרימיום), בעוד השירות הבסיסי נשאר חינם.

"מדריך מפה באינטרנט" כולל כיום שמונה ערוצי תוכן בתחומים כמו מסעדות, סרטים לינה, טיולים, מופעים ואירועים, טלוויזיה וסרטים ושירותים מקוונים כמו מפות. מאחר שכמעט כל אזורי האתר, לבד מדף הבית, נגישים למנויים בתשלום בלבד, נותר למבקרים רק להחליט אם לרכוש מנוי או לעזוב את האתר. כתוצאה מכך, פחתה כמות המבקרים באתר במידה ניכרת.

 

כמות המבקרים פחתה – כמות ההכנסות עלתה

 

לעומת 7,000 עד 10,000 משתמשים יייחודיים שביקרו מדי יום באתר כשהוצע במתכונת החינמית, הרי שלאחר סגירתו למנויים בתשלום, מבקרים בדף הבית כ-50,000 משתמשים ייחודיים בחודש. בחברה תולים את הפער בין מספר המנויים המשלמים לכמות הגולשים מדי חודש במבצעים שעורכת "מפה" יחד עם אתרי אינטרנט שונים, במסגרתם פותחת החברה חלקים מהאתר לשימוש חינם של גולשי אתרים אלה.

על פי נתוני החברה, יותר מ-80 אחוז מהגולשים שרוכשים מנוי חודשי באתר מחדשים מדי חודש את המנוי, שמחירו 22 שקלים בחודש. מחיר המנוי השנתי הוא 204 שקלים (17 שקלים בחודש), ומחיר מנוי עסקי נקבע ל-100 שקל עבור שני משתמשים, ו-50 שקלים עבור כל מנוי נוסף בארגון. ב"מפה" מנמקים את ביטול מנוי כרטיסייה, שהקנתה זכות ל-10 כניסות עבור 30 שקלים, בחוסר הכדאיות של מסלול זה עבור החברה.

נוסף על מכירה ישירה של מנויים לגולשים ולבתי עסק, "מדריך מפה באינטרנט" משווקת את האתר באמצעות ספקי האינטרנט. אינטרנט זהב, נטוויז'ן, קווי זהב 012, ואקטקום מציעות את האתר למנוייהן עבור 22 שקל בחודש. ב"מפה" מסרבים למסור כמה גולשים רכשו מנוי באתר דרך ספקי האינטרנט אך מדווחים על "אחוזים יפים".

יוסי גולד, מנכ"ל "מדריך מפה באינטרנט", מאמין במודל של שיווק תכנים ושירותים חיצוניים למשתמש במסגרת חשבון האינטרנט של ספק האינטרנט (bundling), על פי המודל של AOL.

 

בעתיד - מדריכים ניידים

 

לבד ממכירת מנויים לגולשים, "מדריך מפה באינטרנט" פנתה גם לשוק המוסדי. האתר מוכר ממאגרי המידע שלו לחברת פלאפון עבור השירותים מבוססי המיקום שלה (ובחודש הבא גם באורנג').

במקביל, החברה מפתחת גרסאות מקומיות של אתר "מפה", שישולבו בתוך אתרי אינטרנט של רשויות מקומיות. הרשות המקומית תשלם עבור השירות ואילו תושבי הרשות המקומית יזכו לגלוש חינם באתר, שכולל מידע על בילויים ואטרקציות באזור הרשות המקומית בלבד. הגירסה המקומית הראשונה של אתר "מפה" תושק באתר עיריית חיפה במהלך החודשים הקרובים.

"מדריך מפה באינטרנט" מתעתדת להשיק בשנה הקרובה גירסה לא מקוונת של האתר עבור פאלם, שתספק למשתמש מידע על חמש הערים הגדולות בארץ. בשלב ראשון, תושק גירסה טקסטואלית בלבד (ללא מפות גיאוגרפיות) של האתר.

בחודשים הקרובים מתכוונים במפה להרחיב את ערוצי התוכן הקיימים ולהשיק את מהדורה המקוונת של "אנציקלופדיית מפה" לידיעת הארץ, כמו גם גירסה מקוונת ל-Pocket PC, שתכיל את כל תוכני האתר כולל מפות, וכאשר תבשיל טכנולוגיית הדור השלישי של הטלפונים הסלולריים, תושק גירסה סלולרית של האתר עבור מכשירים עם GPS, שיספקו למנוי המלצות על בסיס מיקומו.

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים