הפולביה חוזרת
לאור הקשיים בהם נמצאת לנצ'יה, שוקלת חטיבת היוקרה של פיאט להקים לתחייה את אחת האגדות המפורסמות ביותר שלה
לא נחדש דבר אם נספר על כך שפיאט נמצאת במשבר חמור ושחטיבת היוקרה שלה, לנצ'יה, נמצאת כנראה במצב רע אף יותר. כמו שסיפר לנו בראיון ג'אני קודה, מי שעומד בראש פיאט-לנצ'יה-מסחריות קלות, האיטלקים יודעים שהדרך הנכונה להיחלץ מהמשבר ולרכוש מחדש את אמון הקהל הצגת מוצרים חדשים. ואולם אנשי פיאט ולנצי'ה לא מסתפקים בכך, ומתכוונים להשתמש במיטב התרגילים המוכרים לחברות במשבר.
והתרגיל החשוב שבהם הוא הצגת מכוניות תצוגה מעניינות ומפתות את העין, ואת הלב. זאת לא רק כדי לרמוז על העתיד ולהכריז כי "אנחנו יכולים לייצר אותה", אלא בעיקר כדי להצהיר שיש בכלל עתיד.
אימוץ הקופה
דוגמה להבנת חשיבותן של מכוניות התצוגה עבור לנצ'יה יכולנו לקבל בתערוכת בולוניה האחרונה, עם פרוייקט הקופה של קארצ'רנו. בתערוכת פאריז הוצגה מכונית מעניינת זו, שמבוססת על הת'זיס, בעמדה נידחת של קרצ'רנו. בבולוניה כבר אימצה אותה לנצ'יה אל מרכז התצוגה, כאילו הייתה אחד החידושים החשובים שלה. וזו, כך מסתבר, היא רק ההתחלה. כי בלנצ'יה מתכוננים לשלוף ממחסני החירום את אחד התותחים החשובים ביותר שלהם, אחד השמות הגדולים בתולדות היצרן האיטלקי ובהיסטוריה המוטורית בכלל. מדובר בלא פחות מאשר הפולביה HF.
האגדה חוזרת
הפולביה HF הייתה קופה דו-מושבית שהתבססה על מכונית משפחתית תמימה (אם כי לא הייתם מנחשים זאת) והפכה תוך זמן קצר לאגדה. המכונית בעלת ההנעה הקדמית והמראה הפשוט אך תכליתי הוצגה ב-65 וזכתה לניצחונות רבים במירוצי הראלי ( על אליפויות קשה לדבר כי אז עדיין לא הייתה אליפות מאורגנת). באהבתם של חובבי הרכב זכתה הפולביה בעיקר בשל הקרבה הגדולה בין הגרסה הסדרתית למכוניות המתחרות, והיא נחשבת לאחת המכוניות הנחשקות ביותר של היצרן. עבור רבים מאוהדי לנצ'יה נחשבת הפולביה ללנצ'יה האמיתית האחרונה לפני השתלטות פיאט ב-69'.
הרעיון ליצור יורשת לפולביה עלה כבר מספר פעמים בעבר, אך נדחה מחשש שמכונית ספורט כזו תטשטש את ההבדלים שפיאט רוצה ליצור בין אלפא ללנצ'יה. אלא שהמצב הקשה באחרונה מחק כל התנגדות ואיפשר את השימוש בנשק החם ביותר שבנמצא.
וכך, בתערוכת פרנקפורט הקרובה (ואולי אף קודם), צפויה פיאט להציג מכונית תצוגה אשר תכונה פולביה ותתבסס על הברקטה, הרודסטר הקטנה והוותיקה. זו, כדאי לזכור, מבוססת על פלטפורמת הפונטו.
בניגוד לברקטה, תיבנה הפולביה במרכב קופה סגור, מה שישפר את קשיחות המרכב ויסייע מן הסתם לניהוג. המראה, כך רומזים בלנצי'ה, יהיה שונה לגמרי. על עיצוב המכונית הופקד פלביו מנציני, המעצב הצעיר של לנצ'יה, אשר בחר בשפת הרטרו עבור הפולביה החדשה. במכונית החדשה צפויים להופיע מאפיינים רבים מהפולביה המקורית והדמיון יהיה רב. לכך יסייע גם שימוש בגווני כתום למרכב ושחור למכסה המנוע, צבעים שאפיינו את המכוניות המתחרות.
באם הכל יתנהל כשורה הרי שבלנצ'יה מתכננים להציג את הפולביה הסדרתית החדשה כבר ב-2005, 40 שנים לאחר השקת הדגם המקורי. המכונית הסדרתית תצויד כנראה בגרסה מחוזקת של מנוע ה-1.8 ליטר (המנוע הגדול ביותר בפולביה המקורית היה בנפח 1.6 ליטר) אם כי ייתכן גם שימוש באחד ממנועי חמשת הצילינדרים או ה"ניצוץ כפול" של אלפא. המכונית הסדרתית תיבנה כנראה על ידי מגיורה אשר מייצרת גם את הברקטה.
בהקשר זה מעניין לציין את הארגון מחדש שעברה לאחרונה פיאט מבחינה ניהולית. לנצ'יה וקבוצת המסחריות הקלות הפכו חטיבות עצמאיות בתוך פיאט. לראש לנצ'יה מונה פבריציו לונגו. הכוונה במהלך זה לאפשר עצמאות גדולה יותר ללנצ'יה, שתוביל לייצור דגמים ייחודיים יותר. אגב, בביקורו בארץ רמז קודה שלנצ'יה לא רק מהרהרת על הפולביה אלא גם בודקת אפשרות לייצור קומפקטית חמה בסגנון הדלתא אינטגרלה. מזכיר מעט את פרויקט האגדות החיות של פורד, אבל אנחנו לא נתנגד לחיות שכאלה.