בשמים חדשים: המדפים מוצפים
כאילו אין מיתון מציפים יבואני הבשמים את המדפים במותגי הבישום המובילים באירופה ובארה"ב. כדי לפתות אותנו לקנות אותם הם מציעים. מבצעי מכירות מתוחכמים ומגוון אפשרויות תשלום
חג האהבה, שחל בסוף השבוע, גוייס על-ידי המשווקים המנסים לדחוף כל מוצר שיש בו פוטנציאל להביע אהבה. גם יבואני ומשווקי הבשמים ממהרים לקפוץ על עגלת הקניות וכדי למשוך את הקונים הכריזו כמעט כל החנויות על מבצעי בישום מיוחדים. האם הם משתלמים בכלל?
המבצעים המסיביים של רשתות הפארם והבישום בארץ וכן עליית שער הדולר צמצמו את פערי המחירים שבין חנויות הדיוטי-פרי לחנויות בארץ. הישראלים קונים יותר מבעבר בחנויות המקומיות וחברות הבשמים מציפות את השוק הישראלי בבשמים חדשים, כאילו אין מיתון.
הרצליה אשכנזי, מנהלת תחום בישום וקוסמטיקה ברשת סופר-פארם, מצדיקה את השפע הזה באישיותה של האישה הישראלית. בשונה מהנשים האירופיות, שמגלות רמת נאמנות גבוהה לבושם שבו הן משתמשות, ידועה האשה הישראלית כמי שאוהבת לגוון ולהתנסות במספר בשמים. "הישראלית רוכשת בממוצע 6 בשמים בשנה, ולכן היא גם מעדיפה את הבקבוקים הקטנים של 50 המ"ל", אומרת אשכנזי. "הנאמנות שלה לבושם האישי אינה גדולה במיוחד והיא מושפעת מאוד מפרסומים על השקות חדשות".
מגמה נוספת שמאפיינת את שוק הבשמים בישראל, שמגלגל כ-325 מיליון שקל בשנה, היא העובדה שיותר ויותר נשים מעדיפות ניחוחות גבריים. לדברי ליה מור, מדריכה בחברת No7, נרשמת באחרונה מגמה של נשים שמעדיפות לרכוש בשמים גבריים. בשנים האחרונות הפכו בשמי הגברים ליותר מרוככים, קלילים ומתובלים ולכן נשים רבות מאמצות לעצמן בשמי גברים, אומר מור, ובכלל, משפחות הריחות של שני המינים קרובות היום יותר מאי פעם זו לזו.
ומה באשר לגבר הישראלי? "הוא עבר בשנים האחרונות מהפך בטיפוח והרגלי צריכה", אומרת גליה תורן חן, מנהלת הדרכה של בשמי סוניה ריקל. השינוי המשמעותי ביותר הינו המעבר לרכישת בושם במקום האפטר-שייב המסורתי. התופעה בולטת במיוחד בשכבת הגיל של 50-25. "צעירים בגילאי 25-16", אומרת חן, "רוכשים בשמים על-פי צווי אופנה, על-פי שמות ומותגים, ופחות על פי הריח וההתאמה האישית".
מבצעי השבוע
ההשוואה בין מחירי הבשמים שמוכרות הרשתות השונות אינה פשוטה: לכל רשת יש מבצעים שונים, אפשרויות תשלום אחרות ובשמים יחודיים במחירי מבצע. כדי להשוות מחיר של בושם צריך להשוות את תכולת הבקבוק, את ריכוז הנוזל בבקבוק וכן לבדוק האם לבקבוק יש אפשרות התזה (ספריי).
סופר-פארם לדוגמה, יוצאת במבצע הוזלה בשיעור של 40%-35% של מספר בשמים נבחרים. בושם קרולינה הררה 212 לגבר (100 מ"ל) מוצע השבוע ב-228 שקל במקום 410 שקל. ג'אן פול גוטייה לגבר (125 מ"ל) יעלה אף הוא 228 שקל במקום 355 שקל. לנשים מציעים בסופר-פארם לייט-בלו (50 מ"ל) ב-204 שקל במקום 320 שקל, או בושם סינדי קרופורד חדש (50 מ"ל) ב-156 שקל במקום 249 שקל. בנוסף, משיקים השבוע ברשת 3 בשמים חדשים: אינטואישן לגבר, אמריג' אמור לנשים של (ג'יבאנשי) ולקוסט לגבר.
ברשת אפריל הכריזו על כל חודש פברואר כחודש האהבה. בין מבצעי ההנחות: לוליטה למפיקה לאשה (50 מ"ל) ב-217 שקל במקום 310 שקל; סלין לגבר (100 מ"ל) ב-177 שקל במקום 253 שקל וסלבדור דאלי לאשה דאליי סטייל (50 מ"ל) ב-198 שקל במקום 265 שקל.
בניו-פארם לא מתרגשים מחג האהבה ולא מכריזים על מבצעי בשמים. על המדפים ניצבים הבקבוקונים במחירים 'הרגילים', שנוסקים גם ל-400 שקלים כשמדובר בבשמים היוקרתיים. אבל גם כאן, אם מתאמצים אפשר למצוא ליד הקופות מוסקינו לאשה ב-59 שקל או פאקו-רבן לגבר ב-70 שקל.
למי שלא שם לב, במספר סניפי מגה של רשת הריבוע הכחול פועלת רשת פארם סטור, שמקבילה במיצוב, במוצרים ובפעילויות לרשתות סופר-פארם וניו פארם. לרגל חג האהבה מציעים בסניפים אלה 40% הנחה על כל הבשמים. כמו-כן כדאי לבדוק את מחירי הבשמים ברשת המשביר לצרכן, בעיקר למי שעוד מחזיק בכרטיס מועדון.
התמרוקיות של פעם
מלבד הרשתות הגדולות, מפיצים את ריח הבשמים גם בתי-מרקחת רבים, שבהן קיימות מחלקות קוסמטיקה פעילות ועדכניות, וגם הם מכריזים מדי פעם על מבצעים. כך, לדוגמה, נוקטת רשת בתי-המרקחת שור-טבצ'ניק במדיניות דומה של מבצעים ומורידה השבוע את המחירים של מספר בשמים בשיעור של 40%-35%. בין הבשמים שבמבצע השבוע (בסניף המרכזי ברח' קינג ג'ורג' בת"א): דולצ'ה גבנה לייט-בלו לאשה (100 מ"ל) ב-279 שקל במקום 425 שקל; הייאר לגבר (100 מ"ל) ב-280 שקל במקום 431 שקל, היפנוטיק פויזן לאשה (50 מ"ל) ב-227 שקל במקום 384 שקל ופלרז'רס לאשה (100 מ"ל) ב-269 שקל במקום 390 שקל.
בית מרקחת נוסף, שבו אפשר לקנות בשמים במחירים אטרקטיביים, הוא פארמאקסי בקריית בן-גוריון בחולון. גם כאן אפשר למצוא מבצעים כמו רושאס אבסולו לאשה 50 מ"ל ב-249 שקל או פאי לגבר 100 מ"ל ב-252 שקל.
ואסור לשכוח את חנויות הקוסמטיקה, שזכו כבר לפני שנים לשם העברי הנאה תמרוקיות. פעם, לפני עידן הפארמים, הם היו אלה ששלטו בשוק התמרוקים והבשמים. חלקן נשארו פעילות ובועטות עד היום, והן מוכרות בשמים במבצע כל השנה.
כך, לדוגמה, אפשר למצוא בחנות הוותיקה כל-בו יהודה ברחובות בשמים במחירים זהים לאלה שבמבצע ברשת סופר-פארם, ובשמים אחרים במחירים זולים בהרבה מאלה שאינם במבצע.
"לא רק שהמחירים שלי זולים יותר כל השנה", אומר משה בן-עזרא מכל-בו יהודה, "גם לי יש מבצעים". השבוע, לדוגמה, הוא מוכר בושם נעמי קמפבל לאשה ב-249 שקל ל-100 מ"ל, כאשר בסופר-פארם מחירו 329 שקל ל-75 מ"ל.
המחירים, אם כך, מגוונים ביותר, ומי שמחפש בושם מסויים לאהוב או אהובה כדאי שיעשה סקר ויבדוק איזו חנות מציעה מבצעים, מה המבצעים כוללים, והאם ניתן למצוא את הבושם הזה במחיר זול יותר גם בלי הגג מבצע.
תשלומים ונקודות
כדאי לציין גם מספר חברות בשמים שהכריזו השבוע על מבצעים בכל החנויות. כך מציע בית כריסטיאן דיור מבצעים ברשת סופר-פארם וברשת אפריל כאחד, ובנוסף הוא משיק בושם חדש במהדורה מוגבלת Love I()Dior במחיר השקה של 285 שקל ל-50 מ"ל.
באיסי מיאקי נותנים מתנה של אהבה: קופסה מיניאטורית עם בושם בכל רכישה של מוצרי איסי מיאקי לגבר או לאשה (בסופר-פארם, אפריל וניו-פארם), ובכל קניית בושם של לוליטה למפיקה (מעל 50 מ"ל) נותנים ברשת אפריל מתנה שנקראת פרח אוהבים המכיל 2 מיניאטורות של לוליטה למפיקה לגבר ולאשה. גם גוטייה מציעים ברשת אפריל מתנה על כל קנייה של אחד מהבשמים.
המחירים אכן מגוונים, אבל בנקודה אחת קשה לבתי המרקחת ולתמרוקיות להתחרות עם רשתות הפארם: החלוקה לתשלומים. פארמאקסי בחולון מאפשרת 3 תשלומים ללא ריבית, כל בו יהודה מאפשר 6 תשלומים, כך גם שור טבצ'ניק. אבל השבוע, לקראת חג האהבה, יצאה סופר-פארם במבצע שמציע את כל הבשמים ברשת ב-12 תשלומים שווים ללא ריבית למי שרוכש בכרטיס אשראי. ברשת אפריל מבצע אחר: עד ה-20 לחודש יימכרו כל הפריטים בחנות, כולל הבשמים, ב-50% הנחה תמורת נקודות.
ואי אפשר לדבר על בשמים בלי להזכיר את הדיוטי-פרי. בג'יימס ריצ'רדסון נמכרים כבר תקופה ארוכה 3 בשמים ב-99 דולר. במחיר הזה אפשר להרכיב קומבינציות לא רעות שאותן אפשר לבקש ממי שנוסע לחו"ל. לדוגמה: איסי מיאקי לאשה (50 מ"ל - מחיר רגיל 42.90 דולר), פלוס דולצ'ה גבנה לאשה 50 מ"ל (35.90 דולר) פלוס רושה לגבר 100 מ"ל (30.90 דולר) - שלושתם ב-99 דולר נותנים לכם חיסכון של כ-20 דולר.
חיקויים ותואמים בזול
תקופת המיתון העלתה לגדולה את השוק המכונה בשמי האמצע. חברת שסטוביץ החליטה לפני מספר חודשים להביא ארצה קטגוריה שלמה של בשמים שמחיריהם נמוך בהרבה מהבשמים היוקרתיים והאליטסטיים. בשמים אלה זולים יותר, נגישים יותר ומתאימים בעיקר לצעירים וצעירות.
בחו"ל נקראת הקטגוריה mass market והיא משווקת בעיקר בסופרמרקטים ובמחלקות הקוסמטיקה של רשתות השיווק הגדולות. לארץ הובאו בתחום זה סדרת בשמי לילי פרון ב-6 ניחוחות במחיר של 59 שקל ל-30 מל, וכן סדרת בשמי רקטו ורסו.
מושג נוסף שזוכה לפריחה מיתונית הוא הבשמים התואמים. רוב בעלי החנויות נחרדים רק למשמע המושג הזה, ולא יסכימו בשום אופן להניח מוצרים אלה על מדפיהם בטענה שהם אינם מתאימים ללקוחות שלנו. לעומתם, לא מהסס בעל הפרפומריות חורי בדרום תל-אביב למכור אותם בכמויות.
מתברר שלכל בושם יוקרתי יש תואם, ובמלים פחות עדינות חיקוי, שריחו דומה למקור. בשמים אלה מיובאים מחו"ל ורק יודעי דבר יכולים לשדך את החיקוי עם המותג. קצת דוגמאות, אותן קיבלנו מחורי מצליח: אריזה הנושאת את השם 1999 נושאת את הריח של בושם צ'רוטי 1881 ועולה 39.90 שקל בלבד; ז'פאדור נושאת את ריח ז'אדור של כריסטיאן דיור ועולה גם הוא 39.90, ומיסטיק ווטר מחקה את הריח של איסי מיאקי ועולה גם הוא 39.90 שקל ל-100 מל.
ויש גם חיקויים לבושמי הגברים. מקס גורדון במחיר 44.90 אמור להריח כמו פארנהייט, וסקסי בוי במחיר 29.90 תואם את ז'אן פול גוטייה. "אם אסתיר ממך את האריזות ואתן לך להריח את המקור והחיקוי לא תדעי את ההבדל", אומר חורי, ומתעקש שיש מקום גם לבשמים אלה בגלל מחיריהם האטרקטיביים.
בפרפומריות שלו, אגב, נמכרים גם בשמים לילדים ב-48 שקל. ביניהם: בושם פוקימון, פוני, טלטביס והארי פוטר. "וכמובן שאני מוכר גם בשמים יוקרתיים מקוריים במחירי מבצע כל השנה", מדגיש חורי, שעל בני משפחתו נמנים ייבואנים ותיקים של קוסמטיקה ובישום.
איך לבחור ואיך לשמור
מרב אליהו, מנהלת הרכש של רשת אפריל והרצליה אשכנזי, מנהל תחום בישום ברשת סופר-פארם, ממליצות:
הזליפו בנקודות הדופק. מאחורי האזניים, סביב הטבור, באזור הבטן ומאחורי הברכיים.
בשמו את השיער. גם השיער סופג ריח ולכן מומלץ לבשם גם איזור זה כדי שבכל תנועת ראש יופץ הניחוח.
התחילו בקרם גוף. בושם על עור שמן סופג ריח טוב יותר ונשמר יותר זמן, לכן בהחלט ניתן להזליף את הבושם על עור שנמרח קודם בתחליב גוף, רצוי בעל ריח ניטרלי או כזה שתואם את הבושם.
לא במחזור. לא מומלץ לנשים לרכוש בושם בתקופת המחזור החודשי שכן חומציות הגוף שונה בימים אלה וחוש הריח מגיב אחרת.
שימרו בצל. ניתן לשמור בושם לאורך זמן אך רק באריזה סגורה, במקום אפל ואטום לאור (לא במקרר) שכן האור עלול לגרום לבושם להתחמצן. גם לאחר הפתיחה רצוי לא לחשוף את הבושם לשמש.
כדאי לדעת: דרגות הבושם מתחלקות לפי מידת התמציתיות. בראש הפירמידה פרפיום, אחר-כך או-דה פרפיום, או-דה טואלט ו-או-דה קולון. לאקלים הישראלי מתאימים בעיקר או דה פרפיום ואו דה טואלט.