נחבא ומסוכן עוד יותר
Hidden & Dangerous 2 מחזיר אותנו לנופי אירופה של מלחמת העולם השנייה. גורל העולם החופשי מוטל על כתפיכם, כשמסביב ערים במדבר מלאות אבק, בניינים הרוסים משמשים את השחקן למחסה ארעי, חדרים עם שולחנות וכסאות הפוכים בחרדת המלחמה
Hidden and Dangerous הראשון, שיצא ב- 1999, היה הפתעה של ממש. בתקופה ההיא, משחקים ממזרח אירופה היו נדירים יותר מאשר היום, על אחת כמה וכמה כשמדובר במשחקים טובים. למרות זאת, מפתחת משחקים צ`כית אלמונית הפיצה משחק פעולה וטקטיקה מקורי, רענן ושובר מוסכמות, שתפס את תשומת לבם של שחקנים רבים.
אנשי חברת Illusion Softworks, שמאז כבר הספיקו לעשות לעצמם שם עם Mafia המופתי, הצליחו ליצור משחק פעולה טקטית בצוותים, שמשלב אקשן מלהיב ממבט גוף ראשון יחד עם תכנון אסטרטגי קפדני ממבט על. למרות הקונספט החדשני והמוזר קצת, המשחק הצליח במידה רבה ומכר למעלה ממליון עותקים, ועד היום יש שחקנים רבים שזוכרים אותו לטובה ומחכים כבר יותר מארבע שנים להמשך המיוחל. הרבה לא נותר להם לחכות - Hidden & Dangerous 2, שמבטיח להצעיד את הנוסחה המוצלחת קדימה, עומד להגיע לשווקים בתוך מספר חודשים קצרים.
ההיסטוריה חוזרת בגרפיקה משופרת
Hidden & Dangerous 2 עומד לשחזר במדויק את המשחק מ-1999, עם כמה שיפורים חשובים ותוספות שהן מחויבות המציאות. זה מתחיל במנוע הגרפי: H&D2 יראה הרבה יותר טוב, וישתמש בגרסה משופרת של המנוע הגרפי ששימש את Mafia - שהיה אחד המשחקים היפים (והטובים) של 2002.
התוצאה בשטח מרהיבה: חדרים מעוצבים היטב, נופים פתוחים עצומים שנראים טוב גם מטווח קרוב, תחושה של דיוק בפרטים הקטנים... תסתכלו בעצמכם בתמונות ובסרטונים - הכל נראה חד ואמין. הגרפיקה המפורטת משמשת גם לחיזוק תחושת הריאליזם שמספק המשחק.
הדמויות האנושיות מסוגלות לטווח הבעה רחב יותר, עם תנועה ריאליסטית של אדם עם נשק ואפוד. ערים במדבר מלאות אבק, בניינים הרוסים משמשים את השחקן למחסה ארעי, חדרים עם שולחנות וכסאות הפוכים בחרדת המלחמה – ועם זירות קרב כה מפורטות, זה יכול להיות תענוג לתכנן טקטיקה של התקדמות זהירה ומחושבת.
משימות מגוונות יותר
המשחק השני גם הוא מתרחש על רקע מלחמת העולם השניה, אך כעת יש לנו משימות בכל רחבי הגלובוס, כולל צפון אפריקה, בורמה, צ`כוסלובקיה, הרי האלפים, ואפילו אזור הקוטב הצפוני. כל אזור מתמקד בקמפיין אחר, אבל הצוות הוא אותו הצוות: כוחות הקומנדו הבריטיים המיוחדים, ה-SAS, שנחשבים בין הטובים מסוגם בעולם.
במהלך המשחק השני אתם תגלמו את דמותו של גארי בריסטול, מפקד ולוחם בכוחות המיוחדים, שיהיה הדמות המרכזית במשחק. בניגוד ל-H&D הראשון, בו מרבית הדמויות היו כלליות, כעת אתם משחקים עם גיבור שאסור לתת לו למות. המשחק ממשיך כהרגלו, ולא תמיד תשחקו עם גארי בצוות שלכם; אך בין משימה למשימה, תגלו כי לגארי יש משימה משל עצמו, שאינה קשורה בהכרח למערכה הראשית ולצרכי המלחמה.
גארי הוא רק אחד מארבעים דמויות; גם לחיילים האחרים יש שם ותפקיד, ושימוש נכון באנשים בכל משימה הוא חיוני להצלחתה. בכל משימה נצטרך לבחור בארבע דמויות. במידה והקושי מתחיל להצטבר, תשקל האפשרות לתת לכם סיוע של דמות חמישית - או אפילו גארי עצמו, שמוכשר מן הסתם בהנהגה.
לכל דמות יש ציון שונה בשלושה מדדים: כח, בריאות, וחוסן. המדד הראשון אומר לכם כמה הדמות שלכם יכולה לסחוב עליה מבחינת ציוד, השני כמובן נותן לכם אורך חיים לפי מיטב משחקי הפעולה, והשלישי אומר עד כמה הדמות יכולה לרוץ (או לשחות) לפני שהיא מתעייפת.
לכל דמות יש גם מקצוע, מה שמאפשר לה להיות מומחה חבלה, פורץ, צוללן, חובש – אי אפשר למצוא אחד שיש לו הכל, ועל כן הבחירה בין הדמויות בתחילת המשימה היא אסטרטגית ביותר, וכן בחירת הציוד - ככל שאתם נותנים לדמות מסויימת לסחוב יותר, כך היא תנוע לאט יותר.
שליטה אינטואיטיבית
השליטה במשחק החדש מבוססת על פשטות. ניתן לתת פקודות כלליות לכל איש בצוות, כגון "התקדם לנקודה זו", "התקדם בשקט לנקודה זו", "שמור על עמדתך" וכן הלאה. את הפקודות אפשר לתת ממבט גוף שלישי, או על המפה הנשלפת, או במבט מרוחק – הכל לפי שיקול הדעת של השחקן, ולפי תנאי השטח המקומיים.
המעבר בין נקודות המבט הוא על ידי הקלקה פשוטה על כפתור העכבר, והפקודות ניתנות על ידי גלגלת העכבר. הממשק הפשוט הזה נועד לענות על טענות שהופנו כנגד הממשק של המשחק הראשון, שהיה לעתים איטי ומחושב מדי, וליצור מערכת אינטואיטיבית ככל האפשר שלא תסבך שחקנים באמצע קרב. ניתן לתת לשחקנים הממוחשבים גם פקודות מפורטות יותר, כמו לכוון את המהירות שלהם (על חשבון דיוק בירי, והסוואה) ואת מידת האגרסיביות בכל שלב, שתקבע עד כמה הם יסכנו את חייהם ב"עליהום". אחד האלמנטים שנכנסים חזק למשחקי פעולה רבים לאחרונה הם כלי הרכב. H&D2 יכלול כלי רכב שונים, החל מאופנועים, דרך ג`יפים ועד לטנקים.
כלי נשק ריאליסטיים
עוד נקודה חשובה ויפה שהתעכבו עליה אנשי Illusion היא כלי הנשק. כראוי לכל משחק טקטי ריאליסטי, כלי הנשק המופיעים במשחק הם אמיתיים ומעוצבים בדיוק כמו אלו של מלחמת העולם השניה. לטובת המודלים הממוחשבים, קיבצו אנשי Illusion כמה עשרות נשקים שונים, ממקלעים ועד רימונים, ויצרו מודלים מפורטים לפי הנשקים ההיסטוריים. המודלים השונים כוללים גם אפודים מדוגמים בהתאם למדים ולציוד המקורי, קסדות מתאימות, נעליים, אביזרים – כל פרט קטן.
אפשרויות מגוונות של ריבוי משתתפים
במשחק לשחקן היחיד יש שישה קמפיינים, שמכילים 23 משימות. כל משימה כזו יכולה לכלול מספר מטרות בתוכה, וניתן לעבור אותה במספר דרכים. הגמישות של המשחק מאפשרת לשחקן גם לתכנן את הנתיבים השונים מראש על המפה, וגם לשנות נתיב בזמן אמת תוך כדי הביצוע של החיילים.
ה-AI של דמויות המחשב אמור להיות משופר אף הוא, ולשים לב לפרטים רבים; אנשי Illusion החליטו שהפעם הם הולכים להשקיע הרבה מאוד משאבים ב-AI ראוי לשמו, כך שחברי הצוות שלכם יוכלו לדאוג לא רע לעצמם ולא יצטרכו שתשמשו להם כבייביסיטר. נקווה שהם יצליחו במשימה.
לבד ממשחק היחיד, H&D2 יכלול גם ריבוי משתתפים מושקע ומגוון. אפשר לשחק עם עד 32 שחקנים ברשת LAN או באינטרנט, עם מצבי משחק כמו Deathmatch הבלתי נלאה, "תפוס את הדגל", וכמובן משחק צוותים מבוסס מטרות. בזכות המספר הגדול יחסית של שחקנים בשרת, המפות רחבות הידיים והרכבים, סביר להניח ש- H&D2 ידמה מכולם דווקא למשחקיות המוצלחת והמצליחה של BF 1942 - אבל עוד נצטרך לחכות ולראות.
המשך ראוי
Hidden and Dangerous 2, מכל מה שניתן להבין, הוא המשך ראוי ביותר לאחד ממשחקי הפעולה המפתיעים ביותר של השנים האחרונות - אבל הנצחון עדיין לא בכיס.
מדובר במשחק שמפותח כבר למעלה מארבע שנים, ויצטרך להתמודד עם התקדמות הטכנולוגיה ועם משחקים מרשימים אחרים שיוצאים בקרוב. בכלל, השילוב בין משחקיות של פעולה ואסטרטגיה במשחק אחד הוא שילוב שהולך ותופס לעצמו מקום של כבוד לאחרונה.
אף על פי שהשוק השתנה מאז 1999, יש ל-H&D2 פוטנציאל רב. הוא כולל מידה של גמישות לא מצויה, וייחודיות בממשק ובמכניקה הפנימית שהוכיחו את עצמם, ורק זוכים לשיפורים ולליטושים. עם משחק יחיד מקורי שמשקיע בפרטים הקטנים, ועם משחק מרובה-משתתפים שרוכב על המגמה המצליחה של שילוב כלי רכב ומפות גדולות, H&D2 עשוי להחדיר משב רוח מקורי לתחום הפעולה, ולהראות לתעשיית המשחקים שגם כותרים מקוריים, שלאו דווקא הולכים על הנוסחה הכי שחוקה, יכולים להצליח בגדול.
המשחק צפוי לצאת ברבעון הרביעי של 2003 ויפעל על פלטפורמת הפי סי.