מריחים התחלה חדשה: הצפה של בשמים לקראת החגים
לקראת החג הוצף שוק הבשמים הישראלי בהשקות חדשות ובבשמים יוקרתיים, רובם מעוצבים באופן מרהיב. 200 נסיינים הריחו, מעצבת אחת התרשמה - והתוצאות לפניכם
את השנה החדשה פותחת תעשיית הבישום עם גל של השקות: לא פחות מ-26 בשמים חדשים הושקו לקראת ראש השנה - כאילו אין מיתון באוויר וריחות הבשמים יפיגו את המתח המדיני. לדברי מנהלת השיווק של חנות ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג, חגית בכר, העיתוי אינו מקרי - שכן ראש השנה נחשב לאחד העוגנים העיקריים של ענף הבשמים בישראל, המגלגל כ-400 מיליון שקל בשנה.
החגים השנה מתאפיינים במודעות צרכנית גבוהה מאוד בכל הקשור למבצעים, אומרת סמנכ"ל השיווק והסחר של רשת אפריל, נרקיס טסלר. אנשים עוקבים אחרי המבצעים ומשווים מחירים בין הרשתות השונות.
אחרי שבפסח חלה עלייה ברכישת אריזות בשמים קטנות (30 מ"ל) בגלל המיתון והמחיר, לקראת ראש השנה יצאו הרשתות במבצעים אגרסיביים, שהשיבו את הבכורה לאריזה בגודל הקלאסי (50 מ"ל). זאת, למרות שמבחינה כלכלית, גודל האריזה המשתלם ביותר הוא 100 מ"ל - מחיר האריזה הקלאסית (50 מ"ל) מהווה בדרך כלל 66% ממחיר האריזה הגדולה, ואילו האריזות הקטנות מומלצות בעיקר כתוספת לבשמים הקבועים של המשתמש.
ציונים נמוכים לריחות
הבאנו למכון חותם שבהנהלת עדה לבנון 12 בשמים חדשים שהושקו לקראת החג. תשעה מתוכם מיועדים לנשים, ושלושה לגברים. 200 גברים ונשים, שחולקו לארבע קבוצות, הריחו את הבשמים החדשים, כשכל קבוצה מריחה שלושה בשמים שונים. ציונו של כל בושם מתייחס לחוות דעתם של הנסיינים בלבד.
לאחר מכן הובאו הבשמים למעצבת, אשר הביעה את דעתה על העיצוב, מאחר שקניית בשמים מושפעת פעמים רבות מעיצובם. מחירי הבשמים שבדקנו נאמנים למחירוני החברות, ואינם לוקחים בחשבון את המבצעים בענף.
השנה הציונים לריחות נמוכים למדי, כשבולטת תופעה של הקצנה בציונים. לצרכנים רבים יש ריח אישי מועדף, ואם הבושם דומה לו הציונים שיקבל גבוהים במיוחד. אם לא - הבושם מקבל ציון נמוך במיוחד. בניגוד למבחני טעימה, במבחן הריחות כמעט שלא נרשמו ציוני ביניים.
ציון 7.6
גלמורוס שימר של רלף לורן. או-דה טואלט לנשים שמחירו 495 שקל ל-100 מל. למעלה משליש מהנסייניות אהבו אותו מאוד, והעניקו לו ציונים של 9-10.
דבר המעצבת: המכסה הזהוב המשובץ בשילוב הבקבוק, המעוצב בצורת גליל נמוך, הופכים את העיצוב למעניין. ניתן לראות מבעד הזכוכית חלקיקים זהובים, שהיצרן מכנה פניני זהב, במיוחד כשמנערים את הבקבוק. האריזה החיצונית, בשחור וזהב, תואמת את אריזת הבקבוק ונראית מרשימה מאוד.
ציון 7.5
פיור סרדט של אזארו. או-דה טואלט לגבר שמחירו 255 שקל ל-75 מל. מרבית הנסיינים אהבו את הריח.
דבר המעצבת: שום דבר מיוחד בעיצוב, אך הבקבוק נוח לאחיזה.
ציון 7.4
אמפוריו ארמאני נייט של ג'ורג'יו ארמאני. או-דה טואלט לגברים שמחירו 340 שקל ל-50 מ"ל. בושם שמגדיר את עצמו כמכוון לבילויים ליליים. זהו החלק הגברי מתוך צמד של בשמים, לגבר ולאישה. מעט יותר מ-25% מהנסיינים העניקו לו ציון גבוה במיוחד.
דבר המעצבת: יופי של עיצוב - אריזת ואקום חיצונית שחורה בוהקת, עם אותיות כסופות, השאובה מעולם הממתקים והפילם. לאריזת הקרטון של הבקבוק עיצוב נקי ומרשים, פשוט במובן הטוב של המלה: אריזה שחורה ונטולת כל סימן, למעט הלוגו של המעצב בצבע כסף. על הבקבוק עצמו כיתוב בשחור מאופק, כמעט בלתי נראה.
ציון 6.7
ד'לייט של לנקסטר. בושם גוף לנשים שמחירו 299 שקל ל-100 מ"ל. כ-20% מהנסייניות העניקו למוצר ציונים גבוהים במיוחד.
דבר המעצבת: הבקבוק האובלי מרשים וייחודי, אך האותיות המודפסות באדום על גבי הבקבוק אינן מעודנות במיוחד. שקיפות הבקבוק מאפשרת לראות את הבושם, שבתוכו צפים פתיתים זהובים. מכסה הבקבוק תואם את גווני הזהב בבושם. האריזה החיצונית הצבעונית תואמת את רוח המוצר ועיצוב הבקבוק.
ציון 6.5
פור אל של פאקו רבן. או-דה פרפיום לנשים, שמחירו 379 שקל ל-50 מל. כ-33% מהנסייניות העניקו לריח ציונים גבוהים.
דבר המעצבת: עיצוב מרשים ונקי של הבקבוק, עם שילובי שקיפות ואטימות. עם זאת, מכיוון שהבקבוק ריבועי, הוא לא כל כך נוח לאחיזה.
לקוסט פור פאם של לקוסט. או-דה פרפיום שמחירו 319 שקל ל-50 מ"ל. שליש מהנסייניות אהבו את הריח.
דבר המעצבת: המכסה עושה את העבודה העיקרית, עם סמל התנין הידוע המוטבע עליו. האריזה החיצונית תואמת את המכסה, והעיצוב ספורטיבי.
ציון 6.4
פוראבר אליזבת מבית אליזבת טיילור. או-דה פרפיום לנשים שמחירו 380 שקל ל-50 מ"ל. רק חלק קטן יחסית מהנסייניות העניקו לבושם ציונים גבוהים.
דבר המעצבת: עיצוב פשוט למדי של הבקבוק - מעוגל עם מכסה כדורי ונוח לאחיזה. הייחוד הוא בזכוכית הפנינים, המשנה את צבעה מול האור. לאריזה החיצונית אין חיבור עיצובי לבקבוק עצמו.
ציון 6.3
קורס של מייקל קורס. או-דה טואלט לנשים שמחירו 270 שקל ל-50 מל. מרבית הנסייניות לא אהבו את הריח.
דבר המעצבת: בקבוק שמנסה להיות משוכלל, לא ברור בדיוק מדוע. המכסה מסתובב על ציר, ומעניק לבקבוק מראה מגושם כשהוא נפתח. העיצוב כולו פשוט ומגושם.
ציון 6.2
לואי של רושס. או-דה טואלט לגברים, שמחירו 279 שקל ל-50 מ"ל. נתח גדול יחסית של הנסיינים לא אהבו את הריח.
דבר המעצבת: העיצוב מרשים וייחודי. לאריזת הקרטון השחורה נוספה אריזת בד חיצונית בצבע חום. הבקבוק עצמו מתאים ברוחבו לכף יד גדולה של גבר, והגימיק הנחמד הוא שהבקבוק מתנדנד, בגלל שבסיסו מעוגל. עיצוב מרשים ביותר.
ציון 6
אומניה של בולגרי. או-דה פרפיום לנשים שמחירו 399 שקל ל-40 מ"ל. דווקא בגלל העיצוב המרשים של הבקבוק, הריח קצת מאכזב.
דבר המעצבת: מרשים ואלגנטי ביותר. הבקבוק מעוצב בצורה של שני עיגולים המשתלבים זה בזה בשילוב של כסף וחום-ענבר. גם האריזה החיצונית מרשימה במיוחד, אם כי גודלה עשוי להטעות ביחס לגודל הבקבוק.
ציון 5
סיסלי של דולצ'ה גבאנה. או-דה פרפיום לנשים שמחירו 420 שקל ל-50 מ"ל. בושם יקר יחסית של זוג מעצבים מצליחים, שהלהיב פחות מ-10% מהנסייניות.
דבר המעצבת: אריזה חיצונית שחורה ומרשימה, עם כיתוב זהב מובלט. הבקבוק עצמו פשוט, אך מעוצב ומרשים. פס זהב על המכסה סוגר את העיצוב, אך למכסה יש נטיה ליפול כי הוא נטול סגירה הרמטית.
ל'אינסטנט דה גרליין של גרליין. או-דה פרפיום לנשים שמחירו 341 שקל ל-50 מ"ל. בושם שלווה בהשקה יוקרתית מאוד אך ריחו מצא חן רק בעיני חלק קטן יחסית מהנסייניות.
דבר המעצבת: אריזה מושקעת בגווני סגול עדינים, אך העיצוב מיושן, ודומה לבונבונירה.