שדה הקרב: ישראל
ראיון עם היוצרים הישראלים שעומדים מאחורי המוד IDF-FFI למשחק Battlefield: Vietnam, המציג את מלחמות ישראל מאז שנת 1948 ועד היום
מלחמות ישראל אינן זוכות לייצוג מתאים במשחקי מחשב. היו משחק אסטרטגיה או שניים שהתעסקו בקונפליקט במזה"ת, אבל בתור מדינה קטנה עם מלחמות רבות וגדולות, היינו מצפים לראות הרבה יותר משחקים שמתעסקים במלחמות המקומיות.
האמת שעד לאחרונה, משחקי מחשב השתדלו לא לגעת בנושאים רגישים, והעדיפו להתמקד במלחמות עתיקות, עתידניות או בדיוניות. אבל ככל שעובר הזמן, מתחילים לראות יותר משחקים שמתעסקים במלחמות אמיתיות. לא חסרים כותרים המתעסקים במלחמת העולם השנייה ובמלחמת ווייטנאם. אפשר אפילו למצוא כמה המבוססים על מלחמת המפרץ האחרונה.
מדוע לא נפוץ הייצוג של מלחמות ישראל בז`אנר הפעולה מגוף ראשון? מסתבר שאיננו היחידים שחשבו על כך. לפני כשבועיים נתקלנו באתר של מוד עבור Battlefield: Vietnam, הנקרא IDF-FFI. ראשי התיבות הללו הן קיצור ל-Israeli Defense Force - Fight For Independence, או בעברית - "צה"ל - הקרב על העצמאות".
במהלך שיטוט באתר, הסתבר ש-IDF-FFI הוא מוד שאפתני למדי, השם לעצמו מטרה להביא את כל מלחמות ישראל ל-BF:V. על פי התיאור באתר, בסופו של התהליך - מלחמת העצמאות, מבצע קדש, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור, מלחמת ההתשה, מלחמת שלום הגליל, ואף האינתיפאדה הנוכחית.
מכיוון שמדובר במוד שאפתני למדי, המציג את ההיסטוריה הישראלית משנת 1948 ועד היום, החלטנו לשוחח עם דניאל טורצ`ין (16), מייסד הפרויקט וראש צוות הפיתוח, קוסטה (15), מעצב המשחק והוובמסטר, דני (15), ה-Modeler (יוצר מודלים של דמויות, כלי נשק וכלי הרכב), ואורן (28), אנימטור תלת מימד במקצועי.
כיצד התחלתם?
דניאל: "התחלנו את המוד לפני כשבועיים. הוא נוצר כבדרך אגב, לאחר ששוחחתי עם קוסטה על מחסור במשחקים הכוללים את הזירה הישראלית, שלפי דעתי מאוד מרכזית וחשובה - לא פחות מכל זירה אחרת - מבחינה היסטורית. המטרה השנייה שלנו היא להראות פן אחר של צה"ל והמדינה, פן של המלחמות להישרדות המדינה - המלחמות שהביאו אותנו לפה. מלחמות כמו ששת הימים ויום כיפור, מבצעים ומלחמות המייצגים גבורה ישראלית".
"פן נוסף במוד הוא להראות את נשקיה של ישראל, שלפי דעתי מיוחדים במינם, בצרכים עבורם ייצרו אותם ובמצבים במסגרתם עשו בהם שימוש. המוד ישקף את כל מלחמות ישראל בצורה הכי ריאליסטית שאפשר. כמובן שזה יהיה במסגרת המגבלות הקיימות של המשחק עליו אנחנו בונים את המוד - BF:V. זאת אומרת - מערכת פגיעות ריאליסטית, ובכלל בניה מחדש של מערכות המשחק, כאשר בסוף כל מה שיישאר ממנו, כנראה, יהיה רק המנוע הגרפי המעולה שלו".
מה קצב ההתקדמות בעבודה על המוד? מתי אתם מעריכים שתצא הגירסה הראשונה?
דניאל: "מה שעשינו עד עכשיו מהווה אולי 10 אחוז ממה שאנחנו שואפים להגיע אליו עבור ההוצאה הראשונה. העניין הוא כרגע, שחלק גדול מהצוות שלנו בחופשות, ולכן ההתקדמות יחסית איטית. אני מקווה שכל העניינים יסודרו בקרוב, ואני מצפה שמכאן ואילך העבודה תואץ. באופטימיות יחסית, אפשר להגיד שהמוד יצא לקראת אוגוסט. כמובן שזו תהיה הגירסה הראשונה מתוך רבות".
עד כמה המוד יהיה מדויק מבחינה היסטורית, והאם לצפות לקרבות מפורסמים?
דניאל: "אנחנו מוגבלים מבחינת המשחק עליו אנחנו בונים את המוד שלנו, לכן יהיו סטיות בלתי נמנעות. כעיקרון, הוא אמור להיות מדויק מאוד. הבעיה האמיתית תהייה במפות. מזעור קרב בסדר גודל של עשרות קילומטרים ריבועיים למסך מחשב - זוהי מטלה קשה למדי".
אורן: "צריך לזכור עדיין שבסופו של יום זה עדיין משחק ויש לו את המגבלות שלו. חוץ מלהביא את מלחמות ישראל למשחק, חלק חשוב לא פחות זה ליצור משחק מהנה. אז אם המפה לא תהייה מדויקת במאה אחוז, או שתהיה קטנה יותר בגלל מגבלות המנוע הגרפי, אני בטוח שהמשחקיות תשאר מהנה".
מהם כלי הנשק הייחודיים שנראה במוד?
דניאל: "בין כלי הנשק ניתן למנות את גרסאות האימון של טנק ה-Sherman, גרסאות ארטילריה שונות ומגוונות כגון סדרת ה-MAR, ה-L33 וה-M50 150 מ"מ מבוסס ה-Sherman ועוד רבים אחרים. בנוסף יהיו המרכבה 4; מטוסים פרי התעשייה האווירית המקומית, כגון הכפיר, הנשר והסופר מיסטר; נשק קל כגון הגליל, התבור, ושלל גרסאות העוזי; ובתחום כלי השיט תשוטו בסער לגרסאותיו, הדבור, הדבורה והסופר דבורה".
באתר שלכם כתוב כי אחת המלחמות בהן המוד יתרכז בשלב מאוחר יותר, היא האינתיפאדה הנוכחית. אין איזו דילמה מוסרית בהצגת הקונפליקט?
דניאל: "אנחנו מקבלים הרבה פניות, שטוענות שבניית מוד על המלחמות של ישראל ועל האינתיפאדה בפרט, היא בעייתית. אין הדבר כך. המוד מנותק לגמרי מהשפעות פוליטיות, ויהיה מדויק לחלוטין למצבים שבהם נלחמו, למרות שלפלסטינים כיום אין כלי נשק כבדים, לדוגמה. אין זאת אומרת שהם לא יכולים להילחם נגד צה"ל."
"בעת בניית הכוחות הפלסטינים בשלבים המאוחרים של המוד, אנחנו נתחשב במצבם ולא נאפשר מצב של הצגה שלילית שלהם. המשחק יציג רק את הפן המלחמתי של הסכסוך, וישתדל להתעלם מהפן המדיני פוליטי".
לא מתעסקים בפוליטיקה
אורן: "אני חושב שאין פה בעיה, כי המוד לא מתרכז בפיתרון בעיה זו או אחרת של המזרח התיכון. המוד מתרכז בלחימה עצמה, שמסגרת המשחק עצמו יכולה להיות החלק הכיפי. למשל, הסתכל על המוד של Desert Combat, שהיה המוד הכי מצליח של השנה שעברה. אמריקה נגד עירק, ולאף אחד אין בעיה לשחק בצד העירקי או האמריקני".
"כשאני משחק, אני לא חושב שאני נלחם למען שחרור עיראק או סילוק כוחות הקואליציה, אלא נהנה לשחק במסגרת הסיטואציה המעניינת. למרות שאנחנו בונים את המוד מהצד הישראלי של המפה, אנחנו לא נוקטים בעמדה פוליטית במשחק. המשחק זה צבא נגד צבא והוא יהיה מאוזן, גם אם במציאות הוא אינו כזה".
מלבד הפן המוסרי, אילו תגובות קיבלתם לגבי פיתוח המוד בתוך ישראל ומחוצה לה?
קוסטה: "מאתרים אחרים הרבה אנשים נכנסו לקטע הפוליטי". דני: "בתוך ישראל קיבלנו תגובות יפות מאוד. מחוץ לה גם כן. התלונות העיקריות היו על פגמים טכניים קטנים".
דניאל: "ציבור השחקנים בתוך ישראל קיבל אותנו בברכה. הציבור בחו"ל - קשה לו יותר להבין את המוד ואת העובדה שאנחנו לא רק מתעסקים באינתיפאדה. לכן התגובות שקיבלנו היו מעורבות. עדיף שלא אכנס לזה. הרוב בחו"ל קיבל את המוד יפה מאוד, ורוצה ללמוד על הקרבות ועל הפרויקט. אבל היו גם כאלה ששלחו מכתבי נאצה והתנגדות".
מה גרם לכם לבחור דווקא במנוע של BF:V למוד שלכם?
דניאל: "גרפיקה מעולה, העובדה שחלק מן הנשקים כבר נמצא שם, תמיכה בקהילת המודים, והעובדה שקל לעשות מניפולציה למשחק וכי הוא מתוכנן לכך. עוד פן קטן - שאר המשחקים הם בעלי מנוע פיזיקלי די עלוב או בכלל לא קיים, במיוחד בתחום המסוקים. זה יפגע בריאליסטיות ובחלק מעקרונות המוד".
האם יש או היה לכם קשר עם חברת DICE (יוצרת BF:V, עבורו מפותח המוד), ניסיתם לקבל תמיכה כלשהי?
דניאל: "למרות שתמיכתה של DICE תעזור לנו רבות, היא איננה חיונית לנו לגמרי. לדוגמה ניתן לראות את Desert Combat, עם כל התמיכה שקיבלו, הם לא רחוקים ממודים עצמאיים שהתחילו את דרכם לפני כמה חודשים. בנוסף, מצבנו טוב עשרות מונים משלהם, כאשר הם היו בתחילת דרכם".
אורן: "אני חושב שהקשר עם חברות כאלה נוצר בדרך כלל לאחר שהמוד פעיל כבר, ויש להם עניין בחבר`ה שמיצרים אותו. אני בטוח שאם יתעוררו בעיות, והקהילה הענקית של המודים למשחק באינטרנט לא תוכל לסייע לנו, DICE ישמחו לעזור".
גאווה לאומית
אחת התמונות מציגה את התפריט במשחק. ברקע התפריט ניתן לראות את התמונה המפורסמת של יצחק רבין, משה דיין ועוזי נרקיס צועדים בשערי ירושלים העתיקה, שבדיוק נכבשה במלחמת ששת הימים. המחשבה שבעתיד הקרוב שחקנים בכל העולם ישחזרו את הרגעים ההיסטוריים הללו במחשב שלהם, מלהיבה ומעוררת בי גאווה.