שתף קטע נבחר
 

חדש: גם בישראל - טיפולים פסיכולוגיים באינטרנט

מסייבר ספייס שמעניק מידע, התפתח האינטרנט למפלצת שקשה בלעדיה. פסיכולוג ישראלי שמתגורר בארה"ב לקח את האינטרנט צעד קדימה, ומציע מרפאה לטיפול פסיכולוגי אונליין. לאחרונה הכירו חברות הביטוח הרפואי בארה"ב בטיפול הפסיכולוגי באינטרנט והסכימו לסייע במימון הטיפולים

ביוני 1999, לאחר שמונה חודשי אמהות, התנדב ד"ר רוני קראוס – היום תושב ניו-יורק – לעזוב את עבודתו כפסיכולוג ולהחליף את אשתו בבית בטיפול בבתם. עד מהרה הוא חווה את השעות המתות המוכרות לכל מי שמטפל בפעוטות, שבהן הילדה ישנה, והזמן עומד מלכת. ממש אז הבליח במוחו הרעיון להפוך ל'פרויד של האינטרנט'.

 

פלח שוק נרחב של אנשים הזקוקים לשירותי בריאות הנפש, אך נמנעים מלבקש סיוע בשל סטיגמה חברתית, הביאה אותו להקים את אתר Online Clinics, המאפשר לאנשי מקצוע להישאר בקשר טיפולי זמין, באמצעות האינטרנט, עם מטופליהם. בשש השנים האחרונות הוקמו באתר חדרים וירטואליים, שבהם מקבלים הגולשים – תמורת תשלום – ייעוץ פסיכולוגי ראשוני. ההצלחה שקצרו קראוס וחבריו הניבה פירות: החל מהחודש הזה יכירו חברות הביטוח הרפואי בארה"ב בטיפול ויממנו חלק מהתשלום. לאחרונה הוציא קראוס לאור את ספר ההדרכה הראשון מסוגו לענף הטיפול הפסיכולוגי ברשת, שבו הוא מונה יתרונות וסייגים לטיפול ופורש בפני הקוראים את הקוד האתי של הטיפול המקוון.

 

קראוס (43) נולד בהדסים בסביבה שבה התגוררו משפחות מצוקה רבות. כבר אז התחיל להתעניין בבעיות של הסובבים אותו. אחרי שירות צבאי כקצין בחיל השריון סיים תואר ראשון בעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב והתחיל לעבוד בנתניה עם עיוורים ועם חולים סופניים. בשנת 1989 יצא ללימודי דוקטורט בפסיכולוגיה קלינית בלונג איילנד, ארה"ב. בעבודת הגמר שלו בחן את אמינות הגרפולוגיה והגיע למסקנה שגרפולוגים מקצועיים, שעברו הכשרה אקדמית, הצליחו לנתח את אישיות הנבדקים כמו פסיכולוגים. כיום הוא מלמד קורסים בפסיכולוגיה ובפילוסופיה באוניברסיטת טינק שבניו ג'רזי ובמקביל מנהל משרד לייעוץ פסיכולוגי במנהטן.
***
דיכאון: פופולרי ברשת

 

עם תחילת 'הרומן המקוון', כשהיה החלוץ בענף, התחיל קראוס להגדיר את המותר והאסור בטיפול האינטרנטי. האגודה האמריקאית לפסיכולוגיה המליצה אז להיזהר מפני ייעוץ באינטרנט, אך מסקר שנערך באותה שנה למד קראוס שהמילה Depression (דיכאון) היא אחת מארבע המילים המוקלדות ביותר במנועי החיפוש באינטרנט. "אמרתי לעצמי שיש כאן בוודאי קהל של מיליונים שמחפש פתרון לדיכאון באינטרנט", אומר קראוס. "הבנתי שיש המון אנשים במצוקה שצריכים ייעוץ וטיפול, אך לא כולם מגיעים למשרד הפסיכולוג – אם בגלל החשש מהחשיפה, אם בשל העלות ואם בשל הסטיגמה. הבנתי אז שמדיום האינטרנט עושה את המגע בין המטפל למטופל הרבה יותר זמין: למטופל יש חיסיון ושליטה מלאה, כיוון שבקליק אחד הוא יכול לומר שלום ותודה ולצאת מהייעוץ כלעומת שבא".

 

בתוך זמן קצר הבינו קראוס ועמיתיו שמדובר בנוסחה מנצחת: מאות גולשים זרמו לאתר לייעוץ אונליין, המונה כיום 50 אנשי צוות. וכך פועלת השיטה: אתר הייעוץ הפסיכולוגי חולק לחדרים וירטואליים, ובכל אחד מהם שוהה פסיכולוג בשעות קבלה קבועות. לפני הכניסה לאתר נרשם הגולש, משלם באמצעות כרטיס אשראי וממתין לתורו.

 

"דאגנו לשקיפות מלאה", מסביר קראוס. "הפציינט יודע בדיוק מי היועץ, מה הרזומה שלו, והוא אף יכול לבדוק שמדובר בבעל מקצוע מורשה ומיומן". לכל רופא הוקצה גם מספר חיוג חינם, המאפשר גישה טלפונית ישירה של המטופל. גם לבעיית שפת הגוף נמצא פתרון: "חסרים לנו המרכיב החשוב של שפת הגוף והאינטונציה של הקול, ואני לא יכול לדעת אם האדם בוכה או לא כשהוא כותב לי במהלך הייעוץ, וקשה להתרשם עד כמה האדם במצוקה או בחרדה. לכן החלטנו להעביר את השיחה מטקסט לטלפון בשלב הייעוץ הבא. תמיד עדיף לקבל טיפול פנים מול פנים, ואנו מדגישים בפניהם שהייעוץ אונליין אינו מספק. אנחנו אף פעם לא נעשה דיאגנוזה דרך האינטרנט על סמך תקשורת בטקסט. יש לנו אחריות ללקוחות שלנו, אנחנו צריכים לראות ולשמוע אותם. הגישה היא לשמור על קשר או להשלים את הקשר הטיפולי בטלפון, כשהמגמה היא להמליץ להם לבוא למשרד ככל שהדבר אפשרי".

 

עד היום השתמשו הפסיכולוגים בשירות העברת המסרים (צ'ט) של ICQ , של AOL או של MSN. לאחרונה רכש קראוס מערכת העברת מסרים מוצפנת, שבה העברת המידע נותרת חסויה. "אנחנו לא שומרים את תוכן השיחה בשום מקום, מתוך מחשבה שהתקשורת עם הפסיכולוג או הרופא המייעץ צריכה להיות חסויה. לא היינו רוצים שמישהו יפרוץ לנו למחשב ויגנוב את תוכן השיחות. ישנו גם המימד האתי: אף אחד לא היה רוצה לבוא לפסיכולוג ולחשוש שישנה מכונת הקלטה". לכן נשאל הגולש בתום הייעוץ אם ברצונו לשמור העתק של השיחה, ואם הוא השיב בשלילה, התוכן מושמד.
***

אישיות בצבע

 

כבר מגיל ההתבגרות חי ג'ון בסימביוזה עם הנפשות השונות המקננות באישיותו. הוא אמנם רק בן 19, אך מטמיע לתוך נפשו חמש דמויות שונות המרכיבות את ההפרעה הפסיכיאטרית שממנה הוא סובל – ריבוי אישיות ( Personality Multiple .( ג'ון זכה לטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי ממושך, אך פנה לשירות הייעוץ המקוון בשל הצורך בבן שיח תדיר יותר. "בהתחלה היתה לי דילמה", משחזר קראוס, "לא ידעתי אם ג'ון כותב אלי או שמא ג'ונתן, האישיות השנייה שלו, ג'ני, השלישית, ג'ולי, הרביעית, או אולי ג'פרי. ואז ג'ון העלה הצעה: לכל אישיות הוא יעניק צבע שונה". כך, בכל פעם שג'ון נכנס לאישיות אחרת, הוא שינה את צבע הטקסט, וגם תוכן התקשורת השתנה בהתאם. "הוא היה אדם בודד מאוד וחיפש מישהו לתקשורת מיידית", מסביר קראוס. "שעות הקבלה שלי אונליין היו אז נרחבות, והוא ידע שכדי להשלים את הטיפול הרגיל שלו – עם פסיכולוג אחר – הוא יכול היה להגיע גם אלי באינטרנט, כיוון שהייתי זמין הרבה יותר מהפסיכולוג שראה אותו רק פעם בשבוע. עם הזמן חשתי שמצבו הולך ומשתפר, ואישיותו המקורית תופסת חלק נכבד יותר בחייו על חשבון הדמויות האחרות".

 

במקרה אחר פנתה לייעוץ בחורה בת 17 שסיפרה על התעללות מינית שעברה בביתה. באחת השיחות כתבה: "אני לא יכולה יותר". קראוס חשש שהיא עומדת להתאבד ובירר אם ניסתה בעבר להתאבד ואם יש בידיה תוכניות לפגוע בעצמה. "הסימנים הצטרפו אחד לאחד לתמונה מאוד מדאיגה. ביקשתי ממנה לעבור מהצ'ט לטלפון, ואחרי היסוסים קלים היא הסכימה". קראוס ניהל עם הבחורה שיחה טלפונית, שבסופה הסכימה לגשת למרכז הייעוץ באוניברסיטה. למחרת סיפרה שאכן פעלה לפי ההנחיות, דיברה על מצוקותיה אינטרנט וקבעה פגישות המשך. "זו היתה סטודנטית צעירה, בודדה, ללא קשרים חברתיים, ולא היתה לה מערכת תומכת מסביב. היא מצאה את המערכת התומכת באינטרנט, ואני מניח שאילולא מצאה אותי ולא היה לה פתרון, ייתכן שהיתה פועלת לפי הדחפים האובדניים שלה. לשמחתי, ההתערבות הזאת מנעה אסון".
***
כללי האתיקה לייעוץ באינטנט

 

  • אין לטפל במקרי משבר קיצוניים, שכן התקשורת המילולית באינטרנט לא תספיק.
  • במצבי סיכון, כגון התעללות נפשית או גופנית, מומלץ להפנות מיידית לטיפול פנים מול פנים.
  • על התקשורת עם המטופל להיות מאובטחת כדי למנוע זליגת מידע לצד שלישי.
  • יש להקפיד בתחילת השיחה לבקש מהמטופל פרטים מזהים וטלפון למקרי חירום. אסור להסכים לטפל באדם באופן אנונימי.
  • אסור לטפל באנשים מהסביבה המוכרת (לקוחות, חברים לעבודה, בני משפחה), שכן המטפל עלול להיות מושפע מהקשר האישי.
  • עדיף לקבל מטופלים שגרים בסמיכות לנותן הטיפול, כדי שבמידת הצורך יוכל המטופל להגיע ולהמשיך במרפאה את הטיפול המקוון.
  • יש להסביר ללקוח שעל המטפל חלה החובה לדווח לרשויות במקרה של מצבי סיכון כגון התעללות, אונס, סכנה לחולה או לסביבתו.
  • יש להסביר ללקוח מיהי הרשות המפקחת על המטפל ושמוסמכת לפתור בעיות שנוצרו במהלך הייעוץ באינטרנט או אחריו.
    ***

בלי לדפוק חשבון

 

"הייעוץ באינטרנט הוא טכנולוגיה חדשה, שלמעשה לא משנה את המהות של העבודה הטיפולית", אומר ד"ר זיו כרמל, פסיכיאטר מהמרכז הרפואי שלוותה ומנהל פורום התמכרויות ב- ynet . "הפורומים שלנו באינטרנט הם אולי לא טיפול פסיכותרפויטי דינמי, אבל אנחנו בהחלט עוסקים באספקטים הפסיכו-חינוכיים האלה ממש. האינטרנט הוא מעין קיר שמאפשר לגולש להסתתר מאחוריו ולתת לו אנונימיות יחסית. אני מסתובב בלא מעט צ'טים ורואה שאנשים יכולים להביא את התכנים בלי עכבות ובלי לדפוק חשבון, כי כמו שאני נכנס – אני יכול גם לצאת".

 

לדברי ד"ר זיו, השימוש באינטרנט ככלי ייעוצי מאפשר לחולה לקבל גם אינפורמציה נוספת שלא קיבל מהמטפל עצמו, אם בשל קוצר זמן, עומס המערכת הרפואית או חרדה ומבוכה של המטופל: "פעמים רבות אדם חוזר הביתה עם המון תהיות וחששות, ודווקא האפשרות להיכנס לפורום רפואי, שבו הוא מדבר אחד על אחד עם איש מקצוע או עם אח לצרה, היא משהו מרגיע וגם בעל השלכות גדולות על ההיענות לטיפול, כי אם אדם נמצא בחרדה, ואין לו תשובות, פעמים רבות הוא עלול להפסיק את הטיפול".

 

עם זאת מסכים ד"ר זיו שהייעוץ באינטרנט מוגבל ואינו יכול להחליף טיפול מלא: "האינפורמציה כאן היא רק מילולית, ואנחנו מפספסים מכלול מסוים של אלמנטים שבהם אנו משתמשים ביומיום כדי ללמוד על המטופל. גם הקשר באמצעות האינטרנט מוגבל, יש בו קרירות וריחוק מסוימים. אני כרופא פסיכיאטר לא מסתכל רק על החרדה או על הדיכאון של המטופל, אלא על כל המכלול של נסיבות חייו וגם על הבדיקה הגופנית שאני עורך, ולכן אי אפשר לעשות אבחון פסיכיאטרי דרך האינטרנט או להשלים טיפול מלא. גם בפורום שלי אני מציין שזה לא טיפול ולא תחליף לטיפול, אבל בעצם העובדה שאנשים מביאים בעיה, יש מעין אינטראקציה קבוצתית שעוזרת להם להחליט, ובמובן הזה יש כאן פן טיפולי שהוא מאוד משמעותי, עם כל הסייגים".
***
גם בישראל: אתרי ייעוץ ברשת

 

  • סה"ר - ארגון סה"ר, סיוע והקשבה ברשת, מגיש עזרה ראשונה נפשית בשעת משבר בעזרת צוות מתנדבים מקוון בכל יום בין תשע בלילה לחצות. אחרי שעות הצ'ט ניתן להתייעץ באמצעות הפורום. 
  • ער"ן – מתנדבי ער"ן, עזרה ראשונה נפשית, משיבים לפניות הציבור באמצעות הטלפון, הפורום באינטרנט או צ'ט בתוכנת ה- ICQ .
  • נפשנט – צוות פסיכולוגים נותן ייעוץ בתשלום באתר באמצעות פנייה בטופס. תמורת ייעוץ בודד, שמגיע אליכם בצורת תשובה בדואר האלקטרוני, תשלשלו לקופת האתר 80 שקל.
  • הפסיכיאטרים ב-ynet – קהילת בריאות הנפש של ynet כוללת פורומים של מומחים בתחומי החרדה, הדיכאון, מחלות הנפש, התרופות והטיפולים הנפשיים, שבהם משיבים הפסיכיאטרים מהמרכז לבריאות הנפש שלוותה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מריאן הול
טיפול פסיכולוגי באינטרנט. אפילו חברות הביטוח מכירות בזה
צילום: מריאן הול
צילום: מאיר פרטוש
הבין שהמגע האינטרנטי הרבה יותר זמין למטופל. ד"ר רוני קראוס
צילום: מאיר פרטוש
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים