מה מפוצץ צמיגים בכביש 6?
במשרד התחבורה עלה חשד כי נסיעה בכביש חוצה ישראל גורמת לתקרים ותאונות קטלניות. המשטרה מינתה צוות בדיקה - התוצאות לא מפתיעות
בשמונת החודשים הראשונים של השנה אירעו בכביש חוצה ישראל, האמור להיות נתיב התנועה המהיר אך גם הבטוח ביותר במדינת ישראל, שש תאונות דרכים קטלניות עם שישה הרוגים, ושלוש תאונות דרכים עם פצועים קשה. בכל אותן תאונות, חשוב להדגיש, התגלה במכוניות המעורבות לפחות צמיג אחד מפוצץ.
בעקבות המספרים הקשים ומעורבות אפשרית של כשל צמיג בכל אחת מהתאונות, ביקש משרד התחבורה ממשטרת התנועה לחקור את העניין. זו העבירה את החקירה לידיו של ד"ר איתמר שרון, מומחה לנושא צמיגים. כעת אנו מפרסמים את מסקנותיו של שרון, ובראשן העובדה כי לא התגלה קשר ישיר בין הנסיעה בכביש 6 לכשלים בצמיגים.
תוצאות הבדיקה
לידיו של שרון הועברו 15 צמיגים מתשע התאונות הקטלניות - להלן ממצאיו. יש לציין כי בחלק מהמקרים נמצא יותר מכשל אחד באותו צמיג.
- בשש מהתאונות התגלה כי סוליית הצמיג נפרדה מגוף הצמיג.
- בשבעה מקרים נמצאו תיקונים שלא בהתאם להנחיות משרד התחבורה.
- בחמישה מאותם מקרים נמצא כי התיקון הלקוי תרם לכשל בצמיג.
- בארבעה מקרים חדר גוף זר לצמיג.
- בשישה מקרים נמצא כי הצמיגים שכשלו ישנים מדי.
- בשלושה מקרים נמצא קשר ישיר בין גיל הצמיג לכשל בו.
- בצמיג אחד התגלה פגם בייצור.
- צמיג אחד היה בעל דרגת עומס נמוכה מדי (התאים לרכב עם משקל שונה).
- בתאונה אחת נעשה שימוש בצמיגים מיצרן שונה על אותו סרן.
- בתאונה אחת נעשה שימוש במידות צמיג שונות באותו סרן.
- במספר מקרים נמצא כי נעשה שימוש בצמיג מאיכות ירודה.
אבל גם אנחות רווחה ישמעו כנראה אצל הנוגעים בדבר. למשל אנשי כביש חוצה ישראל, אשר בתחילה לפחות עלה חשד כאילו בעיות תשתית - כמו סלילה שונה, או שימוש באספלט מחומרים בעייתיים - גרמו לכשלי הצמיג. גם הסברה כי עצמים זרים הונחו על הכביש במטרה לגרום לתאונות, לא קיבלה כל ביסוס בתוצאות בדיקתו של שרון.הנחה אחרונה זו הדאיגה במיוחד גורמים שונים, שחששו מפני אירועי פח"ע מסוג חדש לגמרי.
המשטרה מודאגת
משיחה שערכנו עם ניצב משנה משה בן זיקרי, ראש משטרת התנועה (מת"ן), עולה כי במשטרה מודעים היטב לבעיה. "אנחנו יודעים שבכביש 6 נוהגים מהר יחסית, ולכן עולה באופן משמעותי חשיבות צמיגים מתאימים ומטופלים היטב. לצערנו, אנחנו גם מכירים צמיגאים לא מקצועיים, העלולים לעשות נזק בלתי הפיך ואף לגרום לתאונות קטלניות. לכן הונחו שוטרי מתנ"א להקפיד באופן מיוחד על תקינות הצמיגים במכוניות אותן הם בודקים".
ואנחנו מזכירים שוב כי כל נהג יכול וצריך לבדוק באופן עקבי את מצב הצמיגים ברכב, לחץ האוויר בהם והמצאות סדקים המעידים על "התייבשות ו-או גיל מתקדם, בעיקר לפני נסיעות ארוכות וכאלה המעמיסות במיוחד על הגומי, כמו נהיגה במהירות גבוהה יחסית ולאורך זמן ללא הפסקה, הגורמת להתחממות הגומי באופן קיצוני.