בג"ץ: חוק ההסדרים בעייתי מבחינה דמוקרטית
דחה עתירות של 4 ארגונים חקלאיים נגד פרק החקלאות בחוק ההסדרים, אך מתח ביקורת חריפה על החוק, וטען שהוא משמש את הממשלה כאמצעי להתגבר על מכשולים פרלמנטרים, ובכך פוגע באיזון הדמוקרטי ובהליך החקיקה התקין
בג"ץ מתח הבוקר (ב') ביקורת חריפה על חוק ההסדרים, וקבע כי החוק בעייתי מבחינה דמוקרטית, ואינו מהווה הליך תקין. הדברים נאמרו במסגרת פסק דין שניתן בארבע עתירות שונות שהגישו ארגונים חקלאיים כנגד פרק החקלאות
בחוק ההסדרים, ביניהם ארגון מגדלי העופות, מועצת הפירות, ארגון מגדלי הירקות ועמותת התאחדות חקלאי ישראל.
לטענת העותרים, החוק הנהיג רפורמות מרחיקות הלכת במועצות החקלאיות ובענפי החקלאות השונים, אך הליך חקיקתו המזורז לא איפשר דיון שיטתי ורציני בכל הרפורמות האמורות. לטענתם, לא היה כל צורך לבצע את הרפורמות במסגרת חקיקת חירום כלכלית. בנוסף, טוענים העותרים כי חוק ההסדרים פוגע בקניין, בחופש העיסוק, בשוויון ובכבוד האדם.
בג"ץ דחה את העתירות, אך מתח ביקורת חריפה על האופן חקיקת החוק. בפסק הדין כותבת השופטת דורית בייניש, כי בעת חקיקת חוק ההסדרים הראשון ב-1985 כצעד משלים לתוכנית החירום הכלכלית לייצוב המשק, חייב מצבו הקשה של המשק תוכנית חירום כלכלית כזו.
"אלא שמאז", כותבת בייניש, "הפך החוק שנולד כחוק חירום לנוהג מקובל המובא לאישור הכנסת מדי שנה בצמוד לחוק התקציב, לעיתים תחת השם 'חוק ההסדרים' ולעיתים תחת שמות אחרים". לדברי בייניש, חוק ההסדרים ודומיו הפכו ל"דברי חקיקה מסיביים העוסקים במספר גדל והולך של נושאים ממגוון רחב של תחומים, ואף בנושאים אשר אינם בעלי זיקה ישירה והכרחית לתקציב".
לדבריה, "עם השנים גבר השימוש בחוקי ההסדרים לא רק לשם תיקוני חקיקה הנדרשים לשם התאמת החקיקה הקיימת לחוק התקציב, אלא כפלטפורמה לחקיקה ולתיקוני חקיקה, לא פעם מהותיים ומרחיקי לכת, וכאמצעי לעריכת שינויים מבניים במשק ובחברה, לרבות בנושאים שנויים במחלוקת שהממשלה הייתה מתקשה להעבירם בהליך חקיקה רגיל".
בג"ץ קבע כי "השימוש במנגנון החקיקה של חוק ההסדרים ודומיו מעורר בעייתיות רבה מבחינת ההליך הדמוקרטי התקין". לדברי בייניש, "מדובר בהליך חקיקה שמקשה מאוד על קיומו של דיון מעמיק וממצה ואשר פוגע ביכולתם של מקבלי ההחלטות בממשלה ובכנסת לגבש עמדה מבוססת לגבי כל אחד מהנושאים המופיעים בהצעת החוק".
לדברי בייניש, "הליך חקיקה חפוז שאינו מאפשר לקיים דיון ראוי בהצעת החוק עלול אף לפגום בתוצר של הליך החקיקה".
בייניש קובעת כי מדובר בהליך חקיקה שמקשה על פיקוח ציבורי על ההליך וקובעת "מנגנון חקיקה זה המשמש את הממשלה כאמצעי להתגבר על מכשולים פרלמנטריים עלול לפגוע באיזון הראוי על פי עקרון הפרדת הרשויות בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת. משטר דמוקרטי פרלמנטרי אמיתי מחייב שחקיקה תיעשה הן להלכה והן למעשה בבית המחוקקים ועל ידי בית המחוקקים".
השופט מישאל חשין מוסיף בסוף פסק הדין: "נקרא לכנסת כי תהיה כנסת, כי תשמיע קולה, כי תפקח ותבקר כמצופה ממנה. ובכבודה של הכנסת נתכבד כולנו. התתעשת הכנסת ותתקן דרכיה? לכנסת וליו"ר הכנסת פתרונים".
פינס: לגנוז את חוק ההסדרים
בעקבות פסק הדין של בג"ץ, קורא ח"כ אופיר פינס ממפלגת העבודה לשר האוצר, בנימין נתניהו, ולשר המשפטים, יוסף לפיד, לגנוז את חוק ההסדרים.
פינס דורש מנתניהו ולפיד שלא יביאו את חוק ההסדרים לכנסת עם פתיחת מושב החורף. "הממשלה לא יכולה לעבור לסדר היום ולהתעלם מהביקורת הצודקת. חוק ההסדרים הופך את החקיקה לבדיחה גרועה וגורם נזק חמור לדמוקרטיה הישראלית". אומר פינס.
חוק ההסדרים: בעייתי מבחינה דמוקרטית. צילום: ערוץ 33
צילום: ערוץ 33
מומלצים