אנשי גוש קטיף מסירים את הטלאי הכתום
בישיבה שנערכה אמש בגוש הוחלט לעצור את היוזמה, בעקבות בקשה מפורשת של מועצת יש"ע והסערה הציבורית שנגרמה. "אנחנו מרגישים שהמסר עבר, לא התכוונו לפגוע בניצולי השואה", אומרים יוזמי הטלאי השנוי במחלוקת. ואילו תלמיד כיתה ט' מהגוש מסביר מדוע אין לאסור את ענידת הטלאי בבתי-הספר
הסערה הציבורית עשתה את שלה: ניצולי השואה מגוש קטיף, שהחלו בימים האחרונים לענוד טלאי כתום על דש חולצתם, החליטו הבוקר (יום ה') כי לא יסתובבו עוד עם הטלאי. גם יוזמי המחאה השנויה במחלוקת נפרדים מהסמל הטעון.
ביומיים האחרונים יצאה מועצת יש"ע נגד הפצת הטלאי וקראה להפסיק לענוד אותו. יוזמי מחאת הטלאי הכתום טוענים, כי הם חשים שהמסר עבר. "אנחנו לא מפנים קריאה לציבור להמשיך או לא להמשיך במבצע. כל אחד יעשה כפי ראות עיניו, ומי שרוצה שידאג לעצמו לטלאי כתום", אומרים המארגנים.
אמש התקיימה בגוש קטיף ישיבה של מטות הפעולה בגוש. הישיבה התקיימה בעקבות הסערה הציבורית והפוליטית שנוצרה בעקבות "פיצוץ" פרשת הטלאי בכלי התקשורת. בישיבה הוחלט לעצור את היוזמה, אך להמשיך ולחפש דרכים להפיץ את דבר המאבק נגד תוכנית ההתנתקות.
"לא רצינו לפגוע ברגשות של ניצולי השואה", אמרה הבוקר בת לניצולי שואה. "בסך הכל רצינו להעביר את התחושה שאנחנו מרגישים כמו אזרחים סוג ב'. החלטנו לעשות חושבים".
משה פריימן מ"המטה האלטרנטיבי", תושב גני טל, אמר ל-ynet: "המטרה שלנו היא למנוע מלחמת אחים. אחים מדברים ולא נלחמים. הזעם שלנו הגיע בעקבות תוכנית ההתנתקות ופצצות המרגמה שנוחתות פה מדי יום ולכן יצא 'מגן מלחמת האחים' (הטלאי הכתום). החלטנו שלא להמשיך בפעולות שהיו מתוכננות, אבל מי שירצה להמשיך לשאת את המגן הכתום יוכל לעשות זאת".
פריימן הופתע מעוצמת התגובות: "לא חשבנו שתהיה היענות כזו למגן הכתום. קיבלנו טלפונים אפילו מהקהילה בצרפת שמבקשת שנשלח לה אלף מגנים כתומים".
רוני בקשי, גם הוא מחברי המטה האלטרנטיבי, אמר ל-ynet: "אני שלם במאה אחוזים עם מה שעשיתי. צברנו הרבה כוח וקיבלנו הרבה טלפונים חיוביים מאנשים שהביעו בנו תמיכה, גם מאנשים שעברו את השואה".
אבינועם מגן, יו"ר "מתנחלים בעד פשרה", אמר בתגובה: "הסרת הטלאי הכתום נעשתה מאוחר מדי וגרמה נזק בלתי הפיך למפעל ההתיישבות. מועצת יש"ע צריכה לבדוק את עצמה היטב. ראשיה חייבים להסיק מסקנות אישיות. יש לקיים בחירות למועצת יש"ע, כדי שתייצג את כלל המתיישבים, ולא רק את הקיצוניים שבהם".
"תנו לבוא עם הטלאי לבית-הספר"
בתוך כך, אתמול הודיע משרד החינוך כי הורה לבתי-הספר לאסור על תלמידים להופיע בכיתות עם הטלאי הכתום. חן אלחרר, תלמיד כיתה ט' 6 מבית-הספר שער הנגב ויו"ר מועצת הנוער של צפון חבל עזה, מוחה במכתב שניסח על אותה החלטה:
"אף אחד לא יודע ולא מרגיש מה זה בשביל תלמיד תיכון לעזוב הכל, להתנתק מהחברים ומהלימודים, לעזוב את המסגרת שאליה הוא התרגל במשך כל החיים ולעזוב את הבית.
"אנשים בחברה היום לא כל כך מודעים למאבקים שבני הנוער מאזורי הפינוי מארגנים בכדי למנוע את ההתנתקות ולא מייחסים לזה חשיבות רבה כל כך.
"אחד מהמאבקים היותר נועזים כנגד תוכנית ההתנתקות הוא ענידת ה'טלאי הכתום' של בני נוער.
הם נוהגים לענוד את הטלאי הזה בבית הספר, במקומות ציבוריים ואפילו בבית.
"מערכת החינוך מתנגדת לענידת הטלאי הכתום בשעות בית הספר בגלל שלדעתה, זהו מעשה שמייצג עמדה פוליטית, ועל פי חוקי בית הספר אסורה הכנסת דעות פוליטיות.
"לדעתי, ענידת הטלאי הכתום זהו מעשה שמשקף את מאבקם של בני הנוער והאנשים הנמצאים לפני משבר הפינוי. המטרה היא לזעזע את תושבי מדינת ישראל ולגרום להזדהות עם המאבק כנגד הפינוי. זהו לא מעשה שמייצג עמדות פוליטיות אלה מעשה של אנשים נואשים, שמרגישים לפני שואה וחורבן.
"מאחר ואין מדובר במעשה שמייצג עמדה פוליטית, מערכת החינוך אינה צריכה להתערב בנושא ולהביע עמדה וכמובן, לא לאסור את ענידת הטלאי.
"אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה וכל מה שקשור בה. אנחנו מדברים כאן על מחאה שקטה אך עם מסר חריף, שבאה במטרה לנסות ולשנות את ההחלטה על הפינוי, וזו אחת הדרכים שלנו להתמודד עם כל העניין הקשה הזה. אנחנו עוסקים כאן ברגשות של אנשים שדרך ההתמודדות שלהם עם כל המצב היא לא לנסות לכפות את דעתם על האחרים אלא לגרום להם להבין, להתחשב ואף להזדהות עם מצבם.
"על כן מערכת החינוך צריכה גם היא להזדהות עם משברם ומצבם של תלמידיה ולאפשר להם להביע את דעתם ואת רגשותיהם".
בינתיים, כאמור, יוזמת הטלאי - לפחות באופן רשמי - נגנזה.