שתף קטע נבחר

אחריות מורחבת על מוצרי חשמל: האם זה משתלם?

לא מעט צרכנים רוכשים ביטוח למוצרי החשמל שבביתם אחרי שפגה תקופת האחריות. מה בעצם נותן ביטוח שכזה, ומה צריך לבדוק כשמחליטים לבטח את המוצרים בבית

כולנו מחזיקים בבית מוצרי חשמל רבים: מקרר, תנור, מיקרוגל, מכונת כביסה, טלוויזיה, פלזמה ועוד. רבים מאיתנו סומכים על האחריות שאנו מקבלים בזמן הקנייה מהמוכר, שמים אותה בארון המסמכים (אם יש), ואחרי שנה שוכחים מהעניין - ובינתיים האחריות מסתיימת. השאלה היא האם אנחנו פועלים נכון. האם צריך לקוות שהמכשירים ימשיכו לתפקד עד שיגיע סופם ואנו נרצה להתחדש, או שמא כדאי להשקיע בביטוח מורחב למוצרי חשמל?

 

החוק קובע תקופת אחריות מינימלית של שנה למוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז שמחירם לצרכן גבוה מ- 150 שקל.  עם זאת, לקוחות רבים נוהגים להאריך את האחריות ולעשות ביטוח למוצרי החשמל שבביתם. הסיבה לכך היא הצורך של צרכנים רבים להגן על עצמם בעת קניית מוצר יקר.

 

הרעיון הבסיסי מאחורי ביטוח שכזה הוא שיש למי לפנות במקרה של תקלה, כשתמורת תשלום חודשי יש לנו כתובת לשירות ולתיקון המוצר.זה מאוד נוח שיש מוקד שירות לקוחות 24 שעות ביממה, שמטפל בשירות ובאחריות למוצרי החשמל שלנו. שירות שכולל כולל ביקור טכנאי בבית, תיקון התקלה ואספקת חלקי חילוף או מכשיר חלופי בעת הצורך.

  

אלא שהוזלת מחירי מוצרי החשמל בשנים האחרונות, הביאה לזמינותם של מוצרים יוקרתיים ומתקדמים יותר, במחירים זולים יותר. למעשה, לפי סקר BDI שפורסם לאחרונה, צמצום היחס בין עלויות התיקון למחירי המוצרים החדשים גורם לקניית מוצר חדש. גם המיתון (שכבר מאחורינו), שינה רבות בשיקולי הצרכן הישראלי, ורבים שנהגו לבטח את המוצר מעבר לתקופה הניתנת אצל המשווק ולהאריך את האחריות בשירות חיצוני, כבר לא עושים זאת.

 

אבל מה קורה אם אנחנו מחליטים בסופו של דבר שיש הצדקה לרכוש ביטוח אחריות מורחב למוצר שקנינו, כדי להיות רגועים יותר? מגזין הצרכנות האמריקני ה"קונסיומר ריפורט", ציטט באחרונה את העורך הראשי של כתב עת "הביטוח השבועי", שאמר כי "כמו שצריך לדעת לקנות את המוצר הנכון במחיר הנכון, כך צריך לבדוק את פרטי הביטוח ועלויותיו, כי אין ביטוח רע, יש תשלום גבוה מדי לביטוח בתנאים גרועים". אותו עורך ממליץ בכל תוקף לא לשלם יותר מ-20% מעלות המוצר על הביטוח, כשבכל מקרה צריך להתמקח על אופי הביטוח ותנאיו.

 

מה צריך לבדוק?

אז מה בעצם צריך לבדוק לפני שקונים ביטוח למוצרי החשמל שאנחנו מחזיקים בבית? ראשית - לבדוק מה מכסה הביטוח ומה אינו מכסה. צריך לבדוק מה שיעור ההשתתפות העצמית, מתי היא תופעל, מה הסכום שנצטרך להוסיף ובאילו מקרים. צריך גם לברר היכן מתבצע התיקון והאם הטכנאים יגיעו הביתה. האם ניתן יהיה לקבל מוצר חדש אם יתגלו בו יותר מדי קלקולים. צריך, כמובן, לבדוק מספר הצעות של נותני ביטוח אחריות מורחבת למוצר שלנו, ורק אז להחליט.

 

עו"ד עינת ברכה, היועצת המשפטית של ארגון אמון הציבור, מסכימה עם העובדה שתנאי הביטוח הם שונים. לדבריה, הכי חשוב לבדוק את השקיפות אחרי תקופת הביטוח הראשונה. "בתום התקופה", אומרת ברכה, "אם היצרן או היבואן מציעים הארכת שירות הם חייבים לציין את ההבדלים בין מה שניתן בתקופת האחריות ראשונה המקיפה, לבין מה שניתן בהמשך. כל החיובים הנוספים או סייגים חייבים להופיע באופן בולט ובמיקום בולט".

 

אחרי שהחלטנו לבטח את המכשירים בבית, צריך לבדוק מי מציע ביטוח שכזה? כמעט כל חברת ביטוח גדולה מציעה גם ביטוח למוצרי חשמל. יש גם חברות שמתמחות בכך, וגם משווקות מוצרי החשמל מציעות לעיתים אחריות מורחבת. אז בדקנו אצל אחת מהן, ניופאן, מה היא מציעה.

 

החברה, המשווקת בין היתר את מסכי הפלזמה טושיבה, גרונדיג, פיילוט ומרנץ, מעניקה אחריות על המכשיר בעת הרכישה למשך שנה, הכוללת את כל רכיבי המוצר. מעבר לשנת האחריות, ניתן לרכוש ביטוח למכשיר הפלזמה במחיר של 1,650 שקל למשך שנה ו- 4,470 שקל למשך 3 שנים. הביטוח הוא לכל רכיבי המוצר, מלבד המסך.

 

לגבי מקררים, ניופאן המשווקת את מקרר אינדסיט, מעניקה אחריות בעת הרכישה למשך שנה אחריות מלאה ו- 3 שנים אחריות למערכת הקירור הסגורה (מנוע או מדחס, לוחות קירור, מעבה, מאדה, גז הקירור וכל הצנרת המחברת את חלקי המערכת השונים). מעבר לכך, מציעה ניופאן לרכוש ביטוח למקרר במחיר של 300 שקל למשך שנה, הכולל את כל חלקי המקרר מלבד חלקי זכוכית, חלקים מפלסטיק, אוטם הדלת מגומי וכן עבודות הקשורות למעטה החיצוני של המקרר - פחחות, צבע וציפוי.

 

חברות מתמחות

יש, כאמור, גם חברות שמתמחות בביטוחים מעין אלו. לפני כשלוש-ארבע שנים קמו חברות שנותנות שירות מגוון למספר שנים במחירים נוחים, ויש מגמה מסוימת של חזרת לקוחות לאחריות מורחבת, שניתן ברכישת המוצר היקר. חברות אלה קשורות ליבואנים ויצרנים מסוימים, ומטפלות במוצרים בביטוח הראשוני שמעניקה הרכישה. אחרי תום תקופת השירות והאחריות הראשונה, הן פונות ללקוח ומציעים מעין חוזה המשך בתנאים אחרים.

 

אחת החברות האלו היא "שירות פלוס", חברת שירות למוצרי צריכה ביתיים שנותנת שירותים למוצרים של שלושה יבואנים: סקאל,קרדן ואלקטרודן, המייבאות בן היתר את בואקנכט, ווירפול, סניו, א.א.ג. בלרס ועוד. כאשר מתקרבת לסיומה תקופת האחריות שניתנה על ידי היבואן, שולחים מחברת שירות פלוס הודעה המתריעה על סיום התקופה, ובה בין היתר מציעים שירות הרחבה של תקופת אחריות כוללת נוספת למספר שנים.

 

מירב לויאן, סמנכ"ל שירות ומבעלי החברה, מסבירה: "כאשר האחריות נגמרת, הלקוח יכול להרחיב את הביטוח או שלא, אולם אם יעשה זאת בתום התקופה העלות קטנה מאשר אם יחליט להמשיך אחרי חודשיים למשל".

 

לויאן נותנת כדוגמה את הכרטיס האלקטרוני במכונת כביסה ששווה 800 שקל. לדבריה, הם נותנים ביטוח לחמש שנים בסכום של 1,100 שקל (220 שקל לשנת ביטוח לטיימר). לטענתה, "ללקוחות רבים זה כדאי". האמת, שזה לא כל כך מסתדר עם ה-20% של איש הביטוח מהקונסיומר ריפורט.

 

מכל מקום, לויאן מספרת כי "משנת 2003 יש דווקא עלייה בכמות המצטרפים. היינו חברה של 23 איש וכיום עובדים אצלנו כמעט 100 איש. הכול תלוי בשירות ובעיקר במבצעים שניתן ללקוחות שלנו".

 

מה צריך להיות בתעודת האחריות?

על פי תקנות האחריות החדשות שנכנסו לתוקף ב-19 בספטמבר, על המוכר לאפשר לצרכן לעיין בתעודת האחריות עוד לפני השלמת העסקה. לאחר מכן עליו לצרף למוצר תעודת אחריות בשפה העברית, ואם דרש הצרכן – בשפה הערבית.

  

בתעודה עצמה חייב המוכר לציין את פרטיו ואת תאריך הרכישה, ובה עצמה יצוינו שם המוצר, תיאורו, מספרו הסידורי, שם הדגם ושנת הייצור; תאריך הרכישה; שם היצרן/יבואן, כתובתו, מספר זהות/מספר תאגיד שלו, שמו המסחרי, מספר טלפון ופקסימיליה, וכל פרט אחר שיאפשר לצרכן לפנות ליצרן לשם קבלת שירות; הכתובות ומספרי הטלפון של תחנות השירות. נוסף על כך יפורטו בתעודת האחריות חובות היצרן/יבואן והסייגים להן.

  

התקנות עוסקות גם בתעודת שירות אחרי תקופת האחריות. יצרן/יבואן שמציע לצרכן שירות כזה חייב להביא לידיעתו שורה של פרטים, וביניהם חובות היצרן/יבואן, הסייגים למתן השירות, ואופן ביטול החוזה ביניהם.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בחנות. מה לעשות שנגמרת האחריות?
בחנות. מה לעשות שנגמרת האחריות?
צילום: דדי ליפשיץ
מכונת כביסה. יש אחריות לכרטיס האלקטרוני
מכונת כביסה. יש אחריות לכרטיס האלקטרוני
מומלצים