וולוו S80 - נשק סולידי
מכונית היוקרה החדשה של וולוו נראית אמנם מוכרת, אך מתחת לכסות מסתירה קידמה מרשימה. לקוחות וולוו יאהבו אותה, אבל מה עם השאר?
אתם שואלים מה הדבר הבולט ביותר במבחן שערכנו ל-S80 החדשה על כבישי ישראל? ובכן, חוסר תשומת הלב מהרחוב. חצי מיליון שקל על גלגלים, ואף אחד לא מסובב את הראש, שואל, מצביע או מתעניין. מכונית השרים והמנכ"לים, ואיש אינו מוצא לנכון לבדוק מי יושב בה. האם האנונימיות הזו היא יתרון? יכול להיות. אלא שבין עמנו אנחנו חיים, וישראל של 2007 היא מדינה בה צניעות הפכה כמעט מילה גסה. האם יש כאן מקום לאיפוק השוודי? עם השאלה הזו יצאנו למבחן מקומי ראשון עבור ה-S80 הרעננה.
וולוו S80 (צילומים: אלי שאולי)
מוכרת (מדי?)
השוודים אהבו כנראה מאוד את מראה ה-S80 היוצאת, כיוון שהחדשה דומה לה מאד. כך היא נותרה אלגנטית, מעט קלילה מבעבר, עם חרטום מחודד יותר, שמעצים את המראה הדינמי. אהבנו את זה, אך מקוריות אין כאן. בוודאי לא מול המתחרות הגרמניות, שאחת-אחת בחרו בקו מאד ייחודי ובולט לעין.
תא הנוסעים ממשיך באותו קו נקי, סקנדינווי, חסר רעשים והצטעצעות. את הקונסולה המרכזית והמיוחדת כבר פגשנו באחיות הקטנות, וכאן היא זוכה - בהתאם למחיר - לגרסה מהודרת יותר. אליה מצטרפים קווים מעודנים ורכים של פלסטיקה איכותית ועור נעים. יחד עם מחוונים ברורים, תפעול נוח לבקרת אקלים ולמערכת שמע מעולה, מצליחים השוודים לייצר אווירה שלווה וסולידית.
נחמד גם לגלות כי וולוו מצליחה להסתדר ללא מערכות הפעלה מתוחכמות מדי, שהופכות את השימוש ברכב, בעיקר בתקופת ההסתגלות הראשונית, לסיוט קטן. מצד שני, היא בפירוש עושה שימוש בכל אמצעי בטיחות שניתן. יש כאן התראה ודריכה ניתנות לכיול לקראת תאונה חזיתית, התראה בפני מכוניות ב"שטח מת", מצלמה לאחור, בקרת שיוט אקטיבית, יחידות תאורת קסנון, בוסטר לילד במושב האחורי, שפע כריות אוויר, בקרת יציבות ועוד. אפשר גם לכוון את משקל ההגה, או את רגישות המגבים, ובמקרה של מכונית המבחן יש גם מערכת ניווט מקומית.
כצפוי מוולוו, הנדסת האנוש טובה, המושב המתכוון חשמלית נעים, נוח ומספק תנוחת נהיגה שאהבנו. המרחב מאחור טוב ביחס למתחרות, תודות להנעה הקדמית המחסלת את הצורך להעביר מכללי הנעה לאחור.
מנוע עם יומרה
וולוו עברה בעשור הקודם למנועי שישה צילינדרים, מסיבה כלכלית. בסיוע פורשה פותח מנוע בסיסי שנתן מענה לגרסאות ארבעה או חמישה צילינדרים. פיתרון מצוין ליצרן קטן. ובזכות הניסיון שצברו, הפכו לאחראים על פיתוח שישה צילינדרים בטור עבור קונצרן פורד, ויספקו בעתיד הקרוב גם ליגואר ולנד-רובר.
כצפוי מפלטפורמת הנעה קדמית, המנוע מונח לרוחב. זה פוגם אמנם מעט בכושר התמרון (פחות מקום לסיבוב הגלגלים הקדמיים), אבל תורם לבטיחות. במקרה הזה המנוע ארוך רק במעט מיחידת החמישה צילינדרים, ומשודך לתיבת שישה הילוכים.
כדאי לזכור כי למנועי שישה צילינדרים בטור יכולת להפוך נעימים ובעלי פעולה זורמת וחלקה. אחת הסיבות שב.מ.וו שומרים באופן אדוק על המבנה הזה. וגם כאן, זה אינו שונה. עם 238 כ"ס, מנוע ה-3.2 ליטר הזה לא בולט במיוחד, אך הוא מציע פעולה חלקה, מעודנת ומאוד שקטה. בהתאם, ה-S80 אינה מרגישה מאוד מהירה, למרות נתונים טובים - 235 קמ"ש ו-8.2 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש.
חלק מכך נובע מפעולה רגועה (מדי?) של המנוע, חלק בגלל תיבה עצלה עם השהייה ביציאה מהמקום וחוסר נכונות מסוימת להורדת הילוכים. בתפעול ידני היא אינה מאפשרת נעילת הילוך, וחסרת שליטה מההגה שהפכה לכמעט סטנדרט אצל הגרמנים. מאידך, פעולתה מעודנת ומשלימה חבילה נינוחה. צריכת דלק של כ-9 ק"מ לליטר בשיוט מרשימה, אך נסיעה מאומצת או עירונית גבתה כ-6 ק"מ לליטר.
סביבת הנהג (צילום: רועי צוקרמן)
מכוניות סאלון עם הנעה קדמית זכו לעיתים רחוקות לשבחים בפרק ההתנהגות, וזו הייתה גם חולשתה של ה-S80 הקודמת - לפחות מול המתחרות. כפתרון חלקי, מציעים השוודים הנעה כפולה-תקנית בגרסת ה-3.2 המקומית. האם זה עוזר? המכונית הזו אכן קלילה ו"נכונה" יותר בתגובות. ההגה עדיין לוקה בתקשור אך פעולתו מדויקת, וקל לנהוג בה לאט או מהר. רמת האחיזה והאיזון בגרסת ההנעה הכפולה טובות, והכיול החדש למערך המתלים מנטרל חלק ניכר מהרכות המוגזמת שאפיינה את הדגם היוצא.
מוזר עם זאת היה לגלות כי בעיקר על כביש רטוב, והיו לנו רבים כאלה במהלך המבחן, הפגינה ה-S80 יותר מדי תת-היגוי, ופחות מדי בקרה נכונה של מערכת בקרת היציבות. נראה כי למרות ההנעה הכפולה והשימוש באלקטרוניקה מתקדמת, הגרמנים עדיין טובים יותר בתחום זה. מצד שני, הוולוו הזו אינה פחות נוחה מהמתחרות. הן בעיר, ובמיוחד מחוץ לעיר. השקט והשלווה כאן ממכרים בדרך אחרת מזו של מרצדס-ב.מ.וו-אודי. תחושה שקשה להגדירה במילים, אך שווה לנסות פעם.
הנשק הסו(לי)די
היו ימים שבעלי המאה התביישו לנהוג בסמלי מעמד מובהקים. וזה היה תור הזהב של וולוו. אלא שהיום המצב שונה, ומרבית הלקוחות הפוטנציאליים מחפשים את הנוצץ והרועש. את זה ה-S80 בוודאי שלא מסוגלת לספק. מצד שני, היא לא רק טובה מקודמתה, ולא רק קרובה יותר לנבחרת גרמניה מבעבר, היא גם מציעה משהו אחר, שונה, וזה לבדו שווה הרבה לחלק מהאוכלוסייה.
בכל מקרה, עם תג-מחיר של 477,000 שקלים, ה-S80 אינה יכולה להיחשב זולה. לעומת זאת, הצמידו את כל האבזור התקני הזה למכונית מבית ב.מ.וו, אודי, לקסוס או מרצדס, ותדרשו לשלם הרבה יותר. לפיכך, אנחנו יכולים בהחלט להכתיר את המכונית הזו כאלטרנטיבה הצנועה למעמד העליון. השוודים לבטח מסכימים איתנו.
מנוע | 6 צילינדרים, 24 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 3,192 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 238 כ"ס ב-6,200 סל"ד |
מומנט מרבי | 32.6 קג"מ ב-3,200 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב | 4 דלתות, סדאן |
אורך | 485 ס"מ |
רוחב | 186 ס"מ |
גובה | 149 ס"מ |
בסיס גלגלים | 283.5 ס"מ |
משקל | 1,581 ק"ג |
100-0 קמ"ש | 8.2 שניות |
מהירות מרבית | 235 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 9.3 ק"מ לליטר |
מחיר | 477,000 שקל |
אחריות | 24 חודשים |
אבזור בטיחות | 6 כריות אוויר, ABS ,ESP |
דירוג בטיחות | לא נבחן |