הרב ישראל רוזן: להפסיק לפחד מהרפורמים
בשעה שבירושלים מתכנסת הועידה העולמית של איגוד תנועות היהדות המתקדמת, מברך הרב ישראל רוזן, מבכירי הציונות הדתית, על התקרבות הרפורמים לציונות וקורא לרבנים לבחון מחדש את היחס לזרמים הלא אורתודוכסים."אני לא מתנגד לשרותי הדת שהם מספקים" אומר רוזן וקובע: החילונים גרועים יותר
"היהדות האורתודוכסית צריכה לבחון מחדש את יחסה לרפורמים ולא לדבוק בקדושת השמרנות" – כך קובע הרב ישראל רוזן, ראש מכון צומת ומבכירי הרבנים בציונות הדתית.
בצל כינוס הועידה העולמית של איגוד התנועות ליהדות מתקדמת ובעקבות הכרזתם על הרחבת הפעילות בישראל, מברך הרב רוזן על מה שהוא מכנה "ההתקרבות הרפורמית לציונות", ומבהיר: אני מעדיף אותם על פני החילוניים. את הדברים כותב הרב במאמרו השבועי שיפורסם בשבת הקרובה בעלון בתי הכנסת "שבת בשבתו".
לטענת הרב רוזן מלחמת החורמה ברפורמים, והגישה הבלתי מתפשרת לפיה "לא יושבים בשולחן אחד עם ראביי", היא עוד אחת מ"מלחמות העבר" שתם זמנן. רוזן משווה אותה לרתיעה מהפמיניזם שרווחה בחוגים מסויימים רק לפני עשור, למלחמת ה"מתנגדים" והחסידים באירופה, למאבק בתנועת ההשכלה ולהתנגדות החרדית לציונות. "אני מעז לומר כי במידה מסוימת גם המאבק בתנועה הרפורמית כפי שהוא מתחולל במדינת ישראל, בנוי על 'מלחמות העבר'" הוא כותב, "האתגר לא ללחום אותן רלוונטי בכל התחומים".
הרב רוזן מציין כי הוא רואה בעין חיובית את התקרבות התנועה הרפורמית העולמית לציונות, "למרות הסכנה של עלייה רפורמית לישראל וחיזוק כוחם כאן".
"אני לא פוחד מזה"
בשיחה עם ynet אמר הרב כי הוא אינו מתנגד לכך שחילוניים רבים יקיימו בריתות, טקסי בר מצווה, נישואין וקבורה במסגרות רפורמיות, וכך לא רואה בעיה בהקמת רשת חינוך עצמאי רפורמי. "בתי כנסת שלהם תפוסים בבר מצוות שנתיים מראש, כי רק שם אתה יכול לצלם בשבת" הוא אמר, "לא קרה כלום. אני לא פוחד מזה".עם זאת הוא מתנגד נחרצות להכרה בגיורים שנעשים בבתי הדין הרפורמים, וכן לא יסכים להגדרתם כיהודים לצורך בחירתם לתפקידים ברבנות. הרב רוזן מציע שהרפורמה תחשב כדת אחרת, וככזו יזכו מוסדותיה לתקציבים לפי יחסה באוכלוסיה.
בניגוד לרבנים אחרים סבור רוזן כי החילוניות גרועה מהרפורמה, למרות שהאחרונה בגדה, לדבריו, בתורת ישראל, בעם ישראל ובארץ ישראל. "ראשי קהילות ומנהיגים ציוניים ראו בתנועה זו מעין 'אויב פנימי', וסכנה חמורה יותר מאשר החילוניות הגואה" הוא מזכיר. "הפתגם השגור בפי כל היה 'זיוף חמור מכפירה, שקר חמור מאפיקורסות'". למרות זאת מבהיר הרב כי לדעתו עדיף לעשות בר מצווה, שבת או חג בקהילה רפורמית, כשהאלטרנטיבה היא להישאר חילוני נטול מסגרת. "אני יודע כי רבים מחבריי יחלקו עלי בנקודה זו, ואף על פי כן אני דבק בעמדתי".
הרב רוזן מדגיש כי הוא מכוון בדבריו לרפורמים בישראל בלבד, משום שבמערב אירופה ובארה"ב העניקה התנועה לגיטימציה לנישואי תערובת ו"להפלת המחיצות בין ישראל לעמים". לדבריו, "בעיני מורשת ישראל לדורותיה אין מחילה ל'ספחת' זו הנכנסת לעם היהודי תחת כנפי הרפורמים, אך צריך להודות שבקטע זה שונה המצב בישראל מבתפוצות".
בנוסף מבהיר הרב כי אין הוא תומך בקיום משא ומתן כלשהו עם אנשי התנועה בישראל, אלא רק בשינוי חד צדדי של הגישה האורתודוכסית.
הרב רוזן מסיים את דבריו בפנייה לחבריו הרבנים: "אני קורא אפוא לחשיבה מחודשת ביחסה של היהדות הדתית בישראל לפעילות התנועה הרפורמית במחיצתנו. אני קורא לחשיבה תבונתית, ואפילו אסטרטגית, ולא לדבוק בקדושת השמרנות".