שתף קטע נבחר
 

בנק ישראל תומך בהעלאת שווי השימוש ברכב צמוד

הבנק מסכים שהמיסוי הקיים מעוות, וכי "הזקיפה לבעלי רכב צמוד נמוכה מדי ומעודדות באופן מלאכותי אספקת מכוניות לעובדים כתחליף לשכר". מצד שני תוקף הבנק את הדרך שבחרה הממשלה לבצע את הרפורמה בתחבורה הציבורית

בנק ישראל תומך ברפורמה שמציע האוצר בהעלאת שווי השימוש ברכב צמוד. כך עולה מהדו"ח השנית של הבנק, שיתפרסם מחר (ד').

 

הבנק מסכים שהמיסוי הקיים מעוות, וכי "הזקיפה לבעלי רכב צמוד נמוכה מדי ומעודדות באופן מלאכותי אספקת מכוניות לעובדים כתחליף לשכר. יש לתקן את העיוותים במערכת המס אשר בעטיים חלק מתשלומי השכר במגזרים רבים במשק מיועדים להחזקת רכב", תובע הבנק וקובע כי העיוות יתוקן אם תעבור בכנסת החלטת האוצר מראשית 2007 להעלות בהדרגה את זקיפת המס לרכב צמוד.

 

מצד שני תוקף בנק ישראל את הדרך שבחרה הממשלה לבצע את הרפורמה בתחבורה הציבורית, וממליץ לתת סבסוד ממשלתי גם לזכיינים הפרטיים במקום לגבות מהם דמי זיכיון.

 

הדו"ח מציין כי הרפורמה נועדה להגביר את התחרות בענף, אך בפועל כמעט שלא התבטאה בהוזלת מחירי הנסיעה בקווים שנותרו בידי אגד ודן, לעומת ההוזלה המשמעותית בקווים שעברו לידי החברות החדשות.

 

"האוצר דורש דמי זיכיון מהמפעילים החדשים והתשלום הוא למעשה מס על נוסעים בתחבורה ציבורית שאינם גודשים את הכביש ואינם מזהמים את האוויר, ומכאן שגביית התשלום מעידה על סדר עדיפות לקוי של הממשלה", קובע הבנק, ועל כן, "חשוב להבטיח שהתחבורה הציבורית תהיה חלופה אמיתית לנוסעים בעלי רכב. לשם כך יש לשים דגש חזק יותר על קיצור משך הנסיעה והגברת תדירות הנסיעות ואין להירתע מסבסוד ממשלתי לזכיין במקרה הצורך".

 

לעודד שימוש בתחבורה ציבורית

הדו"ח ממליץ עוד להרחיב את מגמת השינוי בפעילות הממשלה לעידוד הפיתוח של קווים נוספים על "הקו האדום" שבמערכת הסעת ההמונים המתוכננת בתל אביב, כמו גם בפיתוח קווי רכבת ישראל והנתיבים המיוחדים לתחבורה ציבורית.

 

הבנק מבקר את מדיניות הממשלה שהסתמכה קודם על השקעה בכבישים בלבד שהובילה לא אחת למבוי סתום בכניסות לערים הגדולות שהן מוקדי התעסוקה. זאת במקום לספק את הצורך להבטיח גישה נוחה ומהירה למקומות העבודה שהיא חיונית בכלכלה המודרנית.

 

הדו"ח מציין כי השימוש בתחבורה הציבורית בישראל פחת בשנים האחרונות מהשיעור הגבוה יחסית למדינות האיחוד האירופי והרכב השימוש נותר בעייתי. זאת מאחר שבארץ עדיין מקובל השימוש באוטובוסים בלבד. למרות ההשקעה ברכבות, שיעור השימוש בהן מועט מאד באופן יחסי והוא עדיין מהנמוכים בעולם.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכז ליסינג פופולרי - מאזדה 3
צילום: רועי צוקרמן
מומלצים