פיאט 500 - מזל טוב, זו תינוקת
הבמבינה האיטלקית עושה קאמבק רועש וסוער בטורינו, תוך מה שנראה כמו ההשקה הגרנדיוזית ביותר של עולם הרכב. רועי צוקרמן מבקש: תשאירו את הציניות למכוניות אחרות
זו הייתה לידה ארוכה. מייגעת. בשנת 2004 הודיעה פיאט רשמית כי היא מעוניינת להחזיר לייצור את אחד השמות הגדולים של תעשיית הרכב - ה-500. כמובן בגרסה עדכנית, ברור שעם כל שיקולי הבטיחות עליהן איש לא חלם אפילו לפני 50 שנה בדיוק, אבל לא פחות ברור - עם מראה שיזכיר את המקור. וב-4 ביולי 2007 - חצי מאה בדיוק על היום אחרי חשיפת הבמבינה המקורית, עמדה לה ברוב חשיבות על הכביש פיאט 500 חדשה. דמעות לא ממש זלגו באירוע ההשקה ההיסטרי, אבל זה לא היה רחוק, תאמינו לי.
פשוט לצבוט אותה בלחי. פיאט 500 החדשה (צילומים: רועי צוקרמן)
ועכשיו חוזרים
אל הנעליים הקטנטנות (במידות) אך ענקיות (באהבה ונוסטלגיה) של הננסה "ההיא", נכנסת כעת כצפוי מכונית חדשה לחלוטין. וכמו שעשתה למשל החיפושית של פולקסווגן לפני שנים, ובמידה פחותה גם המיני של ב.מ.וו, פיאט 500 החדשה היא מכונית בעיצוב רטרו, עם טכנולוגיה עכשווית. היא תיוצר במפעל הפולני של פיאט, לצד הפנדה ועל אותו בסיס.
כמובן, ה-500 החדשה גדולה משמעותית מהישנה - 58 ס"מ באורך (355 לעומת 297 ס"מ), 31 ברוחב (163 לעומת 132 ס"מ) ו-17.5 ס"מ בגובה, מ-132.5 ל-149. אבל מכיוון שגם תעשיית הרכב מייצרת מכוניות קטנות-גדולות, היא נראית קטנה, קטנטנה.
אין-סוף אפשרויות התאמה
וממש כמו קודמתה, ל-500 החדשה יש כמויות בלתי-מוסברות של קסם, עם עיצוב מתוק ועגלגל שממש דורש צביטה בלחי. כשאומרים על מכונית שיש לה פנים, אופי ואישיות - מתכוונים בדיוק לזה. התינוקת החדשה נולדה, והיא חמודה להפליא.
מבטיחה בטיחות
את ה-500 תציע פיאט עם שלושה מנועי-בסיס - 1.2 ליטר עם שמונה שסתומים ו-69 כ"ס, 1.4 ליטר עם 100 כ"ס, וטורבו-דיזל בנפח 1.3 ליטר ו-75 כ"ס. בתערוכת טוקיו הקרובה (אוקטובר) מבטיחים האיטלקים גרסת אברט, בינתיים לתצוגה, וככל הנראה עם מנוע 1.4 ליטר מוגדש ו-120 כ"ס. לשלוש הגרסאות כיום יש תיבות ידניות. רובוטיות (ידני ללא מצמד, וללא צורך בהעברת הילוכים ידנית) יצטרפו בקרוב.
מפרט הבטיחות - שימו לב סמל"ת - יהיה נדיב במיוחד: שבע כריות אוויר בכל הגרסאות, בקרת משיכה (למניעת החלקה בהאצה) וכאופציה גם בקרת יציבות (ESP). האיטלקים מבטיחים חמישה כוכבים במבחן הריסוק של EuroNCAP - מרשים למכונית בגודל זה, ובמיוחד בהשוואה לפנדה לה רק שלושה.
המכונית האיכותית ביותר של פיאט מעולם? (בתמונה עם תיבה רובוטית)
היא נוסעת
ה-500 מאופיינת בעיצוב רטרו פשוט יחסית, עם קווים נקיים ועגלגלים. מרחוק אתם עשויים לטעות ולחשוב שהיא המכונית הישנה, מקרוב קשה להישאר אדיש. יחידות תאורה עגולות מלפנים, סמל פיאט גדול ובוהק, ושלל אפשרויות התאמה הכוללות תוספות כרום ומדבקות שונות. מכונית קטנה, המון אופי, כיף להביט מכל זווית.
גם בפנים אנחנו פוגשים בעיצוב רטרו, אבל בלי הרושם המעט-שביר ולא משכנע שהותירו מכוניות פיאט בעבר. אל תתפסו אותי במילה, אבל נראה כי מדובר במכונית האיכותית והמרשימה ביותר שעזבה מעולם את שערי פיאט. לוח המחוונים משלב בין מראה רטרו לתצוגה דיגיטלית, הקונסולה המרכזית נראית אף היא כשילוב בין רטרו לעכשווי. איכות ההרכבה גבוהה, וכך גם העיצוב וההקפדה. איכות החומר דורשת שיפור, עם יותר מדי פלסטיק קשה ופה ושם. המרחב בתא הנוסעים טוב ליושבים מלפנים, סביר בלבד ליושבים מאחור. גבוהים? חפשו לכם מכונית אחרת.
הגרסה בה נהגנו צוידה במנוע 1.4 ליטר, 100 כ"ס (16 שסתומים), ותיבת שישה הילוכים ידנית. המנוע הזה נהנה מאופי איטלקי ברור - בסל"ד נמוך חלש ורזה, בסל"ד גבוה מתלהב. הביצועים בפירוש לא יוצאי דופן, והמנוע מעט מחוספס, אך צעירי רומא הממהרים ימצאו פסקול חביב וזריזות מספקת. על הנייר מדובר ב-10.5 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, ו-182 מרביים. בהתחשב בכך שה-500 המקורית לא הגיעה ל-100 במרבית גרסאותיה, זה לא רע...
בורר תיבת ההילוכים, שממוקם גבוה כמו בפנדה, מציג מהלך ארוך וקל, אבל לא מאד מדויק. מהלך דוושת מצמד נעים יסייע לתנועה בכרך, ובקרת היציבות מונעת גלישה לאחור בעלייה. במילים אחרות, חסל סדר שימוש בבלם חניה לזינוק.
תנוחת הנהיגה, שוב בדומה לפנדה, גבוהה ומחייבת לשבת קרוב עם רגליים ניצבות. עוזר לצפייה קדימה בתנועה עירונית ולמרחב ליושבים מאחור, זקוף מדי עבור אחדים. המושב נוח ומציע תמיכה צדית טובה, ונוחות הנסיעה טובה למעט נטייה קלה לקופצנות, לה תורם כמובן בסיס גלגלים קצרצר - 230 ס"מ. חבל רק שההיגוי החשמלי הגיע מהפנדה, וכמו שם, מציע תחושה ודיוק לוקים בחסר. מערכת הבלימה לעומת זאת, יכולה ללמד דבר או שניים גם יקרות ממנה בהרבה.
פונטו איזראלה
ה-500 החדשה היא מכונית שקשה להישאר אדיש אליה. יש לה כמויות חן אדירות, ולא במקרה התקבלה בתשואות רמות. בפיאט מתכננים לייצר 120,000 מכוניות בשנה החל ב-2008 (וכמחצית מכך השנה), ובטוחים כי הביקוש יהיה גבוה מכך, ולא רק באיטליה. בארץ המגף, אגב, תוכלו לרכוש אותה ממש כמו את סבתה - ללא מקדמה ותמורת תשלום חודשי צנוע - גם אם תרצו את הגרסה המאובזרת והמהודרת ביותר.
ואפרופו אבזור - 499,996 אפשרויות התאמה. זה המספר שמבטיחים בפיאט ל-500 החדשה, אותה תוכלו לצייד בשלל מדבקות, חישוקים, צבעים ופרטי אבזור מבפנים ומבחוץ. כך שתיאורטית, בארבע השנים הקרובות ייתכן ולא יהיו שתי 500 זהות לחלוטין בעולם. יפה.
ואצלנו? בסמל"ת, יבואנית פיאט לישראל, מעוניינים להביא את ה-500 במחיר סופר-אטרקטיבי. להערכתם, נמוך מזה של הפונטו - במקרה היקר פחות מ-99 אלף, במקרה הטוב פחות מ-97. אחרי הכל, ה-500 החדשה עולה באיטליה כ-1,000 יורו יותר מפנדה, פחות מ-10% הבדל. עכשיו נותר רק לקוות שזה יהיה מחיר ה-1.4 ליטר, עם מלוא האבזור הבטיחותי. מי יודע, אולי אפילו תוכתר כך כמכונית העירונית המומלצת. זה שהיא המדליקה מכולן לדעתי, זה כבר די ברור.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1,368 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 100 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 13.4 קג"מ ב-4,250 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, שישה הילוכים |
מרכב | שלוש דלתות, האצ'בק |
אורך | 355 ס"מ |
רוחב | 163 ס"מ |
גובה | 149 ס"מ |
בסיס גלגלים | 230 ס"מ |
משקל | 930 ק"ג |
תא מטען | 185 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10.5 שניות |
מהירות מרבית | 182 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 15.9 ק"מ לליטר |
מחיר | 95,000 שקל (הערכה) |
אבזור בטיחות | 7 כריות אוויר מינימום (באירופה) |
דירוג בטיחות | לא נבחן |
הכתב היה אורח חברת פיאט