שתף קטע נבחר

 

חה"א מציג לראשונה את מטוסי העתיד ללא טייס

לראשונה, הציג חיל האוויר את המטוסים ללא טייס שייכנסו בקרוב לשירות. "איתן", מטוס עם מוטת כנפיים בגודל בואינג 737, שמסוגל להגיע לטווחים ארוכים ולשהות באוויר כ-24 שעות, בתנאי מזג אוויר קשים. "עפרוני" הוא כלי הטיס הקטן ביותר בחיל ללא טייס

הדור הבא של המל"טים מתוצרת כחול לבן: ענף כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מ) של חיל האוויר ממשיך לצבור תנופה ועבר בשנים האחרונות מהפיכה של ממש. לראשונה הציג היום (ב') חיל האוויר שני כלי טיס חדשים: "איתן" הכטב"מ הגדול ביותר של צה"ל ו"עפרוני" - הקטן ביותר.

 

המטוס "איתן", שהוצג בבסיס תל נוף, נמצא בשלבי פיתוח סופיים וצפוי להיכנס לפעילות מבצעית בתוך כשנה. לדברי קצין הפיתוח של המטוס, רס"ן אלי כץ, אמר: "מדובר במטוס כבד שמוטת כנפיו שווה למטוס נוסעים בואינג 737 ויש לו כושר נשיאה של מטען במשקל טון". לדברי כץ, "זה הכטב"מ המשוכלל והגדול ביותר שנבנה בארץ".


"איתן" גם במזג אוויר קשה (צילום: מיכאל קרמר)

 

כץ ציין עוד, כי טיסת הבכורה של המטוס היתה ביולי אשתקד וכעת מתבצע תהליך הדרגתי שבו בוחנים באופן סופי את כלי הטיס לקראת פעילות מבצעית. לדבריו, כלי טיס אחרים מסוגלים לשאת משקל נמוך הרבה יותר ולכן לאיתן יתרון ניכר בהיבט זה.

 

המטוס מדגם "איתן" מסוגל להגיע לטווחים ארוכים יותר ומסוגל לשהות באוויר כ-24 שעות. על אף גודלו העצום הוא שקט בזמן טיסה בגובה של כמה אלפי רגל ולכן ניתן להשתמש בו בצורה חשאית. "גובה הטיסה שלו מגיע עד 45 אלף רגל. משקלו כ-4.5 טון, הוא יכול גם להתמודד עם תנאי מזג אוויר קשים, כגון גשם וערפל", אמר כץ.

 

כלי טיס נוסף שהוצג היום הוא "עפרוני", הנחשב לקטן ביותר שמפעיל חיל-האוויר, מאז נכנס לשירות מבצעי בחצי השנה האחרונה. ראש מדור מערכות, רס"ן אבירם שמואלי, מסביר: "מדובר במערכת טקטית. העפרוני יוצר עוד מוקדים של וידאו, כאשר ישנו ביקוש וצורך רב בכך - צורך שהוא בלתי נגמר".  


"סרצ'ר" בבסיס תל נוף (צילום: רויטרס)

 

"עפרוני" מסייע בעיקר למבצעים נקודתיים שמבצעות יחידות בגזרות השונות, כאשר כלי טיס בלתי מאוישים אחרים לא יכולים לתת את המענה, בשל עומס העבודה או משום שאינם מסוגלים להעביר את החוזי מבעד לעננים. גם ה"עפרוני" נבנה לאחר חודשים ארוכים של עבודה אינטנסיבית.

 

צה"ל משתמש בכלי הטיס הבלתי מאוישים למגוון של משימות ובקרוב יבצעו כלי טיס אלה גם משימה שבעבר ביצעו כלי טיס מאוישים והיא סיורים אוויריים מעל הים. למעשה, באופן הזה קובע חיל האוויר שלוש שכבות של כלי טיס בלתי מאוישים: בשכבה הנמוכה ביותר טס "עפרוני", לאחר מכן "שובל", שנכנס לאחרונה לשירות מבצעי, ובגובה הרב ביותר יטוס בקרוב "איתן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"שובל". נכנס לאחרונה לשירות מבצעי
צילום: מיכאל קרמר
טיל מונחה חדש
צילום: רויטרס
למבצעים נקודתיים. העפרוני
מומלצים