נפתרה התעלומה: מי היתה המונה הליזה?
חוקרים בגרמניה טוענים כי הצליחו לפתור אחת ולתמיד את שאלת זהותה של מי שנחשבת עד היום לסמל המסתורין הנשי, האישה שדיוקנה נחשב ליצירת האמנות המוכרת ביותר בעולם - המונה ליזה.
ליזה ג'ירארדיני הייתה אשתו השנייה ואם חמשת ילדיו של פרנצ'סקו דל ג'יוקונדו, סוחר בדים עשיר. ישנה הסכמה רחבה יחסית בעולם האמנות שג'ירארדיני היתה נושא הציור של לאונרדו דה-וינצ'י, שעליו לא חתם האמן ואף לא ציין תאריך. אך היסטוריונים העלו לאורך השנים סברות שונות אודות זהותה של הדמות בציור, בהן כי מדובר במאהבתו של דה-וינצ'י, באמו ואף באמן עצמו.
מומחים בספריה של אוניברסיטת היידלברג בגרמניה טוענים כי מצאו הערות שולים ששורבטו על ספר ב-1503. לדבריהם, הערות אלו מוכיחות כי האשה בציור היא ללא ספק ג'ירארדיני. "כל הספקות בנוגע לזהותה של המונה ליזה נעלמו במחי יד בזכות עבודתו של ד"ר ארמין שלחטר", נמסר בהודעת האוניברסיטה.
לטענת החוקרים, ההערות נכתבו על ידי אגוסטינו וספוצ'י, בכיר ממשל בפירנצה ומכרו של דה-וינצ'י. וספוצ'י ניסה לערוך השוואה בין עבודת חברו ליצירות של האמן היווני אפלס, וכתב כי דה-וינצ'י עמל באותו הזמן על שלושה ציורים חדשים - אחד מהם דיוקנה של ליזה דל ג'יוקונדו.
מחקרים אחרים שפורסמו בעבר העריכו כי הציור נוצר באותה התקופה שבה כתב וספוצ'י את הערותיו. התגלית של חוקרי היידלברג היא למעשה ההוכחה הראשונה שקושרת את אשת הסוחר לדיוקן. "מעתה אין יותר מקום לספק בנוגע לזהות האשה", אמר ההיסטוריון פרנק זולנר מאוניברסיטת לייפציג. "ניתן לומר שכל הספרים שנכתבו על הנושא בשנים האחרונות הפכו למיותרים לגמרי".