מבצע אנטבה: הקלטות הקשר נחשפות לציבור
לפני 32 שנה המריאו ארבעה מטוסי הרקולס לכיוון אוגנדה במטרה לשחרר חטופים מידי מחבלים פלסטינים באנטבה. קלטות הקשר של לוחמי סיירת מטכ"ל נחשפות הערב לראשונה
32 שנה אחרי "מבצע יונתן" לשחרור החטופים מנמל התעופה באנטבה פורסמו הערב (יום ב') לראשונה קלטות מרשת הקשר של הלוחמים. בין היתר נשמע כיצד קורא מפקד הכוח, דן שומרון, לימים הרמטכ"ל, למפקד כוח הפשיטה, יוני נתניהו: "יוני, יוני כאן דן עבור".
ב-27 ביוני 1976 יצאה טיסה מס. 139 של חברת "אייר פראנס" מישראל לפריס. המטוס ביצע כמתוכנן חניית ביניים בשדה התעופה ביוון, שם עלו 56 נוסעים נוספים, ביניהם מספר מחבלים פלסטינים. במהלך הטיסה השתלטו המחבלים על המטוס ובו 246 נוסעים, ובאיומי נשק פקדו על נחיתה תחילה בבנגזי, לוב ולאחר מכן על טיסה לשדה התעופה באנטבה שבאוגנדה.
ב-3 ביולי המריאו משדה התעופה בשארם א שייח' ארבעה מטוסי "הרקולס" ועליהם כ-200 לוחמים בפיקודו של קצין חי"ר וצנחנים ראשי, תת-אלוף דן שומרון. כוח הפשיטה בפיקודו של סא"ל יונתן (יוני) נתניהו, שהורכב בעיקר מלוחמי סיירת מטכ"ל, יצא לכיוון הטרמינל בו הוחזקו החטופים.
מבצע החילוץ הנועז (צילום ארכיון: יעקב סער, לע"מ)
הלוחמים נעו במרצדס שחורה ובשני ג'יפים, מוסווים ככוח אוגנדי ותוך זמן קצר פרצו לטרמינל, השתלטו על החוטפים ופינו את החטופים אל המטוסים החונים. במקביל, פעלו בשדה כוחות נוספים אשר השמידו מטוסי מיג שחנו בשדה והשתלטו על טרמינל נוסף על מנת להבטיח את המראתם הבטוחה של המטוסים בחזרה לישראל.
קצין המודיעין בשטח: "יש שני חטופים הרוגים יש מספר מחבלים הרוגים. מספר אה.... אוגנדאים הרוגים. יש לנו פצוע אחד, עבור".
קצין הקשר: "כאן 200, תראה, המספרים לא מסתדרים לנו. צריך לוודא שאף אחד לא נשאר, עבור".
קצין המודיעין בשטח: אנחנו חיפשנו. גם אני אישית חיפשתי ז אולי הם לקחו מישהו למקום אחר. בטרמינל הישן אין. עבור.
קצין הקשר: האם בדקת גם במטוס?
קצין המודיעין בשטח: בתוך המטוס לא בדקנו. חוששים שהוא ממולכד, לא נכנסנו למטוס. המטוס נראה חשוך ולא נשמע ממנו שום דבר.
בתמליל הקשר נשמע מפקד צעיר של כוח אבטחה נייד, שר התחבורה שאול מופז. "מדבר מופז", אמר הקצין הצעיר בקשר. "אני נמצא באזור הטרמינל. אני חייב לדעת איפה אתם נמצאים כי אני עושה פה דילוגים. אני רוצה לדעת איפה אתם נמצאים בדיוק".
"בינתיים, בספירה ראשונית 87 מהחטופים, חיפשנו בכל המקומות והתחקירים לא מצאנו יותר. אולי במשך הזמן יתברר שיש יותר אצלנו", נשמע קול בקשר.
"האם המטוס הראשון המריא?", שאל הקול בקשר בסיום המבצע. "חיובי, המטוס עם הנפגעים והחטופים המריא כבר. עבור".
לבסוף נשמע קול השואל: "האם מטוס אחד יכול להמריא?". התשובה לא איחרה לבוא: "רשאי להמריא". הקול הראשון שב ושואל: "אמרת בינתיים להמריא?" והשני עונה בנחרצות - "להמריא! להמריא! חיובי, להמריא!"