יום כיפור. המדריך
מתי נכנס ויוצא הצום? האם מותר לנעול קרוקס ביום כיפור? מאיזה גיל יש להרגיל ילד לאיסורים והאם על אישה הרה או מניקה לצום? רבני צהר עם מדריך הלכתי לגולשי ynet
מועדי הצום
ירושלים: 16:39 - 17:51
תל-אביב: 16:54 - 17:52
חיפה: 16:45 - 17:51
באר-שבע: 16:57 - 17:53
סליחות
שאלה:
אם משהו פגע בי ולא ביקש סליחה; האם עלי לסלוח לו ?
תשובה:
יום הכיפורים, כשמו כן הוא, נועד להתנקות ולהזדככות פנימית ותיקון פגמים בקשר עם ה'. יום הכיפורים מכפר לאחר תשובה, אולם כשלים בקשר עם בני אדם עלינו לתקן, אם פגעתי באדם ונגרמו נזקים כלכליים כתוצאה מהפגיעה, עלי לפצות את אותו אדם על הנזק שנגרם ובנוסף עלי לבקש סליחה. אם הפגיעה הייתה במישור הנפשי עלי לבקש סליחה מעומק הלב ולפצות על הכאב שגרמתי. אם אדם לא מבקש סליחה אין חובה לסלוח לו, אולם יש בכך מידת חסידות, כמובן אם הסלחנות שלי עלולה לגרום לנזק עתידי אין לסלוח עד שאותו אדם יבין שמעשיו אינם מקובלים.
איפור
שאלה:
אני רוצה להתאפר ביום כיפור אבל אמרו לי שאסור להתאפר, האם זה נכון?
תשובה:
כל המלאכות שנאסרו בשבת נאסרו גם ביום הכיפורים, לגבי איפור צריך להתייחס לשני אופנים, איפור שמחזיק מעמד כמו אודם או עיפרון אסור גם בשבת וגם ביום טוב, איפור שאינו מחזיק מעמד זמן רב כגון פודרה ללא משחה מותר גם בשבת וגם ביום טוב.
רחיצה
שאלה:
האם ישנה דרך לרחוץ פירות וירקות לילדים קטנים ביום הכיפורים?
תשובה:
אסור רחיצה ביום הכיפורים כולל כל מגע עם מים ובלבד שיהיה זה מגע שנועד לתענוג, אולם רחיצה שאין בה הנאה כגון רחצה שנועדה להסיר לכלוך מותרת. ולכן אדם שאפו מדמם יכול לשטוף אותו במים. לפיכך מותר לרחוץ פירות לצורך אדם שצריך לאכול בצום.
שאלה:
האם מותר להשתמש בדיאודורנט ביום הכיפורים?
תשובה:
יום כיפור אסור בסיכה כלומר מריחת משחות לצורכי ניקיון והיגיינה, ולכן אין למרוח קרם גוף או דאודורנט הנמרח כמשחה, אבל דאודורנט ספריי וכן בושם ניתן להתיז על הגוף כיון שלא נחשב סיכה. יש להוסיף, שגם בשבת רגילה יש איסור להשתמש בדיאודורנט הנמרח כמשחה, ואסור להתיז ספריי על בגד, אלא רק על הגוף.
נעילה
שאלה:
האם ניתן לנעול קרוקס ביום הכיפורים?
תשובה:
ביום הכיפורים אין ללבוש נעליים העשויות מעור בגלל הנוחות שלהם והתורה אמרה שיש לענות את הגוף ביום זה. יש פוסקים שסבורים שבכלל זה כל נעל נוחה שדרכה לא מרגישים את הקרקע. ויש פוסקים שסוברים שרק נעלים העשויות עור נאסרו אבל נעליים העשויות משאר המינים גם אם הם נוחות מותרות. למעשה ניתן להקל ולנעול נעלים נוחות שאינן מעור והמחמיר תבוא עליו ברכה.
בין איש לאשתו
שאלה:
האם מותר לאיש ואשתו לישון באותה מיטה ביום הכיפור?
תשובה:
לא רק יחסי אישות עצמם אסורים ביום הכיפורים אלא כל ההרחקות הנוהגות בין איש לאשתו בזמן איסורם זה על זו.
ילדים
שאלה:
מאיזה גיל יש להרגיל ילדים לאיסורי יום הכיפורים?
תשובה:
כל מה שנחוץ לילד לצורך התפתחותו התקינה יש לעשות גם ביום הכיפורים, להלכה נקבע שכיון שהימנעות מנעילת נעלי עור ביום הכיפורים לא תגרום נזק יש להרגיל ילדים להימנע.
את איסורי אכילה ושתייה ביום הכיפורים לילדים יש לחלק לשלושה חיובים:
א. חיוב מן התורה – כאשר הבן או הבת מגיעים לגיל מצוות (13 לבנים ו 12 לבנות).
ב. חיוב מדרבנן – כאשר הילד או הילדה מגיעים לגיל 11.
ג. חינוך לצום מספר שעות – מעל גיל 9-10 מרגילים את הילדים לצום מספר שעות לפי כוחותיהם ויכולותיהם.
מתחת גיל 9 אין לתת לילדים לצום כללי. ילדים שיש להם קושי מיוחד או חולשה לצום יש להקפיד שלא יצומו ויגרמו נזק לעצמם.
הרה או מניקה
שאלה:
האם על נשים בהריון לצום?
תשובה:
העיקרון הבסיסי הוא שנשים בהריון צריכות לצום. אם באמצע הצום ישנה הרגשה לא טובה כגון סחרחורת הקאות או כל תחושה רעה מאוד וכדומה ניתן לשתות לשיעורין כלומר 40 סמ"ק נוזל כל 9 דקות. אישה שנמצאת בשמירת הריון חייבת לאכול ולשתות על פי ההוראות הרפואיות ופסיקה אישית.
ככלל אדם שמתקשה לצום, עדיף שישכב בבית במקום קריר ויצום ולא ילך לבית הכנסת. אדם כזה יכול ללכת לתפילת ערבית של יום הכיפורים וכל נדרי ובמוצאי הצום לנעילה וערבית וכך ירוויח גם את הצום וגם חלק מאווירת היום הקדוש.
שאלה:
האם על אישה מניקה לצום ?
תשובה:
העיקרון הבסיסי הוא שנשים מניקות צריכות לצום. כיון שהנקה דורשת כוחות ומנוחה, יש להעדיף מנוחה בבית על פני הליכה לבית הכנסת. אם התינוק יונק מלא והאם רואה שהצום גורם לכך שחסר חלב יש לשתות משקאות מזינים בשיעור של כ40 סמ"ק כל חמש דקות. אם התינוק מקבל תוספות כדאי להכין לו מזון נוסף כגון חלב אם בבקבוק או תחליפים אחרים, בתום הצום לאחר שתיה ואכילה החלב יחזור יחזור.
שאלה:
כיצד מחשבים אכילה ושתיה לשיעורין ?
תשובה:
כאשר רופא אומר שאדם מסוים לא יכול לצום באופן מלא, עליו לברר עם הרופא האם הוא יכול להסתפק בשתיה של משקאות מזינים או שהוא צריך גם לאכול ? כיון שאם הותר לחולה הזה לשתות אין זאת אומרת שהותר לו גם לאכול, וגם כאשר הותר לו לשתות יש להשתדל לא לעבור על האיסור החמור של איסור שתיה ומשתדלים למזער את האיסור ככל הניתן.
שתיה יש לשתות פחות ממלא לוגמיו - כדאי למדוד בערב יום הכיפורים מהם מלא לוגמיו של אותו אדם כלומר למלא את שתי הלחיים במים ולהוריק לכלי מדידה פחות מחצי הכמות היא פחות ממלא לוגמיו, בדרך כלל זו כמות של כ40 סמ"ק. אם יש צורך הוא יכול לשתות כל חמש דקות כמות זו.
עדיף לשתות משקאות מזינים כגון מיצים טבעיים בירה שחורה ועוד.
אכילה פחות מכשיעור - אוכלים מאכל בנפח של 30 סמ"ק כל תשע דקות.