שתף קטע נבחר

מרצדס ראש-בראש מול היבוא האישי

היבואנית שסובלת מתחרות קשה מול חברות היבוא האישי, מחריפה את המאבק. החל ב-1 בינואר תדרוש תשלום עבור טיפולים במסגרת האחריות, גם עבור כלי רכב שקיבלו בעבר הסכם אחריות שונה. עוסקים בתחום היבוא האישי: החלטה תמוהה ומאד בעייתית

מורידים את הכפפות - נלחמים ביבוא האישי. חברת כלמוביל, יבואנית מכוניות מרצדס, הודיעה היום (ב') על שינוי במדיניות האחריות שתעניק לכלי רכב ביבוא אישי. בהתאם להודעה, לא יעניק היבואן המקומי אחריות בינלאומית לכלי רכב שיגיעו לארץ ביבוא אישי ולא ירכשו מהיבואן המקומי. המשמעות: מי שירצה לתקן את מכוניתו בתקופת האחריות, ידרש לשלם לחברת כלמוביל עבור התיקון, גם אם מדובר בתיקון שיש לבצע ללא תשלום, במסגרת תקופת האחריות. חברת כלמוביל מודיעה למעשה כי על בעל הרכב יהיה לפנות להחזר כספי מסוכן הרכב, באמצעותו ייבא את המכונית.


מרצדס ML: היבואן המקומי יפסיק להעניק שירות אחריות בחינם לרכב ביבוא אישי

 

לא עוד בחינם

בהודעה נאמר כי המדיניות החדשה, שתכנס לתוקף ב-1 בינואר, מהווה יישום מדיניות האחריות והשרות העולמית של חברת דיימלר. עוד נמסר כי ההסדר החדש יחול גם על כלי רכב שכבר נמצאים בארץ, ולא רק על מכוניות שיגיעו לארץ מתחילת 2009. לפי ההנחייה החדשה, לקוח שייבא רכב באופן אישי, יידרש לקבל אישור ממוסך היבואן בארץ, בו יודגש כי הרכב נמצא עדיין בתקופת האחריות. עם מסמך זה ויחד עם חשבונית התיקון, יהיה על בעל הרכב לפנות ליצרן, כדי לקבל החזר. יש לציין כי גם כיום נדרש לקוח הבא לתקן רכב שיובא ביבוא אישי במסגרת האחריות, להפקיד ערבות אצל היבואן כתנאי לתיקון הרכב. בשונה מהנוהל החדש, בעבר טיפל היבואן בקבלת ההחזר מול היצרן.

 

לכאורה נראה כי מדובר בלא יותר מיישום נהלים של חברת מרצדס העולמית, וביישור קו של הנציג המקומי עם המקובל בעולם. אלא שהיכרות עם הקרב הקשה שמתנהל נגד הייבוא האישי, מעלה מספר שאלות. בינתיים לפחות, התשובות לא ממש ברורות.

 

כך למשל סרבו בכלמוביל להציג את ההנחייה - שהגיעה לטענתה מהיצרן בחו"ל - בנימוק שמדובר במסמך פנימי. עם זאת הודיעו כי כאשר תסתיים תקופת החגים בחו"ל, יוצגו המסמכים באופן ברור לכל דורש. בכלמוביל גם לא ידעו לומר אם ההנחייה תקפה בכל מדינות העולם, כולל השוק האירופי. לשאלה אם אין מדובר בהפרת הסכם אחריות שקיבלו רוכשי מכוניות בעבר, נמסר כי הזכאות לאחריות בתוקף, כל שמשתנה הוא תהליך מימוש האחריות.

 

דובר משרד התחבורה אישר כי הודעה על שינוי הסכם האחריות נמסרה למשרד, וכי לא היתה התנגדות עקרונית לשינוי. עם זאת אמר כי ההסדר החדש יבדק לעומקו, כדי לוודא שאין פגיעה בצרכנים.

 

"החלטה תמוהה"

בתגובה למהלך של כלמוביל אומרים בחברות העוסקות ביבוא אישי, כי הודעת היבואן נראית תמוהה, ואינה מתיישבת עם המקובל בענף הרכב ובחברת מרצדס - בה האחריות הבינלאומית ניתנת באמצעות סוכני היצרן בכל העולם. שי הרשקוביץ, בעל חברה ליבוא אישי, אמר: "אני משוכנע שלא מדובר במדיניות עולמית של החברה, שכן בשוק האירופי לא היו מאפשרים להנהיג שינוי כזה. זה נראה יותר כחלק ממלחמה שמנהל יבואן מרצדס נגד היבוא האישי, שגדל מאוד בשנה האחרונה. אנחנו מקווים שמשרד התחבורה והממונה על ההגבלים העיסקיים ידעו לטפל בדבר". עוד אמר הרשקוביץ: "אם אכן מדובר בשינוי עולמי שהנהיגה מרצדס, אשמח לקרוא על-כך באתר היבואן. גם רוכשים פוטנציאליים יוכלו להעזר בכך, ולהחליט בהתאם האם כדאי או לא כדאי לרכוש ביבוא אישי. אם לעומת זאת מדובר בהתאמה לשוק הישראלי בלבד, על משרד התחבורה לפעול כנגד, מכיוון שמדובר בפגיעה ברורה באזרח".

 

יש להזכיר כי בסך הכל יובאו לארץ מתחילת השנה כ-2,300 מכוניות ביבוא אישי, גידול עצום לעומת כ-400 מכוניות בכל שנת 2007. הסיבה: מחירי המכוניות המיובאות ביבוא אישי נמוכים בעשרות אלפי שקלים מהמחיר אותו דורשים יבואנים רישמיים בישראל. מותגי ג'יפ וקרייזלר נחשבים לנחשקים ביותר, ומרצדס מדורגת במקום השני. בסך הכל יובאו לארץ - בעיקר מארה"ב - מראשית השנה כ-320 מכוניות מרצדס, לעומת כ-140 שהגיעו ב-2007.

 

עוד כדאי לציין כי פערי המחיר בין מחירי היבואן הרשמי בישראל, ליבואני הרכב האישי, עשויים להגיע למאות אלפי שקלים. כך לדוגמה ניתן "לחסוך" כמה מאות אלפי שקלים על מרצדס GL, וכמעט 200 אלף שקלים על מרצדס ML. במקרה של חברת ג'יפ הפער באחוזים גדול עוד יותר. עבור הגרנד-צ'ירוקי הפופולרי ידרש הקונה מהיבוא הרשמי לשלם כ-400 אלף שקלים, לרכב אותו ניתן לייבא באופן אישי תמורת כמחצית מסכום זה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צביקה פולק - מנכ"ל כלמוביל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים