שתף קטע נבחר
 

רכב משומש: כך תבדקו שהקילומטרז' אמיתי

סוחרים המנסים למכור כלי רכב שצברו קילומטרים רבים, מזייפים לעיתים את מד הקילומטרז'. המשמעות אינה רק הימנעות מגילוי נאות, אלא גם מכירה בערך גבוה משמעותית מהראוי. כך תשמרו על עצמכם

כאשר אתם מעוניינים לרכוש רכב משומש, משמעות המרחק שצבר מאז עלייתו על הכביש הישראלי, חשובה ביותר. הן מבחינה מכאנית, וכמובן מבחינה פיננסית. מחירון הרכב של לוי יצחק קובע למשל, כי ערכו של רכב שגמא מרחק כפול ויותר מהממוצע, נמוך ב-10% ממחיר רכב דומה שנסע פחות. אגב, זה עובד גם הפוך. ערכו של רכב שצבר בין 20% ל-50% מהמרחק הממוצע, גבוה ב-10%.

 

המידע הזה יקר מאד אם כך, ולכן לא נעדר מעיני נוכלים. וכאלה יש לא מעט, בעיקר אלה העוסקים בסחר לא מוסדר של רכב משומש. מאחר שמדובר בפערים שיכולים להגיע לאלפי שקלים, יש תמריץ לא קטן לאותם נוכלים לזייף את המרחק הנצבר לטובת כיסם הפרטי. גם העובדה שזיוף כזה הוא עבירה על החוק, לא ממש מרתיעה כאשר מנגד יש רווח מיידי. ואסור לשכוח - למרבה הצער, ממש לא קל לאתר זיופים כאלה.


(צילום אילוסטרציה: ויז'ואל/פוטוס) 

 

תופעת זיופי הקילומטרז' נפוצה מאד במכוניות שנרכשות על-ידי גורמים שונים, העוסקים בסחר במכוניות ממכרזים של גופים גדולים, כמו משרד הביטחון או מינהל הרכב, בהם המכוניות צוברות לא פעם מרחק אדיר לפני מכירתן. גם מכוניות שנמכרות על-ידי חברות השכרה וליסינג - משום שהחברות מתקשות למכור אותן בעצמן - מוצאות עצמן לפתע עם מספר צנוע במיוחד של קילומטרים שנצברו, למרות שכמעט ולא נחו. אגב, זה נכון גם לגבי חלק מהמכוניות המשומשות שמגיעות ארצה בייבוא אישי.

 

אז איך נוכל להישמר מפני נוכלים כאלה, ולגלות מבעוד מועד ניסיונות לעבוד עלינו עם קילומטרז' מזויף? לצערנו, אין לנו עצה שתוכל למנוע מכם חד-משמעית נפילה בפח הזה. אבל בשיתוף עם אנשי מקצוע בתחום, ניסינו לגבש צרור עצות מעשיות להגדלת הסיכוי לגילוי מוקדם של זיופים כאלה. הנה הן לפניכם:

 

  • כשאתם רוכשים רכב מסוחרים או מתווכים, והרכב היה בעבר בשרות קיבוצים, מנהל הרכב, הצבא או אפילו חברות השכרה וליסינג, זהירות מתבקשת. כלי רכב כאלה הם המועדים ביותר לזיופים. לא שזה לא קורה גם במקרים אחרים, אבל עיקר הבעיה נמצאת כאן.

 

  • בעיקר אם אתם רוכשים מכונית מסוחר רכב בעל מגרש, דרשו לקבל מסמך כתוב בו מצהיר המוכר על הקילומטרז' של הרכב. זה יסייע לכם מאד אם יתברר לאחר מכן שנפלתם בפח, שכן האחריות המוטלת על הסוחר במקרה כזה היא מוחלטת. במקרה כזה לא תהיה לכם בעיה לדרוש ביטול עסקה או החלפת רכב.

 

  • דרשו מהמוכר לקבל את היסטוריית הטיפולים של הרכב, אגב, גם כשאתם רוכשים מאדם פרטי. אם הרכב טופל במוסך מסודר, יופיע על קבלות הטיפולים והתיקונים שעבר, הקילומטרז' שצבר בכל כניסה למוסך. אם אין בידי המוכר מסמכים המעידים על היסטוריית הטיפולים, בקשו ממנו לגשת ולהוציא אותה מהמוסך בו טופל הרכב. אל תתפתו להאמין רק לטיפול אחרון, שבוצע כביכול ממש לפני המועד בו הוצע הרכב למכירה.

 

  • נסו לאתר את הבעלים הקודם של הרכב, כדי לשמוע מפיו כמה קילומטרים עבר הרכב כשהיה בבעלותו. זכרו, רכב ממוצע עובר בישראל בשנה כ-16-17 אלף ק"מ, אם כי יש כלי רכב שצוברים פחות.

 

  • קחו את הרכב לבדיקה במכון שאתם בוחרים, ולא זה עליו ממליץ המוכר. היכנסו גם למוסך מוסמך שאתם מכירים ועליו אתם סומכים, ובקשו לבצע בדיקה כללית לרכב טרם הקנייה. בעלי מקצוע יוכלו לאתר סטיות לא סבירות בין מצב הבלאי של הרכב, לבין נתוני הקילומטרז' שלו.

 

בדיקה עצמית

  • יש גם כמה סימנים מחשידים שבאמצעותם תוכלו לגלות בבדיקה עצמית אם כדאי להתייחס בזהירות רבה לרכב. למשל, אם תציצו בברגים המחזקים את לוח המחוונים, תוכלו לזהות שריטות או סימני שחיקה. וכך גם בריפוד ובדיפון סביב.

 

  • כדאי להציץ גם בצמיגי הרכב. צמיגים שחוקים מאד למכונית שצברה רק 10,000 ק"מ, יכולים להעיד על זיוף. גם צמיגים חדשים יחסית, אבל לא זהים, יכולים להעיד שמישהו ביקש להתאים את הצמיגים לקילומטרז' הנמוך יחסית.

 

  • בדקו את מצב דוושות הרכב. דוושות שחוקות מאד ברכב שצבר מעט קילומטרים, מחשידות. כך גם לגבי גלגל הגה שצבר סימני בלאי ניכרים, מתגים ומנופים.

 

חוק גילוי נאות עומד לצדכם 

תעשיית הזיופים מתוחכמת מאד, ולא תמיד תוכלו לגלות זיופי קילומטרז', בעיקר אם עשו אותם מקצוענים. בכל מקרה, כדאי לכם לדעת כי לצידכם עומד חוק חדש - חוק גילוי נאות במכירת רכב משומש - שנכנס לתוקפו באחרונה. החוק קובע שזכותו של כל בעל רכב לקבל "טופס גילוי" מהמוכר, אשר ישמש אותו לבירור היסטוריית הרכב במוסכים ובחברות הביטוח, ולצורך תביעת נזק והחזרת הרכב במידה שמכרו לו "חתול בשק". חוק זה מתייחס בפירוש לחובת גילוי של "מספר הקילומטרים שעבר הרכב, ככל הידוע לעוסק ברכב, מיום רישומו לראשונה ועד למועד מסירת טופס הגילוי".

 

ומה אומר החוק? על-פי הוראות חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות), התשס"ח 2008, עוסק במכירת רכב משומש שזהו עיסוקו (מוכר-סוחר וכל מי שהרכב לא בבעלותו הפרטית, למעט קרוב משפחה מדרגה ראשונה, לרבות חברה, תאגיד, מגרש מכוניות וכדומה), יחויב למסור לקונה עד למועד ביצוע העסקה "טופס גילוי" בו יפורטו פרטי הסוחר, מספר הבעלים הקודמים של הרכב ופרטיהם, פגיעות קודמות שעבר ומרחק בק"מ שעבר.

 

הטופס מספק לרוכש הרכב ייפוי כוח-זכות לקבלת כל המידע הנלווה מיום רישומו לראשונה של הרכב, ועד למועד העברת הבעלות. עמו יוכל רוכש הרכב לגשת לכל מוסך בו טופל ולכל חברת ביטוח בה היה מבוטח, ולקבל את כל המידע בנוגע לרכב. על-פי החוק, מסירת מידע חלקי או מוטעה בטופס - עלולה להביא לקנס הקבוע בחוק ולביטול העסקה, גם אם כבר נרכש הרכב. סירוב למתן הטופס, כשלעצמו, מאפשר לרוכש הרכב לבטל את העסקה וחושף את הסוחר לתביעות ולקנסות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המנוע ישן, הקילומטרז' נמוך?
צילום: גבי מנשה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים