מה עושים כאשר יש תקר בצמיג
נסעתם ברכב ולפתע איבד אחד הצמיגים אוויר? אין צורך לעצור באופן מיידי. בהיעדר מפרצי חניה מסודרים לאורך כבישי ישראל, מצאו מקום נוח בשוליים והחליפו שם את הצמיג במהירות. ynet מסביר לכם איך לעשות זאת בבטחה
האם תקלה במכונית או תקר באחד הצמיגים מתירים עצירה בשולי הדרך? תקנות התעבורה של מדינת ישראל ברורות מאד בנושא עצירה בשוליים, במקרים של תקר או תקלה במכונית: "הוראות תקנות משנה (בעניין חניה, עמידה ועצירה של כלי רכב) לא יחולו על עצירתו או העמדתו של רכב, שהיה הכרח לעצרו ולהשאירו עומד באופן זמני על-פני הכביש עקב קלקולו, ובלבד שנוהג הרכב יעשה את כל הדרוש כדי להסיעו לשולי הדרך במידת האפשר, ולהרחיקו מהדרך במהירות האפשרית".
במילים פשוטות: עצירה בצד במקרה של תקר או תקלה צריכה להיעשות באופן בטוח, ומבלי שתיגרם סכנה או הפרעה למטפלים ברכב או לתנועה החולפת. ההיגיון של הוראת החוק ברור: נסיעה עם תקר באחד מצמיגי המכונית - או כאשר מופיעה תקלה כלשהי אחרת המונעת נסיעה רגילה - עלולה לסכן לא רק את נוסעי המכונית, אלא גם את משתמשי הדרך האחרים. כך למשל, נסיעה עם תקר באחד הצמיגים בכביש בינעירוני מהיר, היא סכנה בטיחותית ברורה, היכולה לגרום לתאונת דרכים קשה.
צמיג (צילום אילוסטרציה: רועי צוקרמן)
ואיך מתייחסת לעניין משטרת ישראל? דובר אגף התנועה במשטרה, רפ"ק דורון בנאמו, מבהיר: המשטרה מדגישה אמנם כי עצירה בשולי הדרך היא עניין מסוכן מבחינה בטיחותית, ומומלץ לעשות זאת רק במפרצי חניה מוסדרים, אבל תקר בצמיג הוא כשל טכני, וחובה לטפל בו באופן מיידי, תוך שימוש במשולש אזהרה ואפוד זוהר (בדרך בינעירונית). עוד אומר בנאמו כי המשטרה מתירה את העצירה בשולי הדרך, כאשר הדבר נעשה במטרה לתקן תקר באחד הצמיגים או במקרה של תקלה, אך תתייחס בחומרה לעצירה שלא לצורך תיקון הרכב.
כדאי להזכיר כי תקנות התעבורה מגבילות את המקומות בהם אפשר לעצור את המכונית. כך למשל אסורה עצירה בתוך צומת, בשטח מעבר חצייה, בסמוך למסילת רכבת, בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית או לצד מכונית אחרת שעומדת בשולי הדרך. עצירה במקומות אלה מותרת אך ורק במקרים בהם מבקש הנהג למנוע תאונה, או אם יש במקום תמרור המורה כי עצירה או חניה מותרת. מלבד זאת, עצירה בשולי הדרך צריכה להיעשות באופן מסודר ועל-פי תקנות התעבורה: "לא יעצור אדם רכב, לא יעמידנו, לא יחנהו, ולא ישאירנו עומד באופן שיש בו כדי להפריע או לעכב את התנועה (או) שהוא מסתיר תמרור או חלק ממנו מעיני עוברי דרך".
מה עושים כאשר יש תקר בצמיג?
במידה והרגשתם - עקב סטייה פתאומית - כי אחד הצמיגים איבד הרבה אוויר, בצעו מייד מספר פעולות נדרשות. זכרו כי ניתן לנסוע מרחק קצר בלבד על צמיג ללא אוויר, מבלי לגרום לנזק מכאני כבד יותר, למשל לחישוק או למתלים. זכרו גם כי מלבד העובדה שאתם נוהגים כעת לאט משמעותית מהתנועה מסביב, ומייצרים כך סכנה בטיחותית חמורה, יכולת הרכב להגיב לפקודות הנהג - למשל בלימה או פנייה - נמוכה משמעותית. אז מה עושים?
- במידה ולא נשקפת סכנה מיידית, יש להאט באופן מבוקר, ובשום אופן לא בבלימה חזקה.
- תוך כדי האטה יש לנסות ולמצוא מקום עצירה בטוח ונוח לבדיקה ותיקון.
- כאשר עוצרים, יש להיצמד כמה שניתן לקצה השוליים, גם אם מדובר באחד מצמיגי ימין.
- יש להפעיל את איתות האזהרה (ארבעה מאותתים) לפני היציאה מהרכב.
- בשעות החשיכה, מומלץ להשאיר את אורות החניה דולקים.
- לפני היציאה לכביש, יש ללבוש את האפוד הזוהר.
- אחרי יציאה זהירה, יש להיצמד כמה שניתן לרכב ולשמור על עירנות.
- הוציאו את משולש האזהרה ומקמו אותו כך שיהיה בולט ולא יפול.
- יש למנוע מנוסעים אחרים ברכב להסתובב באזור הכביש.
- את החלפת הצמיג יש לבצע במהירות האפשרית.