איך קובע לוי יצחק את מחיר המשומשות?
שמאי הרכב המשפיע ביותר בישראל, חושף סוף סוף את שיטת חישוב מחירי המכוניות במחירון הרכב שהוא מפרסם. עכשיו תוכלו לדעת למה המכונית שלכם איבדה אלפי שקלים בחודש
רוצים לדעת איך קובע לוי יצחק את מחירה של המכונית המשומשת שברשותכם? לראשונה מאז הפך ל"שמאי של המדינה", חושף לוי את השיטה בפרטי פרטים. ממה מורכבת נוסחת החישוב, מי מעוניין במחיר גבוה כמה שיותר, ומי מעדיף דווקא מחיר מחירון נמוך - ואיך הצליח מחירון רכב של אדם פרטי, לשרוד את כל השנים והתחרות שהעמידו מולו יזמים אחרים.
מחיר מחירון גבוה, או מחיר מחירון נמוך. מי רוצה מה? (תצלום: רועי צוקרמן)
זה שקונה, וזה שמוכר
אחת הבעיות הגדולות עמן מתמודד לוי במהלך כל השנים, קשורה להעדפות השונות של גופים רבי כוח והשפעה על שוק הרכב. כך למשל, בכירי חברות השכרה וליסינג גורסים כי המחירון צריך לשקף מחירי מקסימום, וכי לא יתכן מצב בו מכוניות נמכרות מעל למחיר מחירון. ומי מעוניין בכך? חברות המחזיקות מלאי אדיר של מכוניות להן לא נמצא דורש, ומחירן צונח לכן ומקזז ברווחי אותן חברות.
ויש כמובן כאלה המתרעמים על מחירן הרשמי של מכוניות יוקרה. בעלי מגרשים המחזיקים מלאי של מכוניות כאלה, דורשים מלוי להוריד את מחירן ולהתאים אותו למחיר השוק, הנמוך לעיתים בעשרות אחוזים. בחברות ליסינג שונות, לא תתפלאו לשמוע, טוענים כי לוי פוגע קשות בענף, וגורם להן הפסד של עשרות מיליוני שקלים. זאת כאשר הוא קובע מחיר מחירון נמוך יותר לרכב שהגיע מליסינג, לעומת רכב שהיה בבעלות פרטית.
לוי עצמו מודע כמובן לביקורת ולאינטרסים המנוגדים. לדבריו, לעיתים מתגלה ניגוד עניינים אפילו בין מחלקות שונות באותו גוף עצמו. למשל בחברות ביטוח. הוא מסביר כי אגף השיווק מעוניין במחירי מחירון גבוהים, וזאת מכיוון שפרמיית הביטוח נגזרת מהם, והרווח לחברה גדל. לעומת זאת, הוא מזכיר כי מחלקת התביעות בחברת הביטוח, מעוניינת במחיר מחירון נמוך, שכם היא זו המשלמת, לפי מחיר המחירון - "העובדה שהמחירון שרד כל-כך הרבה שנים במקום שאחרים נכשלו, מעידה שידענו לנווט בין האינטרסים הנוגדים הללו, ולשמור על מצב בו אנו מצלמים את השוק, ולא קובעים אותו", הוא אומר.
ואיך משוקלל המחיר בדיוק?
לראשונה חושף לוי יצחק את השיטה לפיה נקבע ומשוקלל מחיר המכונית המשומשת מדי חודש. והנוסחה לפניכם, בחלוקה לפי המשקל שמקבל כל סעיף במחיר המתפרסם:
20% - נתונים המוזרמים למחירון על-ידי כ-100 מגרשי טרייד אין וסוחרי רכב.
18% - סוקרי המשרד מתקשרים ל-1,000-1,200 מפרסמי מודעות בכלי התקשורת, מציגים עצמם כרוכשים מעוניינים ואף מתמקחים על המחיר.
15% - מידע שמגיע ממודעות של סוחרי רכב בעיתונות.
12% - מחירי רכב גלויים המתפרסמים במודעות.
10% - בדיקה עם מפרסמי מודעות, כ-10 ימים עד שבועיים מיום פרסום המודעה, בנוגע להצלחת ניסיון המכירה.
10% - תגובות הציבור.
5% - סקר באולמות תצוגה ומכוני בדיקה, כדי לוודא את המחיר האמיתי.
5% - סקר שוק השוואתי, הנוגע לטעם הציבור בסוג רכב מסוים.
5% - התייחסות הציבור למותג או דגם מסוים.