הרב אבינר: ברוך גולדשטיין טעה, אבל הוא קדוש
רבה של בית-אל נשאל בשו"ת "מעלה", האם הירי של גולדשטיין במערת המכפלה דומה להרג שביצעו היהודים באויביהם בשושן והסביר כי התשובה מורכבת
"ברוך גולדשטיין הוא זכר צדיק לברכה, אך המעשה שלו היה מעשה לא נכון" - כך מבהיר הרב שלמה אבינר את עמדתו לגבי הרופא היהודי שרצח לפני 14 שנים בערב פורים 29 ערבים ופצע 125, כשפתח לעברם באש במערת המכפלה. הרב אבינר אמר את הדברים בתשובה שנתן בשו"ת "מעלה".
הרב שלמה אבינר נשאל באתר כיצד יש להתייחס אל גולדשטיין: "היות שחג פורים כבר בפתח. תהיתי, האם פעולת הירי שביצע ד"ר ברוך גולדשטיין ז"ל במערת המכפלה, ב-25 בפברואר 1994, היתה מעין "נהפוך הוא" כמו במגילת אסתר בה הרגו היהודים באויביהם (היות שבאותה תקופה נרצחו יהודים רבים חפים מפשע על-ידי מפגעים ערבים) או שמעשהו היה בעצם רצח מתועב?
הרב אבינר הסביר כי התשובה מורכבת: מצד אחד אי אפשר לנתק את המעשה שנעשה מההקשר האישי של גולדשטיין. שעסק, לדבריו, יום ולילה בהצלת חייהם של יהודים,
אדם שחי בתקופה מרובת פיגועים, ומצד שני אדם אינו יכול לפעול מטעם האומה על דעת עצמו.
"ברור שברוך גולדשטיין לא פעל מתוך רגשי נקמה פרטיים", מבהיר הרב אבינר, "דווקא בגלל זה הוא היה צריך לבקש רשות מהאומה, כי אחר כך מי שיצטרך לקחת את המעמסה של האחריות זו האומה כולה. אם הוא היה שואל אותנו היינו אומרים לו לא לעשות את זה. ככה לא פועלים. אבל הוא לא שאל אותנו. והוא נהרג. הרי הוא ידע שמה שהוא עושה זה מסוכן, לכן ודאי שהוא זכר צדיק לברכה, זכר קדוש לברכה, אבל המעשה היה מעשה לא נכון".
מתנועת "ציונות דתית ריאלית" נמסר ל-ynet בתגובה: "אנו מאמינים כי הציבור הדתי מבין את חומרת המעשה, וסולד ממעשיו של הרוצח, ולא נותן למילים מפוקפקות להטות אותו משמירה על מצוות יהרג ובל יעבור".