כך מוכרים נשק להודו: סרטון בוליוודי ב-YouTube
נציגי הרשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפא"ל) השתמשו באמצעי שיווק מקורי כדי למכור נשק להודו: סרטון בסגנון בוליווד. הסרטון המחויך הגיע לרשת ויצר הדים. סופי ויסברדר, מפיקה ברפא"ל: נבחן העלאת סרטים נוספים ל-YouTube
"אני צריכה להרגיש בטוחה ומוגנת, ביטחון והגנה... דינגה דינגה די, דינגה דינגה די". המילים האלה, המולבשות על לחן הודי, עומדות במרכזו של סרט שיווק של רפא"ל, שנועד לשכנע את מערכת הביטחון של הודו לרכוש כלי נשק מתוצרת ישראל. הפרסומת המקורית מופצת בימים אלה גם באתר שיתוף הווידאו יוטיוב, בקליפ בוליוודי אופייני הכולל ריקודים ותלבושות תואמות.
רוקדים סביב הטילים. מתוך הסרטון
הסרטון המשעשע, הכולל טילים מעוטרים בפרחים כאמצעי תפאורה, כבר מכה גלים באינטרנט. "כרגע מצאנו את סרטון הביטחון הכי מפלצתי בכל הזמנים", נכתב במגזין Wired, שמציין ש"כל אלמנט בסרטון השיווקי הזה הם פשוט שגויים... השחקנים הלא מגולחים נראים כמו פליטים מהסרט 'אל תתעסק עם הזוהאן'... הצבא ההודי מושווה לבחורה חסרת ישע שצריכה להרגיש בטוחה ומוגנת".
רפא"ל: הסרטון נעשה עם קריצה
אך ברפא"ל לא לוקחים את הסרטון בכזאת רצינות תהומית כמו ב-Wired. בשיחה עם ynet, הסבירה סופי ויסברדר, שעובדת בהפקת תערוכות ברפא"ל, כי סרטונים כאלה הם לא עניין חדש. בכל תערוכה בינלאומית אליה מגיעה החברה היא דואגת להפיק מראש סרטון עם קריצה לתרבות המקומית.
ההודים, מסתבר, התלהבו גם הם מהרעיון, ודבר קיומו של הסרטון פורסם בכלי תקשורת רבים במדינה. "הדיסקים עם הסרטונים הפכו ללהיט ממש", מספרת סופי, "אנשים באו ורצו לקנות אותם".
הפקת הסרטון נעשתה בישראל, כאשר מילות השיר אמורות לייצג בצורה קלילה את קשר הברית שקיים בין רפא"ל לגורמי הביטחון בהודו. השחקנים כולם ישראלים, אבל הזמרת, שמייצגת את הודו, מגולמת על ידי שחקנית ממוצא הודי. הבחירה לקחת שחקן בעל מראה אשכנזי לתפקיד הגברי לא הייתה מקרית - הוא אמור לייצג את ישראל, ולכן חזותו שונה משל ההודים ורקדניות הרקע.
ברפא"ל לא ציפו לתהודה שהעלאת הסרטון ל-YouTube גרמה ברחבי העולם. "לא היה לי מושג איזה כוח יש לכלי הזה," מספרת סופי, שבוחנת בעקבות הצלחת הסרטון להעלות גם סרטונים קודמים שהפיקה רפא"ל לאתר.