שתף קטע נבחר
 

הערבים תמיד חשודים

הפחד מפני "מה שהערבים עלולים לעשות" מלווה אותנו מקום המדינה, ונראה כי לאף אחד לא בוער להשתחרר ממנו

"את הערבים יש לשפוט על פי מה שהם עלולים לעשות, ולא על פי מה שהם עשו" (בן-גוריון, 1950).

 

תולדות החשדנות כלפי האזרחים הערבים מצד המדינה, הם כאורך תולדות האפליה וההתנכרות כלפיהם מאז הקמתה. החל בימי הממשל הצבאי שהוחל על כל היישובים הערבים עם קום המדינה ועד שנת 1966, ושבמסגרתו נערך גם הטבח המפורסם בכפר קאסם (1956) על ידי חיילי משמר הגבול. באותן שנים היו למושלים הצבאיים סמכויות בלתי-מוגבלות של הגבלת חירויות מכל סוג שהוא כלפי הערבים. עד אתמול הם היו חלק מאויבינו, ולפתע הפכו אזרחים, חשודים ומסוכנים.

 

גם לאחר ביטול הממשל הצבאי שלט בכיפה ההרגל לבחון אותם בעיקר מבעד למשקפיים של ביטחון. עד לפני שנים מעטות ישב מפקח מטעם השב"כ בוועדת המכרזים של משרד החינוך ואישר או פסל מועמדים ערבים למשרות ניהול או הוראה בבתי-ספר. עד היום סגורות משרות רבות בחברות ממשלתיות ובמפעלים שונים מטעמי ביטחון, ובקיצור – הערבים הם אשמים כל עוד לא הוכח ההיפך.

 

החשדנות הזו היא כפי הנראה תוצאה של פחד, והפחד, יש שיאמרו כי נולד מתוך אשמה. כך או כך, משפיעה החשדנות על החשוד ואולי הרבה יותר על התנהגותו של החשדן.

 

ימי מבצע "עופרת יצוקה" סיפקו הזדמנות נוספת להמחשת החשדנות והפחד מפני "מה שהערבים עלולים לעשות". כך, סירוב של חברת החשמל להיכנס לבצע עבודות תיקון ואחזקה בסכנין. אחד האזרחים שפנה לחברת החשמל, נענה כי "הכניסה לסכנין לצורך ביצוע העבודה תבוצע לאחר קבלת אישור מגורמי הביטחון". כלומר: כאן בלב הגליל נמצא יישוב שהכניסה אליו היא עניין הנתון לשיקולי ביטחון, כמו היה כפר בדרום לבנון או מחנה פליטים בפאתי ג'נין.

 

מקרה נוסף הנבחן בימים אלה עוסק בהנחיות שנתנו לכאורה המשטרה וגורמי ביטחון, "להימנע מנסיעה בתחומי הערים סכנין, עראבה, דיר-חנא בעת קיום העצרת לציון אירועי אוקטובר 2000, בשבת, ארבעה באוקטובר 2008".

 

הפנייה לאותם "גורמי ביטחון", לחברת החשמל ולמשטרה, גוררת מטבע הדברים משחקי מסירות נוסח "לא אמרנו, אמרנו אבל לא בדיוק כך, ההוא אמר, ההיא לא הבינה", וכך הלאה. אך למען האמת אין זה חשוב כל כך מי בדיוק אמר ומי פרסם. חשובה העובדה המטרידה שאחרי 60 שנות קיומה של המדינה קיים עדיין הפחד המסתמך על החשד, ואלה צומחים בערוגה המושקית במי ביוב של ניכור, התנכרות, חוסר הבנה הדדית, חוסר ידע אודות "האחר" וכל אלה כאן באזור בו מרחק של כמה דקות נסיעה, חמש טרסות ושני מטעי זיתים – מפריד בין חשודים טבעיים ותמידיים לבין שכניהם הזהירים.

 

חברת החשמל שאינה מעסיקה כמעט ערבים בין עובדיה, נמנעת מכניסה לכפרים בגליל בעת מלחמה בעזה, אלא אם מדובר במצב חירום, פשוט מקבעת את הדימוי המסוכן ההופך לסוג של קיבעון מחשבתי בקרב היהודים.

 

האזהרות מכניסה ליישובים ערבים שייכות לאותה משפחה – תמיד מזכירים לנו, הילדים התמימים, להימנע מללכת ליער, שם אורב הזאב הרשע. מאחורי אזהרות כאלה מצויים מיתוסים, פחדים ודימויים שאינם נוגעים רק למקרה המדובר. הרי אם מסוכן להסתובב בסכנין בזמן ציון יום זיכרון, ברור שאין זו חוכמה גדולה להיכנס לעיר הזו בימים אחרים. לך תדע...

 

מהצד האחר של מערכת הפחדים וההפחדות עומד מפגן הגבורה של ברוך מרזל, איתמר בן-גביר וחסידיהם יורשי כהנא שבאו לאום אל-פחם להפגין את הערצתם לדמוקרטיה ו"ללמד את הערבים מה פירושה של נאמנות למדינה".

 

מרזל, פעיל ימין קיצוני, אוהב (לפעמים, רק לפעמים) את הדמוקרטיה ואת החינוך. לכן אמר על ההפגנה המתוכננת: "אנחנו נלמד את ערביי אום אל-פחם מהי דמוקרטיה". הכל התנהל כמתוכנן ביום הצעדה: עיתונאים ראיינו את אנשי "כך" שזכו בליטרת הבשר שלהם, התושבים יצאו מכליהם לנוכח הפרובוקציה (מסתבר מן הסתם שגם הם בני-אדם...), דגלים פלסטינים הונפו, אבנים נזרקו ודם זב מראשו של קצין משטרה בדיוק לפי התסריט. שוב הוכח כמה מסוכנים הערבים ופעם נוספת ראינו את הגז המדמיע ותותחי המים מציגים את אופי השיח בין אזרחים יהודים וערבים במדינה.

 

על כך נאמר כי כאשר טיפש אחד זורק אבן לים, מאה חכמים לא יוציאו אותה. 

 

יהושע רץ, חבר קבוצת סיכוי במשגב

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חסיה חומסקי
יהושע רץ
צילום: חסיה חומסקי
מומלצים