בג"ץ למדינה: נמקו למה צריך עוד כביש בשרון?
עמותת "אדם טבע ודין" עתרה נגד הכוונה לסלול כביש רוחב דרומית לחדרה, שצפוי לפגוע בנוף ובשטחים פתוחים, וטענה שחלופות הרסניות פחות לא נבחנו. בג"ץ קיבל את הטענות והורה למדינה להסביר מדוע אישרה בכל זאת את התוכנית
בג"ץ דורש מהמדינה להסביר מדוע אישרה לסלול כביש רוחב נוסף בשרון, למרות שהוא צפוי לעבור דרך שטחים פתוחים ולפגע בנוף, ולמרות שחלופות אחרות כלל לא נבחנו.
בעקבות עתירת עמותת "אדם טבע ודין" בנושא כביש מספר 9 המתוכנן להיסלל דרומית לחדרה, הוציא השבוע בג"ץ צו על תנאי. בית המשפט הורה לוועדה לתשתיות לאומיות להסביר מדוע לא תבטל את התוכנית לסלילת הכביש מאחר שאושרה בהליך פגום מבלי שנבחנו חלופות ראויות שהיו מצמצמות את הפגיעה בסביבה. המדינה התבקשה להשיב לצו תוך 30 יום.
בהחלטה כתבו השופטים, בין היתר, "...שתסקיר ההשפעה על הסביבה המתייחס לתכנית היה פגום, בכך שהוא לא כלל חלופות ביצוע תחבורתיות לכביש מס' 9, שעשויות לצמצם ולמזער את הפגיעה הקשה בסביבה הכרוכה בהעברת הכביש דווקא בתוואי עליו החליטה המשיבה (הוועדה לתשתיות לאומיות)".
משמעות ההחלטה היא שבג"ץ מכיר בטענות העותרים ומעביר את נטל ההוכחה לכתפי המדינה. היא שתצטרך כעת לשכנע את בית המשפט מדוע לא ראוי לבטל את התוכנית כפי שדורשים העותרים.
באמצע השטח הפתוח
כביש מספר 9 הוא כביש רוחב שצפוי לחבר בין כביש מספר 2 (חיפה–ת"א) לכביש מספר 4 (חיפה-ת"א הישן) וכביש 6 (חוצה ישראל) והוא עתיד לעבור מדרום לחדרה בחלקו המערבי ומצפון לאזור התעשייה של עמק חפר בחלקו המזרחי.
רוב השטח בו אמור לעבור הכביש נחשב לערכי מבחינה נופית. הוא עובר ליד שמורות טבע, גנים לאומיים ופארק השרון - שטחים פתוחים חשובים לשמירת המערכת האקולוגית. הכביש עתיד להיסלל באזור שהוא גם רגיש מבחינה הידרולוגית, שנמצא מעל אקוויפר החוף ממנו מפיקים כ-5 מיליון מ"ק מי שתייה מדי שנה.
"אדם טבע ודין" טענה בעתירה כי תסקיר ההשפעה על הסביבה שעליו הסתמכה הוועדה לתשתיות לאומיות כשאישרה את התכנית התעלם מהיבטים סביבתיים אלה. בעמותה טענו למשל, שלא נבדקה האפשרות לשפר את כבישי הרוחב האחרים שמדרום ומצפון לכביש המתוכנן כחלופה לסלילתו. כמו כן, בשיקולי העלות והתועלת של התוכנית לא שוקללה הפגיעה בנוף והפסד השטחים הפתוחים.
העתירה טענה שהתסקיר לא היה שלם ומכאן שאישור התוכנית על פיו אינו תקין ויש לבטלה. בהחלטה מקבלים השופטים עמדה זו, כאמור, ולפיכך דורשים מהמדינה להסביר מדוע אושרה התוכנית על סמך התסקיר הלקוי.
עו"ד אסף רוזנבלום מ"אדם טבע ודין", אמר: "פרוייקט כביש 9 מהווה דוגמה אחת מתוך שורה של תכניות שאישרה הות"ל מבלי להתחשב בכלל השיקולים הסביבתיים, תכניות אשר נפסלו בסופו של דבר או שהובאו לדיון תכנוני מחודש בעקבות הליכים משפטיים בהם נקטה העמותה".
רוזנבלום הוסיף ואמר כי הוא מקווה שהחלטה בג"ץ תגרום לגורמים העוסקים בהליכי התכנון המוקדמים להתחשב בנושא הסביבתי מראש מתוך ראייה ארוכת טווח, שתקצר הלכה למעשה את הליכי התיכנון וגם תשרת את האינטרס הציבורי.