ספרים זה סטימצקי - גם ברשת?
חוויית הקניה והגלישה באתר של רשת הספרים הגדולה סטימצקי היא מוצלחת למדי, אך חסרה תמיכה בדפדפנים אחרים. ביקורשת הולכים לקנות ספרים
אשתי לומדת רפואה. תופעת הלוואי העיקרית של הדבר היא שמדי כמה חודשים היא צריכה לקנות ספרים עבי כרס ויקרים להחריד. לפני מספר ימים היא זרקה לי כדרך אגב שהיא צריכה את "הריסון" במהדורה החדשה לקראת מבחני הגמר. החלטתי לנצל את המאורע ולבקר באתר של רשת הספרים סטימצקי, המוכרת והידועה.
צבעוני בעיניים
במבט ראשון, האתר של סטימצקי נראה כמו פרסומת. רק במאמץ מבחינים בלוגו בצד ימין, ובצד שמאל בלוגו של "צליל" להעיד שרשת חנויות המוזיקה נרכשה על ידי סטימצקי.
לאחר הסתגלות לצבעוניות של עמוד הבית גיליתי שבין "ספר בהזמנה אישית" (שתי פרסומות ענק במקומות שונים בעמוד הבית) ל"סיפור יום הולדת" בסניפים, הרשת מציעה גם ספרים במגוון רחב מאד.
פניתי למשימתי, למצוא את ההריסון הסורר. בראש האתר יש שורת תפריטים אופקית ובה נושאים כללים כגון רבי מכר, תחומים, מוסיקה, משחקים וסרטים. גלילה של האתר מטה חושפת בצד שורת תפריטים נוספת, אנכית, אשר מציעה את התחומים הנפוצים באתר. כאשר נכנסים לאחת הקטגוריות מופיעה בצד עוד שורת תפריטים המציעה תתי תחומים באותה קטגוריה. מבלבל.
פניתי עם העכבר ל"תחומים" והופיעו לי באחת כמה עשרות אופציות לבחירה שכיסו את רוב המסך. התגברתי על ההלם וראיתי שהקטגוריות מסודרות בסדר אלפאבתי. לקראת הסוף מצאתי "רפואה משלימה", אבל לא סתם רפואה.
חיפוש נוסף הביא אותי ל"בריאות ורפואה"(שזה די בהתחלה), נכנסתי.
לפני הופיעו מבחר ספרים בתחום אולם ללא כל סדר או היגיון ניראה לעין. המשכתי קדימה עוד מספר עמודים לפני שהרמתי ידיים. יש לציין כי הספרים באתר מופיעים עם תמונת הכריכה בגודל ברור, ועם דירוג הגולשים, שזה נוח מאד במידה ומחפשים לקנות ספר כמתנה או שלא ממש יודעים מה רוצים. בנוסף, עבור כל ספר אפשר לקרוא תקציר בלחיצה על תמונת הספר.
חפש את מטמון
החלטתי לשנות אסטרטגיה, חזרתי לעמוד הבית ומצאתי שדה חיפוש שמאפשר חיפוש כללי באתר או לפי תחום. הקשת המילה הראשונה בשם הספר בשורת החיפוש החופשי הביאה אותי ישירות לספר המבוקש. הידד! מנוע החיפוש עובד ביעילות. כשראיתי את מחיר הספר חשכו עייני: 620 שקלים. נו, כנראה שלא אשדרג את הסלולרי שלי הקיץ.
לחיצה על עגלת הקניות מובילה לעמוד הרשמה נוח וברור ולאחר הזנה זריזה של הפרטים עוברים לקופה (במידה ורוצים ספר נוסף אפשר להוסיף ולשלם על הכל בסוף). עמוד התשלום פשוט וברור. אפשר לבחור בין כמה אופציות משלוח (דואר, שליח וכו'), לבקש אריזה, פתק החלפה או כרטיס ברכה. ללא תהיות וצורך נוסף בהסברים מממלאים את פרטי תשלום והספר בדרך. כמו שצריך.
עם סיום המשימה חזרתי לעמוד הבית על מנת לראות מה עוד יש באתר. במרכז העמוד מופיעות בהדגשה תמונות של ספרים רבי מכר, ספרים חדשים וסרטים ואלבומים חדשים.
בכל אחת מהקטגוריות אפשר על-ידי לחיצה על חצים בצדדים לגלול את תמונות הפריטים (יחד עם מחיר ודירוג הגולשים לכל ספר) בצורה נחמדה, שמזכירה בתחושה את ההרגשה של חיפוש ספרים על מדף בספריה שממש עשתה לי חשק לקנות כמה ספרים חדשים. שיטוט נוסף ברחבי האתר הראה לי שלאחר התאקלמות קלה ניתן למצוא בקלות יחסית את המבוקש ממבין המבחר העצום שקיים ברשת.
כרטיס ניקוד
מראה – על מינימליזם לא שמעו בסטימצקי, עמוד הבית גדוש בתוכנים שיווקים ובפרסומות למבצעים, שלל הצבעים אף מקשה ברגע הראשון לזהות שהגענו למקום הנכון.
הפריטים עצמם מוצגים הצורה יפה וברורה מאד עם תמונה ודירוג הגולשים.
התמצאות וניווט – שורות התפריטים מאפשרות למצוא בקלות רבה למדי את הקטגוריה הרצויה מתוך שלל האפשריות. לא ברור לשם מה בדיוק צריך את התפריט הנוסף בצד אבל הוא אינו מפריע. בתוך כל קטגוריה המצב מבלבל הרבה יותר, לא ברור לי לפי מה הספרים מסודרים ולמעט מעבר סתמי בין העמודים לא נוח לחפש. עדיף היה לאפשר את מיון הספרים לפי זמן הוצאה, פופולריות, דירוג וכו'. מנוע החיפוש באתר הוכיח את עצמו כיעל ביותר ומאפשר למי שיודע מה שהוא רוצה להגיע לעיקר מהר.
תמיכה בדפדפנים – האתר פועל כשורה באקספלורר כמובן. הבעיה התחילה כאשר ניסינו לגלוש באתר בפיירפוקס, אפשרות "מדף הספרים" אינה עובדת, תפריטי הקטגוריות נפחים בבלגן או שלא נפתחים כלל ובאופן כללי האתר לא ממש עובד עם הדפדפן. מוזר שמתכנני האתר נהגו בעניין זה בחובבנות ולא דאגו לתמוך בדפדפן פופולארי זה בעוד שבעיצוב האתר ניכר שהושקעה מחשבה רבה.
סיכום
למעט עודף בפירסומות למבצעים שמעט מפריע במבט ראשון, האתר נראה יפה מאד. הפריטים מוצגים בו בצורה ברורה , אינפורמטיבית ומגרה. ההתמצאות באתר נוחה למדי ומאפשרת מעבר נוח בין הקטגוריות השונות ובנוסף ממנוע החיפוש יעיל מאד עבור מי שמחפש פריט ספציפי. ניכר שהושקע באתר מחשבה רבה וחוית השימוש נעימה ביותר הן בחיפוש והן בהזמנה.
חוסר התמיכה בפיירפוקס מרגיז ומקומם ואני מקווה שהנושא יתוקן במהרה. מעבר לכך, רק שיעשו סדר בתוך הקטגוריות ועם עוד כמה שיפורים קטנים נוכל להגיד בלב שלם שספרים זה סטימצקי גם באינטרנט.
גבי שוגול הוא חבר UPA ישראל ומנתח מערכות עתירות ידע.