שתף קטע נבחר
 

איזו הפתעה! המתנה בתשלום

לצרכנית הבטיחו במי עדן בכל לשון של הבטחה שזכתה במתנה, אך לסלון שלה נכנסה נציגת מכירות עם גרסה משלה מה היא בעצם עושה שם. זה הרבה יותר מסתם חוצפה. מי עדן: "מדובר בטעות אנוש ובשום פנים ואופן לא בשיטת שיווק"

באמצע חודש מאי שחלף, סיפרה ח' שפנתה לפורום צרכנות ב-ynet, התקשרה אליה בחורה שהזדהתה כנציגת חברת מי עדן, והסבירה לה כי במסגרת השתתפותה במבצע שיווק או הגרלה שמי עדן ערכה באינטרנט, ובו השתתפה ח', היא עלתה בגורל וזכתה במכשיר מי עדן.

 

הואיל ו-ח' משתתפת מדי פעם בהגרלות ובמבצעים שכאלו, היא לא הופתעה משיחת הטלפון הזו, והקשיבה לנציגה. זו המשיכה והסבירה, כי חברת מי עדן מעוניינת להעביר אליה את המכשיר שזכתה בו, ובעצם היא התקשרה כדי לתאם עמה מועד מתאים לקבלתו. היא גם ציינה שאת המכשיר יביא נציג שירות, וייתן לה הסברים על השימוש בו, שיימשכו כ-10 דקות.

 

"מכיוון שלא הייתי בטוחה בפרטי ה'זכייה'", סיפרה ח', "ביקשתי שוב הבהרה לגבי הנושא, ושאלתי בצורה מפורשת אם אני מקבלת מכשיר מתנה כי זכיתי, או שאני אמורה לשלם משהו".

 

היא גם הסבירה לנציגה באופן חד-משמעי, כי אין בכוונתה לרכוש דבר, ואם מדובר בתוספת תשלום לו הקטנה ביותר, היא תעדיף לוותר על המכשיר. הנציגה התעקשה שמדובר במתנה בלבד, ו-ח' אינה אמורה להוסיף ולו שקל אחד. כל שעליה לעשות - חזרה ואמרה לה - הוא לתאם עמה יום ושעה, על מנת שיגיע הנציג עם המתנה.

 

אי-הבנה ורשימת מחירים בצִדהּ

ביקורו של הנציג תוּאם ל-24 במאי לפנות ערב. אז הגיעה לביתה של ח' בחורה שהזדהתה כנציגת מכירות של מי עדן. "ישבנו בסלון, והנציגה ביקשה לדעת, לפני שהיא מציגה לי את מגוון המכשירים, באיזה מכשיר אני מתעניינת", המשיכה וסיפרה ח'. היא הסבירה לנציגה שלא זה מה שתואם אתה, ושאין לה כוונה לרכוש דבר.

 

הנציגה אמרה שאינה יודעת במה מדובר, וכי תתקשר לממונה עליה. אחרי שיחה שכזו אמרה ל-ח' כי מדובר באי-הבנה, אבל מכיוון שהיא כבר אצלה, היא רוצה לתת לה אפשרות לרכוש מכשיר של מי עדן במחיר נמוך במבצע שכבר הסתיים, אבל היא תיתן אותו במחיר זה רק לח'.

 

חרף מחאותיה של ח' והבעת כעסהּ, הנציגה לא ויתרה בקלות. היא המשיכה לשבת בסלון, ולרשום על קטלוג ליד המכשירים את המחירים והאפשרויות לתשלומים, ולא חדלה לנסות לשכנע את ח' לרכוש מכשיר. לבסוף מסרה את הקטלוג שעליו רשמה את המחירים - וכן את שמה ומספר הטלפון שלה - והלכה.

 

ח' כעסה מאוד על כל העניין, ובעקבות זאת פנה בן זוגה, כבר למחרת היום, למספר הטלפון של שירות הלקוחות של מי עדן. הוא השאיר שם הודעה, שלא נענתה. לכן השאיר הודעה נוספת כעבור יומיים. גם זו לא נענתה עד עצם היום הזה.

 

ל-ח' אין ספק שלא היתה כאן שום אי-הבנה. לראיה, היא אומרת, היא הרי חזרה ושאלה בשיחה המקורית האם מדובר במתנה בלבד, ואלמלא היו מאשרים לה שאכן כך, היא לא היתה קובעת כלל את הפגישה בעקבות זאת. "עצוב לדעת שככה חברת מי עדן קובעת פגישות לצורך ניסיון למכור את מוצריה, תוך הטעיית לקוחות פוטנציאליים והעמדתם במצב מביך ומעליב",  סיכמה את פנייתה אל ynet.

 

אין מתנות חינם 

העניין לא רק עצוב. יש כאן לכאורה גם עבירה על החוק. למעשה, בינואר השנה פסק השופט שאול מנהיים מבית-המשפט לתביעות קטנות בראשון-לציון כי התנהגות כזו (באותו מקרה היה מדובר בחברת מולטי-סייל) היא בגדר הטעיה, האסורה על פי חוק הגנת הצרכן:

 

"השיטה שבה גורם שיווקי יוצר קשר עם אדם שמעולם לא פנה אליו ולא הזמין ממנו דבר, מודיע לו על זכייה ופרס כלשהו למרות שאותו אדם מעולם לא השתתף בשום הגרלה או תוכנית נושאת פרסים מטעם אותו ספק, ולאחר מכן למעשה אינו נותן פרס או מתנה אלא מוכר ללקוח מוצר או שירות, גם אם במחיר נוח ואפילו משתלם, היא שיטה בלתי ראויה שיש בה משום הטעיה ברורה.

 

"מי שמבקש לקדם מכירות ביוזמתו על ידי פנייה טלפונית ללקוחות, והוא גם טוען שהוא מציע להם הצעה אטרקטיבית, צריך מהרגע הראשון להודיע לפונה שלא מדובר בפרס או במתנה, אלא בהצעה שיווקית כדאית לרכוש מוצר או שירות במחיר משתלם ובתנאי תשלום נוחים".

 

ברוח זו גם פנה באחרונה הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת לחברת לוטובול, ודרש ממנה לחדול מפניות לצרכנים תוך יצירת מצג שווא כי זכו במשהו, רק כדי להפעיל עליהם לחץ שירכשו את שירותיה.

 

שיטת השיווק הזו אינה חדשה, ומספר קורבנותיה רב. ואולם יש דרך קלה מאוד להימנע מליפול קורבן להטעיה הזאת: זיכרו שבעולם המסחר אין מתנות חינם. אל תתפתו אפילו להקשיב למלל ששופכים עליכם מן הצד השני של הטלפון. סיימו את השיחה בהקדם, בנימוס או שלא בנימוס, לפי בחירתכם. כך תחסכו לעצמכם הרבה אי-נעימות ועוגמת נפש.

 

ממי עדן נמסר בתגובה: "חברת מי עדן מתנצלת בפני גברת ח' על עוגמת הנפש שנגרמה לה בשל טעות אנוש ואי ההבנה של נציגת מכירות מתחילה. מדובר בתקלה נקודתית, ובשום פנים ואופן לא בשיטת שיווק אגרסיבית. חברת מי עדן מקפידה לערוך מבצעים על פי תקנונים מסודרים ומקובלים בחוק. החברה מתכוונת לפצות את הלקוחה, ותקפיד שמקרים אלה לא ישנו בעתיד".

 

הכותבת היא עורכת-דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים