משה מביים את איבגי
כן, זה עוד סרט עם איבגי, רק שבפעם הראשונה בחייו הוא גם בתפקיד הבמאי והתסריטאי. פגשנו אותו על הסט של "וביום השלישי" לשיחה על המעבר המרגש למאחורי המצלמה
על הסט משה איבגי כמעט לא עוצר לשנייה: רגע אחד הוא נדרס וסופג מהלומות משני שחקנים בסצנה תובענית במיוחד, שנייה לאחר מכן הוא מספיק לתת כמה הערות טכניות לשותפיו לסצנה ולהגניב מבט חטוף בקטע שזה עתה צולם, רגע לפני שהוא מטפס במעלה רחוב גאולה בתל-אביב לנקודת המוצא שלו לצילום טייק נוסף. אין מנוס, כך נראה, כשאתה גם כוכב הסרט וגם התסריטאי (לצד אסתי נמדר) והבמאי.
זה כבר הטייק השישי של הסצנה המתישה הזו, והיום ה-12 לצילומי סרטו "וביום השלישי" (שם זמני), טבילת האש שלו בבימוי קולנועי. אחרי שבמשך שנים נחשב
לאחד השחקנים המזוהים ביותר עם הקולנוע הישראלי, איבגי מצטרף למועדון היוקרתי והמצומצם של הבמאים/שחקנים, לצד אנשים כמו אסי דיין ואורי זוהר.
13 שנים חלפו מאז החל להתבשל הרעיון הזה בסדנת אימפרוביציה שהעביר איבגי לשחקנים בתחילת דרכם. 13 שנים שבמהלכן ליטש את הרעיון, שיכתב את התסריט אינספור פעמים, קיבץ את צוות ההפקה והשחקנים וגייס את המימון. אבל עכשיו, כשהוא סוף סוף על הסט וניתן כבר לראות את סופו של התהליך הכל כך ממושך הזה, נדמה פתאום שהזמן שחלף עשה לו רק טוב.
מוכנות היא מילת המפתח
"הדבר העיקרי שאני מרגיש זה שאני מוכן", הוא אומר, וקשה להכחיש שלפחות למראית עין, תפקיד הבמאי יושב עליו באופן טבעי למדי. "בגלל זה אני מאוד רגוע על הסט ונהנה כל כך מהעשייה. המוכנות כאן היא המפתח – בדיוק כמו במשחק: זה מה שמאפשר לך לשמור על יציבות לאורך הצילומים, וזה מה שמאפשר לך גם להשתחרר ולערוך שינויים אם וכאשר צריך. כשאתה מוכן, השינוי כבר לא מערער אותך".
איבגי על הסט. מרגיש מוכן (צילומים: ורד אדיר)
על עלילת הסרט, שמופק על ידי חברת UCM, הוא לא להוט לספר יותר מדי. הוא מסתפק בתיאור סכמטי ומעורפל - סיפוריהן של כמה דמויות שלאורך שלושה ימים מצטלבים זה עם זה. שלושה ימים שמגיעים לאיזשהו רגע קריטי שבו הכל עתיד להתפוצץ. "הרעיון הוא לא לעשות סרט עם סיפור שמתחיל ונגמר אלא להציג איזשהו חתך של עולם, להכניס את הצופה לעולם שהוא כבר בפעולה ובתנועה", הוא אומר.
אתה חושב שהעובדה שהסיפור הזה נולד בסדנת משחק השפיעה על ההתפתחות שלו, באופן שונה מרעיון שנולד כטקסט?
"זה היה רק סוג של רפרנס מסוים. מאז שעשיתי את הסדנה הזאת חלו שינויים אדירים בדמויות, במהלך שלהן ובסיפור שלהן. היה שם איזשהו בסיס מאוד ראשוני לעשייה אבל בכל זאת חלפו מאז 13 שנה, אמנם לא ברצף כי עבדתי גם כשחקן, אבל אפשר לתאר את סדר הגודל של התהליך ועד כמה מה שנעשה היום רחוק מאותו רעיון גולמי שהיה שם".
היה לך ברור שתשחק בסרט הראשון שלך כבמאי?
"כן. למעשה, כתבתי את התפקיד בשבילי. היו רגעים שחשבתי שאולי עדיף שאוותר על זה כי זה יהיה קשה, אבל במובן מסוים אני חושב שזה היה חשוב שגם אני אשתתף בסרט. ככל שהזמן עבר, גיליתי גם שהמוכנות הזו, ההיכרות עם הדמות
משחק החיים
הסטיגמה הוותיקה על איבגי כליהוק מתבקש לכל סרט ישראלי, ממש לא מטרידה אותו. "אני עברתי את השלב הזה, את החרדות האלה ואת ה'מחמאות' האלה. זה המקצוע שלי, זה מה שאני יודע לעשות, זה מה שאני אוהב לעשות וזה מה שאעשה עד יום מותי. מה גם שבמקצוע הזה, אין אף פעם תחושת מיצוי כי אתה מתפתח ומתבגר כל הזמן, והתפקידים שלך משתנים בהתאם לגיל ולהתפתחות שלך כשחקן".עם שרון אלכסנדר על הסט. רוצה להיות שלם עם התוצר הסופי
הצילומים עצמם אמנם עתידים להסתיים כבר בחודש הקרוב, אבל איבגי ריאלי לגבי פרק הזמן שיעבור עד שיזכה לראות את "וביום השלישי" כיצירה מוגמרת. "לא
פחות משנה", הוא מעריך שתיקח העבודה על הסרט.
זו בעצם הפעם הראשונה שתעבור את כל התהליך הזה של הפוסט-פרודקשן והעריכה?
"בגדול זה נכון. אמנם פה ושם הייתי הולך לראות כשחקן את התהליך בחדר העריכה, אבל עכשיו זה הולך להיות הרבה יותר אינטנסיבי. ככל שהזמן עובר אני מבין שאהיה שם ללא הפסקה, כי כל פריים וכל שנייה חשובים לי, והייתי רוצה לדעת שבסוף כל דבר נעשה על פי החלטה שלי, שאני אהיה שלם עם זה, שאקבל את הסרט שרציתי".