שתף קטע נבחר
 

"כרגע אין במלאי"

האמירה שבכותרת עלולה לעלות לסוחר המתחבא מאחוריה ביוקר - לתשומת לב מועדון חֶבֶר, שאינו מספק DVD למצטרפים לכרטיס האשראי החדש של המועדון

חֶבֶר, מועדון משרתי קבע בצה"ל וגמלאים, יצא באחרונה במבצע בשיתוף ישראכרט, והנפיק כרטיס אשראי משותף לשני גופים אלו. החברים במועדון הוזמנו לצרף את כרטיס האשראי החדש לארנקם, וכדי להמריצם הוצע להם לרכוש בהנחה גדולה מכשיר DVD למכונית תמורת 99 שקל בלבד.

 

הפרסום, כולל ההצעה בעניין ה-DVD, מופיע מתחילת המבצע באתר חבר, וכל מי שמתקשר בטלפון למשרדי הארגון יכול לשמוע את כל הפרטים הללו בעת ההמתנה למענה.

 

ח' (שמו המלא שמור במערכת) היה בין אלה שהחליטו להזמין את כרטיס האשראי החדש, ועם הרשמתו אכן נשלח אליו השובר שבאמצעותו ניתן לרכוש את ה-DVD באחת מחנויות שקם אלקטריק.

 

וכך, בימים האחרונים של מאי שחלף הגיע לחנות של שקם אלקטריק ברחובות וביקש לממש את הרכישה. אלא ששם נאמר לו כי המלאי אזל, וכי הוא יחודש רק באמצע יולי. ברחובות המליצו לו לברר בסניפים אחרים של הרשת, דבר שהוא אכן עשה, רק כדי לגלות שגם בהם יחודש המלאי כעבור חודש וחצי.

 

ח' לא השלים עם רוע הגזרה, והתקשר למשרדי חבר. כאמור, ההודעה בטלפון הבטיחה, בקול תרועה רמה, כי מי שיזמין את כרטיס האשראי החדש גם יהנה מההזדמנות לרכוש את ה-DVD ב-99 שקל. אך זה פחות או יותר כל מה ששמע ח', מפני שהוא עצמו לא הצליח לדבר עם אף נציג של חבר. רק למחרת היום ענתה לו נציגה, שהבטיחה כי יחזרו אליו. וכשחזרו אליו, אמרו לו שהמכשיר אינו נמצא במלאי, והוא עתיד להתחדש.

 

זה הרגע לסבר את האוזן והעין בפרט חשוב: תוקפו של השובר עד 31 ביולי 2009 בלבד. כלומר, אפילו לשיטת חבר, איחור קל באספקה המובטחת עלול לגרום לאי-כיבוד התחייבותה כלפי הצרכנים שהזמינו את הכרטיס. וזה לא סתם לא יפה מצדה, כפי שנראה מיד.

 

בין הטעיה למירמה ותחבולה

לא בכדי הגדירה תובעת במשרד התמ"ת את התופעה של אי-אספקת מוצרים מובטחים לצרכנים כ"מכת מדינה". ולא במקרה היא התבטאה כך בעקבות פסק דין ששלח למאסר את מנכ"ל המכרז הישיר, בעקבות התנהלות שיטתית כזאת. רק לא מזמן, באפריל השנה, נגזר עונשו של מנהלן של שתי חברות - בסט פור יו וקוויקנט - אשר הבטיח לספק מחשבים לצרכנים ולא סיפק אותם.

 

שליחת עברייני צרכנות למאסר אינה תופעה נפוצה, ודווקא משום כך בולטת ההחמרה בענישה בגין עבירה ספציפית זו. משהו על המניע להחמרה בעונש ניתן למצוא בדבריו של שופט בית-משפט השלום בראשון -לציון, אברהם הימן, אשר שלח לכלא את מנהל החברות בסט פור יו וקוויקנט:

 

"המקרה שנגלה לפני מבחינת טיב המעשה, דומה הוא לעבירת המירמה, או קבלת דבר בתחבולה. אכן, המרכיבים המשפטיים של עבירות המירמה והתחבולה שונים מהעבירה שלפנינו, כמו גם המחשבה הפלילית. אך מבחינת ענישה ומבחינת ההגנה על האינטרס הציבורי חד הם".

 

אין במלאי - אל תפרסמו

ומדברים כדורבנות אלו - למקרה שלפנינו. היות שבחבר אישרו באוזני ח', כי אכן יש בעיה באספקה בזמן הקרוב, ברור שהיקף התופעה ידוע להם. זה דבר הלמד מעניינו, מפני שסביר שח' אינו היחיד שנתקל בבעיה והתלונן על כך בפני הארגון. ולכן, הבעיה נעוצה בכך שבפרסומי חבר לא השתנה דבר, ומן הסתם עוד צרכנים עלולים ליפול בפח הזה.

 

למעשה, והפסיקה בעניין זה רק מחזקת זאת, לחבר אסור להמשיך לפרסם, בשום דרך שהיא, את עניין ה-DVD האמור - כל עוד אינו יכול לוודא כי אכן יתאפשר לכל מזמין של כרטיס האשראי שלו ושל ישראכרט לרכוש תמורת 99 שקל את המכשיר המובטח. בכל רגע שהוא עושה זאת הוא לכאורה מבצע הטעיה, דבר שהוא עבירה על החוק.

 

וממילא, חובה על המועדון לספק את המכשיר בתנאים המובטחים לכל מי שכבר מחזיק בידו את השובר המתאים. כצעד ראשון מתבקש שיודיע על הארכת תוקפו של השובר לפחות בחודש וחצי מעבר לתאריך הנקוב בו, מפני שנראה כי זהו הזמן שבו מתעכבת האספקה בניגוד למובטח במבצע. גם כאן, אם לא יעמדו בחובה זו, מסתכנים מנהליו בביצוע עבירה על החוק.

 

מ"חבר" נמסר בתגובה:

"השקת כרטיס האשראי החדש של מועדון 'חבר' וישראכרט מהווה הצלחה פנומנאלית בקנה מידה עולמי. הדרישה לכרטיס האשראי באופן מיידי עלתה על כל הציפיות, ובתוך זמן קצר מאוד היו למעלה מ-100 אלף בקשות לכרטיס. על כן, נוצר מחסור זמני במכשירי DVD, מחסור אשר יושלם בתחילת חודש יולי.

 

"'חבר' מתחייב שלכל עמית שהזמין או יזמין את הכרטיס עד 15 באוגוסט 2009 מובטח מכשיר DVD נייד ב-99 שקל בלבד. נדגיש כי בשלושה השבועות האחרונים, מאז שנוצר המחסור, עודכנו עמיתי 'חבר' בשלושה ניוזלטרים שונים על העיכוב בקבלת ה-DVD, כך שאנו מצרים על ההאשמה כי העמיתים לא מעודכנים.

 

"עו"ד אונגר עשתה עבודתה נאמנה, אך אנו דוחים מכל וכל את ההשוואות למקרים המוזכרים בכתבה, שכן 'חבר' הוא מועדון העמיתים המוביל בישראל, המספק לעמיתיו אלפי מוצרים ושירותים מדי יום ושביעות הרצון עולה בכל סקר פנימי. אנו מודים לעמיתי 'חבר' על האמון הרב שהם רוכשים למועדון, ועל הבנה שגם כאשר יש עיכוב חד-פעמי, הנהלת החברה עושה הכל בכדי לצמצם את הפער באופן המהיר ביותר".

 

הכותבת היא עורכת-דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מועדון אנשי הקבע. למצולמים אין קשר לכתבה
צילום דובר צה"ל
מומלצים