נמל חיפה: רציף חדש בהשקעה של מיליארד ש'
חברת נמלי ישראל העבירה היום לבעלות נמל חיפה רציף מכולות ששטחו 300 דונם, שיכפיל את שטח האחסון והשינוע של המכולות בנמל. האוניות יתחילו לעגון בו רק בעוד שנה וחצי, לאחר שיותקנו בו עגורנים, בהשקעה של 600 מיליון שקל נוספים
נמל חיפה חנך היום את רציף כרמל החדש. מדובר ברציף מכולות ששטחו כ-300 דונם. הרציף עבר היום מבעלותה של חברת נמלי ישראל, שתכננה והקימה אותו, לחברת נמל חיפה שתתפעל אותו.
הרציף החדש, שעלות הקמתו הגיעה למיליארד שקל, יכפיל את שטח האחסון ושינוע המכולות בנמל. עם זאת, רק בעוד כשנה וחצי יחלו אוניות לעגון ברציף החדש, לאחר תחילת התקנת העגורנים במקום. עלות התקנת העגורנים - שהזמנתם התעכבה בגלל קשיים בקביעת שיעור ההשתתפות של חברות ישראליות בפרוייקט - צפויה להגיע ל-600 מיליון שקל נוספים של חברת נמל חיפה.
על מנת למזער את הנזקים שבעיכוב, החלו בנמל להשתמש כבר כעת ברציף כמקום אחסון לאלפי מכולות. הרציף החדש מותאם לעגינה של האוניות הגדולות בעולם. אורך רציפיו 700 מטר ועומקם 15.5 מטר. בערוגות על הרציפים יאוחסנו עד 20 אלף מכולות, והיקף השינוע יעמוד על 700 אלף מכולות בשנה, מה שיגדיל את יכולת השינוע של הנמל ב-70 אחוז.
יו"ר חברת נמלי ישראל, יפתח רון טל, אמר במסיבת עיתונאים שנערכה היום בנמל, כי "מדובר באחד הפרויקטים התשתיתיים הגדולים במדינה בשנים האחרונות". לדברי טל, "בניית הרציף ארכה ארבע שנים. לסיים פרויקט תשתית מסוג זה בעידן של כלכלה במצוקה - זהו יום חג והתרוממות רוח. הפרויקט עמד בכל יעד הן מבחינת לוחות הזמנים והן מבחינת התקציב". טל קרא לממשלה להוסיף ולהשקיע בפיתוח תשתית.
מנכ"ל החברה, שלמה ברימן הדגיש כי רוב עבודות ההקמה בוצעו על ידי חברות ישראליות, ואילו התכנון בוצע במשותף על ידי חברות ישראליות ובינלאומיות. הוא העריך כי קיצור משכי זמן העגינה של האוניות ברציפים החדשים, יביא בשנה הראשונה מפתיחת הנמל לחיסכון של 50 מיליון שקלים ובהמשך עד 140 מיליון מדי שנה.
מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן, הזמין את חברת נמלי ישראל להשקיע 2 מיליארד נוספים בהשלמת פרויקט נמל הכרמל, ולהשוות את רמת ההשקעה בחיפה לזו שבוצעה בנמל אשדוד. הוא ציין כי לקראת תחילת תפעול הרציף מתכוון הנמל לחלק את קו המים, באורך 700 מטר, בין שתי חברות ספנות שזהותן טרם נקבעה. "הדבר כרוך בהשגת שקט תעשייתי עם עובדי הנמל ובהעלאת רמת השירות לממוצע האירופאי, אך גם בהבטחת נפח עבודה מתאים מצד החברות", אמר.