רקדי, ידך הלבישי
במגמת המחול של אולפנת "צביה יצירתית" הריקוד כשלעצמו הוא לא המטרה. "הריקוד במגבלות ההלכה יכול לעזור לצמוח מבחינה תורנית ורוחנית", מסבירה המנהלת
תחשבו "מחול". מה עלה לכם בראש? רקדניות בבגדים צמודים מתגמשות אל מול רקדנים חסונים בסוזן דלל? ובכן, הנה תיאור אלטרנטיבי: על בימה באולם סגור מופיעה רקדנית בחצאית ארוכה וחולצה עם שרוולים. אל מול קהל של נשים היא מבצעת ריקוד המבוסס על סיפור של רבי נחמן מברסלב, אבל הריקוד עבורה הוא בכלל לא העיקר - הוא כלי רוחני.
הרקדנית הזו היא תלמידה במגמת מחול באולפנה "צביה יצירתית" בירושלים, מוסד חינוכי שקיבל לאחרונה את פרס החינוך הדתי. באולפנה מגמת מחול שבה חוזרים ומדגישים שהריקוד הוא לא יותר מאשר אמצעי להגיע לרמות רוחניות גבוהות יותר. זהו כלי שמותר להשתמש בו, כל עוד הוא לא פורץ את גדרי ההלכה.
בהופעות נדרשות הבנות להגיע בלבוש מלא (חצאיות, חולצות סגורות ושרוולים), וגם השירים שמלווים את ההופעות נבחרים בקפדנות (שירים לועזיים חסידיים - מותר, שירים בעברית עם ניבולי פה - אסור). בשיעורים עצמם התלמידות כן לובשות טייץ ובגד גוף.
הריקוד אינו ערך כשלעצמו. אולפנת צביה יצירתית, ירושלים
"הריקוד יכול לעזור לצמוח גם מבחינה תורנית", מסבירה ראש האולפנא אורית בלוך. "זהו כלי שמועיל לשפר את הדימוי העצמי ואת דימוי הגוף - שני דברים שבת מאוד זקוקה להם בגיל הזה. כשנערה מתגברת על בעיות הדימוי האופייניות לגיל העשרה, קל לה יותר גם מבחינה רוחנית.
"המחול גם מחדד יותר את נושא הצניעות. בנות שאף פעם לא רקדו ולא לבשו מכנסיים, פתאום צריכות להתמודד עם זה. רובן מוצאות את עצמן בסיטואציה לא פשוטה. אבל אנחנו רואים שבנות שמאפשרים להן לאהוב את הגוף שלהן, קל להן יותר בהמשך. דווקא הפתיחות הזו לעולם שונה ולצורה אחרת, מאפשרת להיבנות ממנה. הן מבינות מה תנועות הגוף יכולות לעשות, הן נעשות מודעות יותר".
תלמידת י"ב במגמת מחול, תרצה ניר, אומרת כי היא רואה במחול כלי להתפתחות. "זה לא הדבר הכי גבוה, אבל זו דרך שבאמצעותה אני יכולה להגיע לעומקים בתוכי", היא אומרת. "הריקוד כשלעצמו אינו ערך אלא משהו שניתן להיעזר בו. אם לוקחים את זה למקום שמשתעבדים אליו, המחול הופך לייצרי וזה לא הכיוון שלי".
מי שמשקיע
ויש גם התפתחות אישית, לאו דווקא דתית. בלוך מסבירה כי הבנות במגמת המחול עוברות תהליך חשוב: "הן עובדות מאוד קשה, וצריכות לשמור על כושר כל הזמן. דרך זה הן לומדות שצריך להתאמץ כדי להשיג דברים.
הן לומדות להתמיד, הן לומדות להפשיט סיטואציה, וכשהן נדרשות להכין פרויקט יוצאים תכנים מאוד ייחודיים ורוחניים. אחת הבנות עשתה עבודה על שבת בעניין הרוגע מול הלחץ, אחרת עשתה עבודה על נשיות. ההתמודדות בגיל התיכון עם נושאים שעולים במגמה משחררת דברים להמשך".
ומה באמת בהמשך? להופיע מול קהל מעורב מן הסתם זו לא המטרה, גם לא להמשיך בלימודים גבוהים בבית ספר חילוני
"רוב הבנות שלמדו מחול עוברות לתחומים אחרים, אבל הן קיבלו במהלך הלימודים שלהן כלי חשוב ויעיל לחיים".