שתף קטע נבחר
 

הפיצוי לדוגמה שיחסל את שיטת מצליח

ראש השנה הוא נקודה שבה אנחנו יכולים לקבל החלטות לגבי השנה החדשה: מה תהיינה תוכניותינו, לאן נרצה להגיע, מה ננסה להשיג. מעבר לתוכניות האישיות והפרטיות אפשר לחשוב על כאלו שגם יתרמו לכלל. הנה רעיון לפרויקט במהלך תש"ע

כבר קרוב לשנתיים קיים בחוק הגנת הצרכן סעיף, שרק כעת מתחילה להתגלות התועלת הרבה הגלומה בו. לקראת השנה החדשה, טוב לדעת כיצד להגביר את השימוש בכלי היעיל הזה.

 

באוקטובר 2007 נכנס לתוקפו תיקון החוק המאפשר לצרכנים לתבוע מסוחרים - במצבים שונים - פיצוי בשל התנהגותם הבעייתית, בלא שיצטרכו להוכיח כי נגרם להם נזק עקב התנהלות הסוחרים. בלשון החוק מדובר על "פיצוי לדוגמה", וניתן לתבוע עד 10,000 שקל, ובמקרים חמורים במיוחד - עד 50,000 שקל.

 

הסעיף הזה נולד כדי לשמש שוט יעיל ומרתיע על רקע תלונות בלתי פוסקות שהשמיעו צרכנים לאורך שנים, בעיקר נגד חברות גדולות שהתעללו בהם וסירבו לכבד את החוק. רשימת המצבים שבהם ניתן לתבוע פיצוי לדוגמה היא למעשה תמונת ראי של העוולות הנפוצות בתחום זה.

 

במקרים הבאים תוכלו לתבוע פיצוי לדוגמה

1. אם בחנות שבה קניתם מוצגת מודעה הקובעת מה מדיניות החזרת המוצרים הנהוגה בה, אך הסוחר סירב לנהוג לפיה ולהחזיר לצרכן את כספו על אף שהצרכן דרש זאת.

2. אם בחנות לא הוצגה מודעה ביחס למדיניות החזרת מוצרים, והצרכן ביקש להחזיר את המוצר ולקבל חזרה את כספו אך הסוחר סירב.

3. אם הצרכן היה מחויב בעסקה לתקופה קצובה, והוא ביקש להפסיק לחייבו בתשלומים לאחר סיומה, או שלא נמסרה לו הודעה מתי מסתיימת העסקה, וכי היא תימשך גם אחרי תאריך זה אלא אם כן הצרכן יודיע שהוא אינו מעוניין בהארכתה וכי זכותו לסיימה בכל רגע נתון – והסוחר המשיך לחייב אותו בתשלומים למרות זאת.

4. אם צרכן הודיע לסוחר שהוא רוצה לסיים עסקה מתמשכת ביניהם, אבל הסוחר המשיך לחייב אותו בתשלומים.

5. אם צרכן ביטל עסקת רוכלות אבל העוסק לא מוכן להחזיר לו את מה שהצרכן שילם לו, למרות שהצרכן ביקש זאת.

6. אם צרכן ביטל הודעת מכר מרחוק, אבל סוחר אינו פועל על פי ההודעה ואינו מחזיר לו את כספו.

7. אם צרכן ביטל רכישת יחידת נופש, אבל הסוחר לא פעל על פי הודעת הביטול ולא החזיר לו את כספו.

8. אם על מוצר מופיע מחיר נמוך יותר מהמחיר בקופה, והסוחר מתעקש לגבות את המחיר הגבוה.

9. אם סוחר מחייב צרכן על פי שער מטבע זר גבוה מזה שהחוק מאפשר, או דורש ממנו תשלום במטבע זר עבור רכישת שירותים בחו"ל.

10. אם סוחר אינו נותן לצרכן תעודת אחריות כנדרש בחוק.

11. אם סוחר אינו מתקן מוצר שהתקלקל בתקופת האחריות.

12. אם סוחר אינו מספק חלקי חילוף למוצר בתקופת האחריות.

 

השופט מצטט ומיישם

בפסק דין שנתן לאחרונה שמואל טננבוים, שופט בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, הוא המחיש כיצד ניתן לעשות שימוש יעיל באמצעי החוקי הזה. דברי הפתיחה לפסק הדין מלמדים מה הוא חושב על העניין: "בקליפת אגוז – מה

דינם של שירותים בטלפון נייד שלא מבוטלים למרות בקשה לבטלם? (והתשובה, על ספק השירותים לתת את הדין ולשאת בתוצאות ובהוצאות)". חד וחלק.

 

בהמשך הוא מסביר כיצד נולד הפיצוי לדוגמה: "מטבע הדברים, רוב העסקות הצרכניות הן בסכום שאיננו גבוה... הטירחה וכאב הראש אינם שווים לציבור להתעסק עימם. המציאות הראתה שהציבור פשוט העדיף פעמים רבות לוותר על זכויותיו מאשר לנסות למצותן. מאידך גיסא, לצד השני (בתי העסקים) הייתה מוטיבציה רבה הרבה יותר להילחם על כיסם משום שהם תלויים בכך.

 

יתרה מכך, גם אם זכה הצרכן במשפטו, הרי לא יכל להוכיח נזק משמעותי. ממילא היו הפיצויים נמוכים ולא תאמו את מידת המאמץ וההשקעה שנדרשו ממנו. ...יצא כי פעמים רבות השתלם לספקים ולמשווקים להפר את חוקי הגנת הצרכן, בבחינת 'שיטת מצליח'. ... מסיבות אלו... הוגשה מטעם הממשלה הצעת חוק למתן פיצויים ללא צורך בהוכחת נזק... מטרת הפיצויים הייתה בבירור לשמש כשוט כנגד העוסק, וכאמצעי לעידוד הצרכן לעמוד על זכויותיו".

 

ציטט ויישם: התובע במקרה שנדון לפניו היה לקוח של חברת סלקום. הוא פנה לחברה והודיע על רצונו לבטל את העסקה איתה, על כל מרכיביה. אך זו התעלמה מכך והמשיכה לגבות ממנו כסף גם חודשים לאחר ששלח את ההודעה. באולמו של השופט טננבוים זה עלה לה 10,000 שקל.

 

שימו לב לפרטים הקטנים

כיוון שהסנקציה של קנס בגובה 10,000 שקל אינה מבוטלת, נקבע בחוק, כי לפני שצרכן יוכל לתבוע פיצוי כזה הוא חייב לפנות בכתב (כולל בדואר אלקטרוני) לסוחר שפגע בזכויותיו, ולדרוש ממנו לפעול על פי מה שמגיע לו. אם צרכן לא יעמוד בחובה הזאת, הוא לא יוכל לתבוע פיצוי לדוגמה.

 

וכך, אם אתם נאלצים להגיש תביעה נגד סוחר שפגע בזכויותיכם, בדקו על פי הרשימה שהבאנו כאן האם אתם יכולים לתבוע ממנו גם פיצוי לדוגמה. לא בטוח שבכל המקרים ייענו השופטים לתביעה, וייתכן כי יהיו מקרים שיפסקו פחות מ-10,000 שקל, על פי נסיבותיו של כל מקרה ושיקול דעתו של השופט. אך זה לא צריך להרתיע אתכם. ככל שיתרבו פסקי הדין שבמסגרתם ייפסקו פיצויים לדוגמה נגד סוחרים שבחרו להפר את החוק, כך תגבר מוּדעוּת הצרכנים לכלי היעיל הזה. הנה משימה לשנת תש"ע.

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לתבוע את הפיצוי שמגיע לכם
צילום: index open
מומלצים