גריילסאמר ינהל את הסימפונית של ז'נבה
דוד גריילסאמר בן ה-32 יחליף את פטריק לאנגה, וימשיך במקביל להופיע ולהקליט ברחבי העולם. "אני עדיין לא מעכל ומאוד נרגש", הוא אומר
הפסנתרן והמנצח הישראלי הצעיר, דוד גריילסאמר, מונה לתפקיד מנהלה המוזיקלי של התזמורת הסימפונית של ז'נבה. גריילסאמר, 32, יחליף בתפקיד את פטריק לאנגה, אשר ניהל במקביל גם את האופרה הקומית בברלין. המינוי, כך על פי הנהלת התזמורת, ייכנס לתוקפו באופן מיידי, וחוזה ההעסקה מדבר על ניהול בעונת המינויים 2010-2011 ובעונה שאחריה.
"זו דלת חדשה שנפתחה ואני נכנס בה" (צילום: מרים קוטק)
לצד ניצוח על מגוון קונצרטים של התזמורת הסימפונית של ז'נבה, עתיד גריילסאמר לפתח גם את החזון האמנותי של התזמורת, במטרה להרחיב את הרפרטואר האקלקטי שלה, שנע בין יצירות בארוקיות מוקדמות ועד ליצירות עכשוויות. גריילסאמר יעבוד בשיתוף עם מנהלה האמנותי החדש של התזמורת, פסקאל גרימואן, בבניית העונות הבאות.
חידוש נוסף בתזמורת הוא מינויו של אריה ון ביק, כמנצח אורח בכיר. "גריילסאמר, אמן בלעדי של חברת התקליטים היוקרתית Naïve, ידוע בזכות פרשנויותיו המוזיקליות הנועזות ושופעות הדמיון", אומרים בהנהלת התזמורת בז'נבה ומדגישים כי "לצד תפקידו החדש כמנהל מוזיקלי, הוא ימשיך בקריירה שלו כפסנתרן ומנצח, ויופיע על במותיהם של אולמות הקונצרטים המובילים בעולם".
בראיון ראשון ל-ynet אומר גריילסאמר: "אני עדיין בשלבי עיכול. זה מאוד מרגש לדעת שיש לי את היכולת להגשים
תכניות שחלמתי לעשות לאורך שנים. שאני יכול להזמין אמנים ויצירות שאני אוהב ומאמין, וגם להעלות על המפה אמנים שלא תמיד קיבלו את הבמה שמגיעה להם".
"אין לי כוונה לוותר על רסיטלים ושיתופי פעולה עם תזמורות אחרות כפסנתרן או מנצח. זה פשוט אומר שאצטרף לעבוד קשה יותר. מבחינתי זו דלת חדשה שנפתחה ואני נכנס בה. יש עוד הרבה דלתות שמעניין אותי לפתוח ולעבור בהן".
תחילת הדרך
גריילסאמר החל את דרכו המוזיקלית כתלמיד בקונסרבטוריון ע"ש רובין שבירושלים. אחרי לימודים בפירנצה ובפריז חזר לישראל כתלמידו של הפסנתרן והמנצח יהלי וגמן. בתום שירותו הצבאי התקבל ללימודים בבית הספר ג'וליארד שבניו יורק, שם למד אצל יוכבד קפלינסקי.
בתום לימודי הפסנתר והניצוח בג'וליארד, החל לעבוד עם ריכארד גוד. בפברואר האחרון רשם היסטוריה, כשגרף את פרס המוזיקה היוקרתי בתחרות Victoire de la musique בצרפת, והפך למבצע הלא צרפתי היחיד שזכה בכבוד. הפרס הוענק לו על הקלטה יוצאת דופן של שלושה קונצ'רטים מוקדמים ולא מוכרים של מוצרט, וראתה אור בלייבל Vanguard Records.
האלבום, שהוכתר כאחד מאלבומי השנה של ה"דיילי טלגרף", הוביל להחתמתו של גריילסאמר בלייבל הצרפתי Naïve על חוזה ארוך טווח. בחברה זו הוציא את אלבום הסולו הראשון שלו, "Fantasie Fantasme", שזכה לתואר אלבום השנה של ה"סאנדיי טיימס".
"לא רק לנגן בשביל האליטה" (צילום: אמילי הרמן)
הקשר עם התזמורת התחזק בעקבות קונצרט בו ניגן וניצח על נגניה. "הקשר שנוצר בינינו היה מאוד ייחודי, כמעט מטאפיזי, וזה הוביל לעבודה מעמיקה ולתוצאה מצוינת שזכתה לביקורות נפלאות", מספר גריילסאמר שהוזמן מיידית לשוב ולהופיע עם התזמורת.
חשבתי שיש עוד זמן
במקביל, הודיע המנהל המוזיקלי של הסימפונית של ז'נבה על פרישתו, וגריילסאמר הוזמן להגיש את מועמדותו לתפקיד לצד רבים וטובים אחרים. "רוב המועמדים היו מבוגרים ממני בהרבה עם קריירות גדולות בניהול תזמורות בכל מיני מקומות בעולם. אמרתי לעצמי שאני בעצם מאושר עם הקריירה שיש לי, ולמרות שקיוויתי שיום אחד זה יקרה - חשבתי שיש עוד זמן", הוסיף.
לפני כעשרה ימים התקבלה ההחלטה בוועד המנהל של התזמורת בשיתוף עם וועד הנגנים. גריילסאמר הבין שמדובר בהזדמנות שאי אפשר לסרב לה. "הצגתי רעיונות ופרויקטים שחלמתי לעשות ביום שאוכל לעבוד עם תזמורת משלי. אני שמח שאנחנו הולכים עם זה קדימה".
"ז'נבה היא עיר אירופאית חשובה עם הרבה מאוד אמצעים ואפשר לעשות בה דברים. זו הרפתקאה די מדהימה שאני יוצא אליה עם תזמורת מאוד מיוחד ונגנים יוצאי דופן, שמסוגלים כולם לנגן גם על כלים בארוקיים ומודרניים. זה אומר שנוכל לעשות תכניות מרתקות שמשלבות בין מונטוורדי ובולז וגם מוצרט ובטהובן".
גריילסאמר מעיד על עצמו כמי שבא מעולם של שילובים וחיבורים של מקומות שלכאורה לא אמורים להיפגש. "אני בא מעולם פתוח לאוונגרד גם בתחום המחול והתיאטרון, וראיית עולם מודרנית שמאמינה שאפשר להוביל את המוזיקה הקלאסית אל המאה ה-21 באופן שמותאם לחיים העכשוויים, ולא נעצר ביצירות שנכתבו לפני 400 שנה ומנוגנות בדיוק כפי שנוגנו אז", הוא אומר.
"העולם משתנה ומתקדם, ואנחנו צריכים להתקדם איתו. זה אומר לחפש בפינות נידחות את המעניין והחשוב ולא רק לבצע מדי עונה את מכלול הסימפוניות של בטהובן. זה נחמד, אבל זה לא מוביל אותנו לשום מקום. יש המון יצירות של מלחינים אדירים שלא זוכים להיות מושמעים, גם עכשוויים וגם כאלה שחיו לפני 100-200 שנה. זו הזדמנות לצאת באמירה ברורה בנושא ולהיות חלק מתנועה שמנסה ללכת רחוק יותר עם המוזיקה, ולקרב תוך כדי קהלים חדשים ולא רק לנגן בשביל האליטה".
סתיו עמוס בהופעות
גריילסאמר מחלק את זמנו בין ירושלים עיר הולדתו, פריז, ניו יורק וכעת ז'נבה. בסתיו הקרוב עתיד לצאת לחנויות
הקלטות בהן הוא מנצח על הקונצ'רטי מס. 22 ו- 24 מאת מוצרט, לצד ביצועים שלו כפסנתרן ביחד עם אנסמבל סואדמה. בחודשים הקרובים הוא יופיע בלינקולן סנטר בניו יורק, בויגמור הול בלונדון, בסאנטורי הול בטוקיו, מינאטומיראי הול ביוקוהמה, בתיאטרון העיר האסורה בבייג'ין, בפסטיבל בולוניה, מרכז התרבות בלם בליסבון, באסקוריאל במדיריד ובבית האופרה ורדי בטריאסט.
בין התזמורות עמן הוא אמור להופיע בקרוב יהיו גם התזמורת הפילהרמונית של רדיו צרפת, תזמורת הסימפונית של טוקיו, התזמורת הפילהרמונית של טאייפה, התזמורת הפילהרמונית של קנאגאווה, התזמורת הסימפונית של סנט גאלן וכמובן התזמורת הסימפונית של ז'נבה.
לכל כתבות המדור לחצו כאן