שתף קטע נבחר
 

במסלול החדש ללימודי גבריות יש רוב ברור לנשים

בראשונה בארץ נפתח מסלול ללימודי גבריות כתחום מובחן בלימודי מגדר, השם דגש על נקודת המבט והשיח הגברי. הצטרפתי לשיעור הראשון של שנת הלימודים במסלול לגבריות בבר אילן, אותו מעביר ד"ר דני קפלן. לא על הכדורגל לבדו

לאחר שכבר דשנו בעניין הפמיניזם וזכויות הנשים, הגיע תורם של הגברים. בראשונה בארץ נפתח מסלול ללימודי גבריות כתחום מובחן בלימודי מגדר, השם דגש על נקודת המבט והשיח הגברי.

 

ביום הראשון ללימודים פגשתי את ההוגה והיוזם של המסלול פורץ הדרך, ד"ר דני קפלן, בן 41, תושב תל אביב. תחום התמחותו הראשוני הוא פסיכולוגיה וסוציולוגיה, ואין ספק שמהם הוא שואב המון השראה וגם לא מעט ביקורת.

 

לדבריו, שורשי לימודי הגבריות התחילו עם הפסיכואנליטיקאי זיגמונד פרויד, כשלפני יותר ממאה שנה המציא בלי כוונה את המושג. "פרויד יסד תחום ידע נרחב הבוחן את האדם, אבל למעשה הוא בחן את הגבר", טוען קפלן.

 

הוא מסביר שפרויד הציע מעין מודל נורמטיבי איך צריך להתפתח הגבר. שנים לאחר מכן, כשהתיאוריה אומצה בחדווה בארצות הברית, "נעשתה לזה השטחה ורדידות, שהפכה זאת לסדרת מדדים בנוסח 'בחן את עצמך".

 

קפלן מזהה זאת כאחד הגורמים שהביאו שנים רבות מאוחר יותר לייסודו של תחום הלימוד גבריות, שמצד אחד צמח מתוך לימודי המגדר, אבל הוא בהחלט גם תוצר של תהליכים היסטוריים, כדוגמת מהפכת הפמיניזם, המרד של הצעירים במלחמת וייטנאם, ובעיקר מרד בשיח הפסיכולוגי שביקש כל הזמן למדוד את הגבר והציב אותו כל הזמן בתחרות, דבר שיצר עליו לחץ ופחד תמידי. זה הגל הראשון של לימודי הגבריות. בגל השני, שנולד בשנות ה-90, ביקשו לחקור גם את הגבר בן המיעוטים השחור או המהגר ולא להתמקד רק בגבר הלבן.

 

אז מה החידוש בעצם בלימודי גבריות, אם תמיד הגבר היה במרכז התמונה?

 

קפלן: "החידוש מבחינתי הוא לחקור את מה ששקוף לפנינו. הרי כשאשה מסתכלת במראה היא רואה אשה, וכשגבר מסתכל במראה הוא רואה אדם. ברור לו שהוא הייצוג האוניברסלי של המין האנושי. אבל לא כך הם פני הדברים. אם כל השנים תמיד התייחסנו לגבר בהתאם למלחמת המינים שבין גברים לנשים כשברקע תמיד נשאלה השאלה 'מה רוצה האשה?', הנה אני בא ומחדש ושואל אולי בפעם הראשונה 'מה רוצה הגבר?' ואני בטוח שזה לא רק פיצוחים, בירה וכדורגל".

 

קפלן מביא דוגמה שמבהירה עד כמה המודל הגברי ניסה לייצג את המין האנושי. "כשניסו בפסיכולוגיה לבנות סולם ערכים מוסרי, תמיד שאלו את הגברים שאלות בנוגע לדילמות מוסריות. כך נקבעה מעין היררכיית מוסר שנעשתה לפי תמונת העולם הגברית. איני טוען בהכרח שצריך כמה סולמות של מוסר, אלא עד כמה זה נתפש כמובן מאליו".

 

הקשר בין חברוּת גברית לבין לאומיות

את הדוקטורט שלו עשה קפלן על מושג הרעוּת בחברה הישראלית, בו ניסה לבחון את הקשר בין חברוּת ללאומיות. "ראיתי, למשל, שכאשר אני שואל גברים איך הם בוחנים חברוּת, רבים מהם השיבו לי 'במבחן הגיק' – כלומר, למי היו פונים כשהם היו נתקעים באמצע שום מקום עם תקלה ברכב. כשניתחתי את הממצאים הבנתי עד כמה אנחנו בוחנים וקושרים את החברויות שלנו למושגי חירום – זה מתקשר למנגנון הלאומי וכיצד הוא לכאורה מגייס את הגברים להיות נכונים לשעת צרה".

 

בעוד כמה שבועות ירצה דני קפלן בכנס מדעי ההתנהגות של צה"ל, בנושא "למה בכלל צריך לחקור גבריות?" והוא משיב על כך בקצרה: "הרי בצבא יש יועצת למעמד האשה, אז מדוע לא לגברים ? אני מתכוון לומר להם שגם לגברים יש מגדר, ולפני שהם חיילים הם גברים, עם בעיות משל עצמם. להם זה נראה כמובן מאליו שנשים הם עניין שצריך לתת לו מענה, אבל הגבר בצבא הוא שקוף".

 

במחלקה של קפלן יש כרגע ארבעה דוקטורנטים שחוקרים את "הגבר החדש" ודוקטורנטית שחוקרת את מושג האבהות. לדבריו, "אין עוד מקומות בעולם שמלמדים זאת באופן מעמיק, אלא רק כקורסים, וגם זה במקומות ספורים". החוג למגדר בבר אילן נחשב מהמתקדמים בארץ והוא גם היחידי שמציע תואר, לא משהו נלווה.

 

הצטרפתי לשיעור הראשון של שנת הלימודים במסלול לגבריות. בכיתה הקטנה היה רוב ברור לנשים, ומלבדי הגבר היחיד היה - תחזיקו חזק - רב סרן בקבע, שמשרת כקצין תקשוב בבסיס צריפין. הקצין מיהר להרגיע אותי ולטעון שהוא הגיע להשלים תואר שלישי, כי הוא חושב "שאולי ניתן לקחת את התובנות מהקורס וליישם אותן סצבא. זאת המחלקה היחידה שבוחנת את הקשר בין צבא למגדר, והכיוון שלי הוא בהחלט לנסות לעשות משהו עם זה". לשאלה אם הוא חושב שצה"ל יסכים לכך השיב: "את זה עוד נראה".

 

בכיתה ישבה גם מורה לציור ואיור, בתור שומעת חופשייה. מאחוריה ישבה מורה לסוציולוגיה בתיכון. "לבנים בכיתה שלי נמאס כבר לשמוע על מעמד האשה, אז זה בהחלט יהיה מרענן עבורם", אמרה. לא רחוק ממנה ישבה פסיכולוגית שעשתה את הדוקטורט שלה על גברים נמוכי קומה. "באתי להשלים את החלק של התיאוריה על גברים", הסבירה. לידה ישבה אם לבת ול"גבר חדש", מנכלי"ת של חברה לשיווק שעשתה מחקר על גברים שלוקחים חופשת לידה.

 

קפלן אומר שאי אפשר בעצם להגדיר גבר. "היום אנחנו מדברים בעצם על מושג שנקרא 'גבריות', שמתיייחס לכך שהזהות הגברית מאוד גמישה ומורכבת: הייצוג הגברי בעבודה, בבית ובלימודים שונה כל פעם".

 

שאלות של מגדר ופוליטיקה של זהויות נראות למתבונן מן הצד כשיח אקדמי סגור, שנשאר בתחומי הקמפוס ואינו משפיע על הציבור. אבל קפלן מבהיר: "אני חושב שהדיון שלנו כן משפיע. הנה, תראה מה קרה לשיח הפמיניסטי שגלש אל מחוץ לתחומי האקדמיה. אני חושב שלתקשורת יש תפקיד נכבד בעניין".

 

אז מהי, לדעתכם, הגבריות?

 

האימייל של איתן

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: index open
הייצוג של המין האנושי?
צילום: index open
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים