שתף קטע נבחר
 

באו לצפות באופרה וצפו במעקה

צרכנים שרכשו כרטיסים לאופרה גילו שחלק ניכר מהבמה מוסתר מעיניהם, רק שאיש לא אמר להם שום דבר על כך מראש. האופרה מוכנה לפצות אותם בכל מופע, רק לא במופע אופרה

בני הזוג מ' הם מנויים ותיקים של האופרה הישראלית, וכך מצאו עצמם באמצע חודש יולי השנה באחד המופעים של האופרה "אאידה" במקומות שאינם במקום מושבם הרגיל. אלא שלהפתעתם, שני פגמים מהותיים קלקלו את הנאתם מהאופרה. ראשית, ממקומות מושבם הוסתר מעיניהם כשליש מהבמה (חלקה השמאלי), וכדי לראות את החלק הנסתר היה עליהם לגחון קדימה במקום לשבת בנינוחות בכסאותיהם. שנית, מול עיניהם, בקו התצפית על הבמה, נמצא מעקה הבטיחות של היציע, כך שגם הוא הפריע לראות את הבמה בלי עצמים זרים.

 

השניים זעמו על העניין, בעיקר מפני שלא נאמר להם שום דבר, בשום שלב, על פגמים אלו. את טענותיהם בעניין זה העלו במכתב ששיגרו לאופרה הישראלית, וכפיצוי ביקשו שני כרטיסים לאופרה אחרת. באופרה היו מוכנים להציע כרטיסים לקונצרט או לאחד המופעים האחרים בבית האופרה, אך לא להפקת אופרה אחרת. "אופרה זה יקר מדי" - אמרה נציגת בית האופרה הישראלית לגברת מ'.

 

כל חילופי המכתבים ושיחות הטלפון לא הועילו, והעניין נותר במבוי סתום. וכך פנו בני הזוג ל-ynet.

 

כבר היו תלונות מעולם

המושבים שמהם צפו בני הזוג מ' באופרה אינם המושבים היחידים בבית האופרה הישראלית שמעיני היושבים בהם מוסתר חלק מהבמה, או שמעקה הבטיחות "תקוע" בקו הראייה שלהם אל הבמה. כבר לפני שנים, בעת ששימשתי כיועצת המשפטית של המועצה לצרכנות, הגיעה אל שולחני תלונה זהה: בני זוג רכשו כרטיס לאחד היציעים הצדדיים בבית האופרה, לא נאמר להם מראש שום דבר לגבי איכות הצפייה מן המקומות הללו, והם מצאו את עצמם יושבים במקום שבו לא ראו את חלקה השמאלי של הבמה - ובקו הראייה שלהם "כיכב" מעקה הבטיחות.

 

כחלק מטיפול המועצה לצרכנות בתלונה נשלח עובד לקופת בית האופרה כדי לנסות לראות האם שם יאמרו לו משהו על אותם פגמים. האיש התעניין בכרטיסים באותו יציע, ואף שאל ביוזמתו האם ישנן בעיות כלשהן בראייה בגלל זווית היציע. לא זו בלבד שמראש לא נאמר לו דבר על כך בקופה; בתשובה לשאלתו הוא נענה לחלוטין בשלילה. משכך, נקבעה פגישה עם מנכ"לית בית האופרה, שאליה הגעתי מלוּוה בעובדת המועצה. כחלק מהביקור ביקשנו לבדוק בעצמנו את מקומות הישיבה שעליהם נסבה התלונה. כשהתיישבנו בהם, גילינו שהמתלוננים לא הגזימו כמלוא הנימה: אכן, כשליש הבמה נסתר מעינינו, ובקו התצפית על הבמה היה קבוע מעקה הבטיחות.

 

אותו עניין הסתיים בפשרה, אך נראה כי האופרה הישראלית המשיכה למכור כרטיסים למקומות הבעייתיים, בלא לציין בפני הרוכשים את הפגמים. באתר בית האופרה אמנם מופיעות מפות חלוקת האולם על פי מופעים שונים, אך בשום מקום לא מצוינת העובדה שייתכן כי במקומות מסוימים אין תצפית מלאה על הבמה או שעצמים מסוימים חוסמים חלק משדה הראייה של הצופים.

 

חובה לגלות פגם המפחית מערך השירות

מכאן להיבטים המשפטיים העולים מתלונה זו. סעיף 4 לחוק הגנת הצרכן, שכותרתו "חובת גילוי לצרכן", קובע: (א) עוסק חייב לגלות לצרכן כל פגם או איכות נחותה או תכונה אחרת הידועים לו, המפחיתים באופן משמעותי מערכו של הנכס. ... (ב) הוראות סעיף קטן (א) יחולו גם על שירות". דומה שלשון הסעיף ברורה: אין למכור לצרכן מוצר או שירות שידוע כי יש בהם ליקוי או פגם - בלא להביא את הדבר לידיעתו.

 

מי שמבצע עבירות מן הסוג שלכאורה קיימות כאן חשוף לקנס של למעלה מ-180,000 שקל, ואף לתביעה אזרחית.

בני הזוג שוקלים כעת את המשך צעדיהם.

 

האופרה: "האשמה נעוצה בחוק התכנון והבנייה"

מהאופרה הישראלית נמסר בתגובה: "לעניין הטענות לגבי המקומות שבני הזוג לא ראו מהם את כל הבמה והמעקה הסתיר להם, אין לנו אלא לחזור ולציין את מה שיודע כל חובב אופרה בעולם וכל מי שמבקר כמעט בכל בית אופרה בעולם: בכל בית אופרה, באזורים העליונים והצדדיים, בגלל מבנה "הפרסה", מבנה אשר מבחינה אקוסטית הוא הנכון ביותר לסוג הפקה זה - אופרה, ישנם מקומות שבהם זוויות הראייה הן כאלה שלא ניתן לראות את כל הבמה. זאת בדיוק הסיבה שהאולם חולק לחמש רמות מחיר לפי איכות המקומות, כאשר המחיר הגבוה ביותר הוא 428 שקל והנמוך ביותר 175 שקל לכרטיס (מחירים רגילים בקופה). מידרג זה במחירים מעיד על איכות הצפייה ממקומות אלה.

 

"אנו גאים על כך שבאופן יחסי באולם האופרה שלנו, במקומות אלה, החלק של הבמה שאותו לא רואה הצופה הוא קטן יחסית, שכן קיימים בתי אופרה בעולם, מן הגדולים והמכובדים שבהם, ובהם יש מקומות שמהם שומעים בלבד ולא ניתן לראות כלל את הבמה.

 

"ואילו לעניין המעקה, אין לנו אלא להפנות אל הוראות חוק התכנון והבנייה, שלצערנו מחייבות את קיומו של המעקה במקום ובגובה שבו הוא מותקן. עובדה היא שלאורך כל שנות הפעילות של האופרה באולם זה, אלפי אנשים יושבים באותו מקום, וליד אותו מעקה, והם שבים לאותו מקום שנה אחר שנה ללא תלונות כלשהן.

 

"כל אנשי השירות שלנו מודעים למבנה האולם, ואף מקפידים לעדכן כל רוכש בקשר לאופי המקום אותו הוא מקבל. בכל קליטת קופאי לעבודה אנו מקפידים לעשות לו סיור באולם, להראות כל מקום וכל אזור, ולהסביר את היתרונות והמגבלות של המקומות השונים. בהמשך, בכל תדרוך או רענון מחדדים את היחס והשקיפות בהם אנו דוגלים ולפיהם אנו מצפים שכל נציג ינהג עם הלקוחות השונים". 

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים