סטופּ כדור הארץ
בסרטו החדש "2012", אשף האסונות רולנד אמריך הולך עד הסוף ומשמיד את העולם כולו. בראיון ל-ynet הוא מסביר למה הסרט לא מוקרן בתלת ממד ולמה הוא כל כך פסימי
אחרי שנים של נסיונות, הוליווד סוף סוף הצליחה להרוס את כדור הארץ, והכבוד הזה נפל בחלקו של הבמאי הגרמני רולנד אמריך. "מישהו צריך היה לעשות את זה, לא?" צוחק אמריך, שקנה לו שם של גדול במאי ההרס ההוליוודיים הודות לשלושה סרטי אסונות שהיו לשוברי קופות: "היום השלישי", "גודזילה" ו"היום שאחרי מחר".
סרטו החדש "2012", שמגיע היום (ה') לבתי הקולנוע, הוא הסנונית הראשונה בגל של סרטי אסונות אפוקליפטיים שישטוף את המסכים בחודשים הקרובים. הוא מממש נבואה קדומה של בני המאיה ובה בשנת 2012 ייחרב כוכב הלכת שלנו: האדמה תפער את פיה ותבלע ערים שלמות, הלבה הרותחת תמחק באש וגופרית את מה שנשאר והים ישטוף הכל ויכחיד את התרבות האנושית פרט לקומץ ניצולים.
הסרט עוקב אחר ג'קסון קרטיס, סופר כושל אותו מגלם השחקן ג'ון קיוזאק, ומאמציו להציל את חייהם של שני ילדיו, גרושתו ובעלה על רקע החורבן הגלובלי. במקביל, הסרט מתעד את מאמצי הנשיא (דני גלובר) וקומץ מדענים להיערך לאסון שבדרך. בסרט מופיע גם וודי הרלסון כמנחה רדיו ונביא זעם סהרורי, מעין קוריוז אנושי בסרט האסונות הבומבסטי.
הרעיון המקורי ל"2012" נודל במוחו של אחד ממפיקי הסרט, הראלד קלוסר, מיד לאחר שהוא ואמריך סיימו את הפקת סרטם הקודם, "10,000 לפני הספירה". קלוסר האוסטרי כתב את הפסקול לכמה מסרטיו של אמריך ולאחרונה הצטרף אליו בכתיבת תסריטים והפקתם. "הארלד הזכיר סדרת רעידות אדמה הרסניות שיובילו לשטפון עולמי", מספר אמריך. "דיברנו גם על תיבת נוח, ואז חשבנו מדוע שכל ממשלות העולם לא יחברו יחדיו לבנייתה של תיבה כזו".
מתוך הסרט. תיבת נוח, גרסת המאה ה-21
"השאלה היתה איך להציל חצי מיליון איש", מוסיף קלוסר. "כשיש לך דילמה כזו, יש לך סיפור טוב לסרט שעוסק באנשים הנאלצים לקבל החלטות קשות. זה כבר לא סרט אסונות אלא סרט על תיבת נוח מודרנית". צמד הקולנוענים האירופי החליט לכתוב בעצמו את התסריט ללא עזרתם של תסריטאים הוליוודיים, מה שהוליד לא מעט התבדחויות בסרט על חשבון האמריקאים - מהשימוש באירו כמטבע הדומיננטי בעולם ועד להרס המוחלט של ערים אמריקניות.
בעקבות השבטים האבודים
אמריך גילה עניין מיוחד בנבואת החורבן של המאיה ורכש את כל הספרים שיכל למצוא בנושא. אז התברר לו שמדובר בבליל של תאוריות ונבואות מתוכן בחר את המעניינות ביותר. אמריך גם התחבט בבחירת השם לסרט. "בסרטים מעין אלה, הכותרת חשובה מאוד", הוא מסביר. "הסרט הקודם שלנו נקרא '10,000 לפני הספירה' ולא רציתי שוב מספר בכותרת הסרט. אבל ככל שחשבתי יותר על '2012' זה מצא חן בעיני ובסוף הלכנו על זה".עם השלמת התסריט, הם העמידו את כל הפרויקט למכירה פומבית בין האולפנים ההוליוודים. אולפני סוני היו זריזים ונדיבים מכולם ורכשו את הסרט המתוכנן, שעל פי הדיווחים נשא תג מחיר של יותר מ-200 מיליון דולר. בסוני אף נתנו לשניים חופש פעולה מוחלט.
אמריך, יש לציין, אף פעם לא היה חביב המבקרים ומרבית סרטיו זכו לקטילות. אך יחד עם זאת, רבים מסרטיו זכו להצלחה מסחררת בקופות, מה שהפך אותו לאחד הבמאים המשפיעים והבולטים בהוליווד, כזה שהאולפנים אינם מהססים להפקיד בידיו סכומי עתק.
"2012" של אמריך. דווקא לא חושב שהוא בזבזן
"התקציבים בסרטים שלי תמיד גבוהים מאוד", הוא מודה, מבלי לחשוף את עלות ההפקה. "אבל כשאתה משווה אותם לסרטים דומים, התקציבים שלי נמוכים ב-20-30 מיליון דולר וכולם מרוצים: האולפנים מוציאים פחות על ההפקה, ובתמורה אני יכול לעשות מה שאני רוצה. סוני אפילו הציעו שנוסיף 20 מיליון דולר לתקציב של '2012'".
מדוע הסרט לא מוקרן בתלת ממד? זה הרי כמעט מתבקש בסרט שכזה.
"בסוני שאלו אם אני רוצה לעשות את זה בתלת ממד, ואני התנגדתי. אני יכול להבין את השימוש בתלת ממד בסרטי אנימציה ואולי בעתיד יהיה אפשר להשתמש בזה גם בסרטים ריאליסטיים, אבל זה תהליך איטי. כמי שגדל על קולנוע דו ממדי, אחרי 45 דקות צפיה בתלת ממד יש לי כאב ראש".
עושה רושם שאתה בסך הכל די פסימי לגבי גורל כדור הארץ, לפחות בהשוואה לסרט אפוקליפטי קודם שלך, "היום השלישי".
"כן. ב'היום השלישי' הבטתי לעתיד עם אופטימיות מסוימת, אבל לפני שש שנים בערך הפכתי להיות הרבה יותר פסימי, בגלל מה שקראתי בעיתונים. רציתי לעשות משהו בנידון. היה לי רעיון מטורף לעשות סרט עשיר בפעלולים על ההתחממות הגלובלית ('היום אחרי מחר' - נ.נ.) וכל החברים שלי חשבו שירדתי מהפסים. '2012' הוא רק אחד מכמה סרטי אסונות שייצאו בקרוב וזה מעיד על המצב שבו אנחנו נמצאים".
להרוס את לאס וגאס
"2012", כצפוי, משופע בסצנות הרס מרהיבות וחסרות תקדים: מלאס וגאס שנמחקת מעל פני האדמה, דרך וושינגטון המכוסה באפר ולוס אנג'לס הקורסת לתוך האוקיינוס, ועד להרי ההימלאיה שנבלעים בצונאמי עצום. "עשינו שימוש אינטנסיבי בטכנולוגיה", מספר אמריך. "אנחנו כבר לא בונים ומצלמים דגמים ותפאורות, אלא יוצרים את זה במחשב. זו התפתחות שאני מרוצה ממנה כיוון שהיא מאפשרת ללטש ולשפר את התוצאה עד לרגע האחרון. כשאתה מצלם, אז ברגע שנגמרים הצילומים האופציה הזו לא קיימת".
אתה לא מרגיש שנעשה שימוש מופרז באפקטים ממוחשבים בעשייה הקולנועית?
"האמת שאני קצת מודאג מזה, כי כרגע המחשב לא יכול ליצור דמויות אנושיות, פרט לדמויות בסרטי אנימציה או חייזרים. אבל עבורי זה חלום שהתגשם: איזה מאפשר לך ליצור תמונות וסצנות שהיו בלתי אפשריות בעבודה עם דגמים ותפאורות".
איך אתה מדריך שחקנים למשחק ריאליסטי מול מסך כחול, כשאין ביכולתם לראות את כל ההתרחשויות הדרמטיות מסביבם?
"ומה אתה עושה בתאטרון? לשחקנים יש דמיון וכשאתה מסביר להם בדיוק מה יקרה סביבם בסצנה, הם יגיבו בהתאם. באופן טבעי הם מודאגים מהמסך הכחול, אבל אני תמיד מסביר להם שמשחק ריאליסטי יהפוך את פעלולי המחשב לאפקטיביים יותר. צריך להמריץ אותם וליצור מוטבציה. מובן שאם אתה משיג שחקנים טובים זה עובד טוב יותר".
אמריך וקיוזאק. רק בשביל הכסף? (צילום: Gettyimages imagebank)
ג'ון קיוזאק, כוכב הסרט ואחד השחקנים הבולטים בהוליווד בשנים האחרונות, ללא ספק עונה לדרישה הזו. "הוא שחקן אינטליגנטי", מכריז אמריך בהתלהבות. "אין
הרבה כמוהו בהוליווד, ובטח לא בקבוצת הגיל שלו. האמת היא שרבים הופתעו לראות אותו בסרט מעין זה, וזו אחת הסבות שבחרתי בו. כמובן שאני גם מעריץ שלו".
קיוזאק ועמיתיו, יש לשער, הם מעריצים פחות נלהבים של אמריך בפרט וסרטי אסונות ראוותניים בכלל. בדרך כלל, אלו אינם סרטים ששחקנים מתגאים בהם במיוחד, אך נדמה שהשכר הנאה מחפה על כך. כשקיוזאק נשאל מדוע בעצם שחקן מוערך כמוהו שמעדיף לרוב סרטים עצמאיים בוחר להפיע בסרט נוסחה הוליוודי, הוא מניח את כוס הקפה שלו ומצהיר בכנות מפתיעה: "זה מאפשר לי להפיק סרטים משלי".
זה יהיה סרט האסונות הראשון והאחרון שלך?
"לא יודע, אבל הייתי כבר בכמה סרטים שהיו אסון".