קרן פימי וענף הטקסטיל: סיפור אכזבה
זה קרה לה במפעל בגיר וברשת לי קופר, ועכשיו גם בתפרון: קרן ההשקעות פימי, הנחשבת לאחת הרווחיות בארץ, לא משחזרת את ההצלחה כשזה מגיע להשקעותיה בענף הטקסטיל
קרן פימי, שבניהולו של ישי דוידי, נחשבת לאחת מקרנות ההשקעות המוצלחות בארץ. קרנות פימי הקודמות (שנקראות בפשטות ,2,1 ו-3) השיגו למשקיעים בהן תשואה דולרית של 40% בשנה. נוסחת הפעולה של פימי פשוטה לכאורה: קונים, משביחים, ומוכרים ברווח.
מאז היווסדה ביצעה פימי 45 השקעות בשווי כולל של 700 מיליון דולר, כולן בחברות ישראליות. אבל כל השקעותיה בתחום הטקסטיל – תפרון יצרנית הלבשה תחתונה ללא תפר, חברת קונספט שיווק יצרנית ג'ינסים תחת המותג לי קופר, וחברת הטקסטיל פולגת בגיר – התגלו כחסינות למגע הקסם של קרן ההשקעות.
גורם בכיר בענף אמר אתמול (א') שענף הטקסטיל והאופנה הוא תחרותי וקשה במיוחד, שכן החברות הישראליות צריכות להתמודד עם עלויות ייצור זולות מאוד בחו"ל ולקוחות רחוקים, ו"קרן המשקיעה מתוך במחשבה לעשות אקזיט מהיר – עלולה לצאת כשידה על התחתונה".
במקרה של תפרון, כניסת הבעלים החדשים, משיכת דיבידינד בסך 8 מיליון דולר מתפרון וחילופי הנהלה, גרמו, לטענת הגורם, לאנשים ותיקים ועתירי ידע לעזוב את החברה.
המודל האהוב על דוידי
פימי השקיעה לפני ארבע שנים 3.5 מיליון דולר בחברת קונספט שיווק, בעלת מותג הגלישה בלו בירד, אופנת הג'ינס לי קופר, רשת חנויות לי קופר ופעילות במזרח ארופה.
ההשקעה נועדה לייצר אקזיט מהיר לקרן, והכוונה הייתה להנפקה בבורסה בת"א לפי שווי של כ-50 מיליון דולר. אלא שתוכניות ההנפקה כשלו והחברה התחילה לסבול מתחרות קשה מרשתות אחרות שהחלו לייצר ג'ינס של המותג שלהן. המשבר הכלכלי פגע בפעילות הזכיינים במזרח אירופה וגרם לחברה הפסדים.
לפני חצי שנה גבר הלחץ של הבנקים שדרשו הזרמת הון נוספת לחברה, ופימי נאלצה להגדיל את חלקה בקונספט מ-25% ל-55% ולהזרים לה 6 מיליון שקל, בנוסף ל-45 מיליון שקל שהוזרמו מאז 2005. מנכ"ל החברה והמייסד גידי גולדפינגר, הזרים 6 מיליון שקל, והבנקים הזרימו סכום דומה כדי לסייע לחברה שמצויה עד היום בהליך הבראה.
ב-2004 רכשה פימי את השליטה בתפרון תמורת כ-22 מיליון דולר בשותפות עם מבטח שמיר. החברה ענתה על המודל האהוב על דוידי: מוטת יצוא עם טכנולוגיה מתקדמת. את 2006 סיימה תפרון עם רווח של 72 מיליון שקל, אבל מאז החל המצב להידרדר: ב-2008 הפסידה החברה 68 מיליון שקל, ודוידי, ששימש כיו"ר תפרון, פינה את הזירה ליעקב גלברד שמונה ליו"ר.
אחרי תשעה חודשים ב-2009 כבר נוצר הפסד של 48 מיליון שקל, והמנכ"ל עדי ליבנה החליט לנטוש את החברה. הצפי לשנת 2010 פסימי – הפסד של 12 מיליון דולר.
"שהבעלים ישימו את היד בכיס"
בהקשר של תפרון, אמר אתמול מנהל מרכז ההשקעות בתמ"ת, חזי צאיג: "אם המדינה נדרשת לסייע למפעל, הכלל הראשון הוא שהבעלים ישימו את היד בכיס עוד פני המדינה. על אחת כמה וכמה אם מדובר בבעלים שמשכו דיבידנד לא מבוטל. ככלל, משרדי ממשלה יצטרכו בעתיד להביא בחשבון את התנהלות הבעלים בחברות אחרות שלהם, לפני שהם ממהרים לסייע. כמו שבעלי החברה יודעים למשוך דיבידנד כשהחברה מרוויחה, הם צריכים לדעת להוציא כסף בעתות משבר".
ביוני 2007 השקיעה פימי כ-28.5 מיליון דולר בבעלות 50% מחברת האופנה פולגת בגיר. ההנהלה הקיימת השקיעה סכום זהה וביחד נוצרה חברה חדשה, קבוצת בגיר. במקביל, לוותה הקבוצה כ-40 מיליון דולר מקבוצת בנקים. הקרן חתמה על הסכם שליטה עם BGI, חברה ציבורית הנסחרת בבורסת תל אביב.
הרכישה החדשה דירדרה את מצבה, הכתימה את המוניטין של פימי כמי שמצמיחה פעילות בישראל, והיא נאלצה לסגור את החברה הבת, פולגת טקסטיל, ולפטר 300 עובדים במפעל בקריית גת. זאת לאחר שתוכנית ההבראה להצלת פולגת שהנחילו הבעלים החדשים כשלה.
פימי נותרה עם בגיר, והכנסותיה של בגיר ב-2008 הסתכמו ב-161 מיליון דולר, אבל הרווח הנקי היה 8 מיליון דולר בלבד. בתשעת החודשים הראשונים של 2009 עברה החברה להפסד בסך 3.3 מיליון דולר.
מקרן פימי נמסר: "תפרון אכן חברה שצריכה לעבור תהליך שיפור מהותי, חלקנו בה 10%. בלי קופר נתנו הלוואות תמורת אופציות. גם בגיר מתקדמת היטב. תחום הטקסטיל אכן מורכב ודורש מאמצים כבירים. לפימי יש תיק השקעות רחב, ומגוון בתעשייה מסחר ושרותים".
הכתבה התפרסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"