iPhone - מי ידאג לצרכן בתום הפסטיבל?
כמו כל מכשיר עתיר תפקודים, גם ה-iPhone עלול להתקלקל. ומה יקרה אז? מי יתקן אותו, והיכן? והאם יצליחו חברות הסלולר לעמוד בדרישות החוק בעניין אחריות למוצרים חשמליים?
חדוות ה-iPhone התוקפת במקומותינו, או אם תרצו אייפומניה, עלולה להאפיל מעט על מרכיב מרכזי בעסקת הרכישה של השכלול הטכנולוגי הזה. ה-iPhone, כמו כל מכשיר סלולרי ובכלל הפועל באמצעות סוללה חשמלית, מוגדר על פי החוק כמכשיר חשמלי. ככזה, חובה על היצרן - ובמקרה של ישראל, על מי שמייבא את המכשיר לארץ - לתת לו אחריות לפחות בשנה הראשונה לאחר רכישתו.
כל תולדות ה-iPhone הציוני:
- ה-iPhone הושק בישראל בשלוש הרשתות
- ה-iPhone בישראל: איפה ניתן להשיג מכשיר?
- עלות ה-iPhone הבסיסי בפלאפון: 5,781 שקלים
בהקשר הזה כדאי לדעת, שהחוק אינו מחייב את היבואן לתקן בעצמו את המכשירים, והוא יכול להסתייע בגורם חיצוני לו (אם כי בכך הוא אינו מסיר מעל עצמו את האחריות המוטלת עליו מכוח החוק). הפלא ופלא, מעבדת התיקונים גם אינה חייבת להיות בתחומי מדינת ישראל.
התקנות הרלבנטיות שותקות בעניין זה, כנראה מפני שכאשר התקינו אותן בשנת 2006 אף אחד לא העלה על דעתו שקיימת אפשרות אחרת. לפרצה הזאת נכנסו יפה חברות הסלולר המייבאות את מכשירי ה-iPhone, ובכך הן כנראה מצליחות לתמרן בין דרישות חברת אפל לבין הוראות החוק בישראל. אולם, כפי שנראה בהמשך, גם לוליין מוכשר עלול לפעמים למצוא עצמו צונח ממרומי החבל. בקרקסים בדרך כלל יש שם רשת ביטחון; בעסקי הצרכנות - לא בטוח.
"התיקון בחו"ל יארך כחודש"
ביררנו עם חברות הסלולר כיצד הן מתכוונות לעמוד בדרישות החוק לגבי מתן אחריות נוכח דרישת חברת אפל, שתיקונים במכשירים יבוצעו מחוץ לגבולות מדינת ישראל.
בפלאפון הסבירו לנו, כי אם תתגלה במכשיר תקלה חשמלית, יקבל הצרכן מכשיר חדש בלא שיצטרך לשלם עבורו. אם התקלה לא תהיה חשמלית, סיברו את אוזנינו, יקבל הצרכן iPhone חדש בעלות מוזלת. האם הכוונה לכך שהצרכן ייאלץ לרכוש מכשיר חדש ולו במחיר זול יותר - הקשינו. "כן", הייתה תשובה, ובפלאפון התעקשו לקרוא להסדר הזה מכשיר "חלופי". ובמקרה שהמכשיר יישלח לתיקון בחו"ל, תוך כמה זמן הוא יוחזר לצרכן? "לכל היותר תוך שבועיים", הייתה התשובה.
בסלקום העניינים פשוטים יותר: אם המכשיר יתקלקל, יקבל הצרכן מכשיר חדש.
בפרטנר הוסבר לנו כך: המכשיר יימסר לבדיקה בתחנת שירות, ותוך 2 ימי עסקים יוברר האם התקלה היא מן הסוג שתיקונו מחייב שליחת המכשיר לחו"ל או שמא זו תקלה שניתן לתקן בישראל. למשך אותם שני ימי עסקים יקבל הצרכן מכשיר סלולרי חליפי רגיל.
אם הבדיקה תעלה כי ניתן לתקן בארץ, יתוקן המכשיר, יוחזר לצרכן, וזה יחזיר את המכשיר החלופי שקיבל. אם יישלח המכשיר לתיקון בחו"ל, יוחלף המכשיר החלופי הזמני ב-iPhone חלופי - שיהיה ברשות הצרכן עד חזרתו של מכשירו המתוקן מחו"ל. וכמה זמן עשוי לארוך התיקון בחו"ל? כחודש - ענו לנו בפרטנר.
האם החברות עומדות בדרישות החוק?
נתחיל בכך, שאם היבואן אינו מצליח לתקן מכשיר מקולקל, חובה עליו לתת לצרכן מכשיר תקין וחדש במקומו. כך שחברה אשר תיתן לצרכנים מכשיר חדש ללא תשלום נוסף תעמוד בחובותיה על פי חוק. אולם, וזה נוגע למדיניות פלאפון, אסור לגבות תשלום כלשהו עבור תיקון המכשיר בתקופת אחריות, בין אם במישרין עבור התיקון ובין אם במסגרת רכישת מכשיר חדש, ולו במחיר נמוך יותר. כך שאם אכן כך תנהג פלאפון, היא עלולה לעבור על החוק.
מכשול נוסף קיים בדמות מועדי החזרת המכשירים המתוקנים. החוק קובע, כי חובה למסור לצרכן מכשיר מתוקן לא יאוחר מעשרה ימים מהיום שבו מסר אותו לתיקון בתחנת שירות שאינה נקודת מכירה, או שבועיים מהיום שנמסרו לתיקון בחנות שבה נרכש המכשיר (בפועל מדובר ב-11-12 ימים, וב-15-16 ימים בשני המצבים, בהתאמה, כיוון ששבתות אינן מובאות בחשבון לצורך ספירת הימים).
על פני הדברים נראה, כי פלאפון - אם תעמוד בלוחות הזמנים שהצהירה עליהם - לא תפר את החוק. פרטנר, לעומת זאת, עלולה להגיע למצב זה. וכאן חשוב להדגיש, כי מתן מכשיר חלופי למשך תקופת התיקון אינו פוטר מעמידה בלוחות הזמנים שקבע החוק. כך שבפרטנר יצטרכו לתת את דעתם איך ללהטט בין חבל הטבור הקושר אותם לאפל לבין העובדה שהחוק הישראלי מיטיב עם הצרכנים.
אם חברה תפר את הוראות החוק ביחס לחובות החלות עליה במסגרת תקופת האחריות, יהיה צפוי לה קנס לא קטן. אבל היא גם עלולה להיתקל, מאחורי פינה נוספת, בכלי צרכני שקל יחסית להפעילו. חוק הגנת הצרכן קובע, כי אם יבואן אינו עומד בחובות בעניין האחריות, כולל לוחות הזמנים, ניתן לתבוע ממנו פיצוי לדוגמה - עד 10,000 שקל.
תגובות
מסלקום נמסר בתגובה: "כמו תמיד, סלקום עומדת בדרישות החוק במלואן".
מפרטנר נמסר בתגובה:
"פרטנר ממשיכה לחזק את מובילותה וייחודה בתחום השירות גם בכל הקשור לשירות אחריות ותחזוקה למכשירי ה-iPhone. כלל מכשירי ה-iPhone הנמסרים לתיקון נשלחים למעבדה הארצית של פרטנר. אם מדובר בתקלת תוכנה אותה ניתן לתקן במעבדת החברה, מתוקן המכשיר ומוחזר ללקוח תוך שני ימי עבודה.
"בכל מקרה אחר בו לא ניתן לתקן את המכשיר במעבדה, נשלח המכשיר למעבדה בחו"ל והלקוח יכול לקבל בתקופת אחריות יצרן, מכשיר iPhone חדש אחר במקומו. פרטנר הינה החברה היחידה בארץ המאפשרת ללקוחותיה להצטרף לשירות אחריות ותחזוקה החל מהשנה הראשונה ובכך מאפשרת הרחבת האחריות מעבר לאחריות היצרן ואף לבחירת הלקוח אחריות מורחבת הכוללת אחריות גם במקרה של אובדן , גניבה או טוטאל לוסט.
מפלאפון נמסר, "כי המדיניות בנוגע לתיקון תקלות ב-iPhone הנה כפי שנקבעה על ידי אפל העולמית; היה והתגלתה תקלה במכשיר שהינה במסגרת אחריות יצרן, הצרכן יקבל מכשיר חדש - מבלי שיצטרך לשלם עבורו באופן מיידי וללא זמן המתנה. אם התקלה אינה כלולה באחריות, הצרכן יקבל מכשיר חדש לחלוטין, ללא זמן המתנה, במחיר מוזל עבור תיקון התקלה בלבד, ובהתאם להוראות החוק".
הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות ומנהלת פורום צרכנות ב-ynet