שתף קטע נבחר
 

9 חוקים פשוטים לקידום מהיר בעבודה - חלק ב'

מדוע חשוב ללמוד את הארגון וליח"צן את עצמך, להיות פעיל, אך לא יותר מדי. ליצור את הקשרים הנכונים עם המזכירה ולא בהכרח לכרכר סביב המנכ"ל. כיצד מתווים את הדרך אל העושר ונפרדים מהתפקידים האפורים - בפנים

בשבוע שעבר למדנו שפוליטיקה ארגונית היא כבר מזמן לא מילה גסה, אם רוצים להתקדם. עבור רובנו מקום העבודה מהווה חלק מרכזי מזהותנו ומאפשר לנו לבטא את הכישרון, הייחוד, היצירתיות והצורך שלנו בסיפוק והגשמה. ככזה אנו שואפים שמקום העבודה יספק לנו גם הזדמנות לקידום ולהתפתחות. לצערנו לא כולם מפנימים שהקידום הנכסף לא יבוא מעצמו, אלא יש לנקוט בפעולות אקטיביות כדי לזכות בו.

 

 

הטקטיקות הפוליטיות הן שיעשו את ההבדל ויכריעו אם תהיו עוד עובדים אפורים הדורכים במקום או עובדים המטפסים באלגנטיות אל הצמרת.

 

ריכזנו אותן עבורכם: 

  • למידה והתבוננות תחילה:

עובדים רבים מתקבלים לחברה חדשה ומיד מסתערים קדימה. הם מתקרבים לעובד אחד, סולדים מעובד אחר ומאמצים דרכי פעולה לביצוע תפקידם.

ובכן, מוטיבציה ואנרגיה זה טוב, אבל חשוב לעצור לרגע ולהתבונן בשדה הארגוני. דברים שרואים מכאן לא רואים משם, ופעמים רבות מסתבר שטעית לגמרי בהערכת כוחן של דמויות דומיננטיות בחברה וש"שרפת" היום את מי שהיה עשוי לקדם אותך מחר.

 

טלי ברק, יועצת ומנחת סדנאות בעמותת נטע, נשים לטובת עתידן, מייעצת לעובד חדש ללמוד את הארגון לפרטי פרטים לפני שהוא יורה לכל הכיוונים: "זהה את מוקדי הכוח, מי הגורמים המשפיעים, המכשילים והבונים בחברה, תבין מה קרה לפני שהגעת לחברה, אילו תכונות הבוס שלך מעריך ואילו תכונות מוציאות אותו מדעתו, אילו תפקידים עשויים להתפנות בחברה." בקיצור, קח את הזמן הדרוש בכדי ללמוד את הזירה ורק לאחר מכן התחל לפעול בצורה מחושבת.

 

  • יחצ"נות עצמית:

עובד שמתאמץ, עומד ביעדים, נשאר לעבוד שעות נוספות, וסומך על כך שהממונים כבר ישמעו על כך ויעריכו אותו על זה עלול להתאכזב בגדול. המנהל לא מבחין בכל הפרטים הקטנים בתוך התמונה הרחבה וחשוב שעובדים ידעו להפיץ את פועלם. טלי ברק ממליצה לעובד: "סַפֵּר בכל הזדמנות, לכל מי שרק מוכן לשמוע, כמה טוב לך בתפקיד, תתפאר בדברים מוצלחים שיזמת וקידמת. דבר בקול רם על הפעולות שלך בחברה", לא רק עם הבוס אלא עם כולם, עם כל הסביבה בעבודה, החל מפקידת הקבלה וכלה ביד ימינו של המנכ"ל. לסעיף זה יש גם אזהרה: עשה זאת בצניעות, בדרך אגב, בשיחות "מקריות" והזהר מלמשוך אליך אש ולהשניא את עצמך על העובדים האחרים.

 

  • חשיפה עצמית ואקטיביזם:

עובדים המעוניינים להתבלט ולהפוך לדמויות מפתח בחברה לא יכולים להסתפק בביצוע התפקיד הפורמלי שלהם. חשוב שיהיו מעורבים, בולטים, מחוברים ופעילים בארגון. ד"ר יעל יצחקי, מנכ"ל עמותת "נטע", נשים לטובת עתידן, מספקת כמה דוגמאות למעורבות שתגרום לבוס להבין שאתה גורם משפיע: "קח חלק בארגון ימי כיף, כנס או אירוע. העבר הרצאה והדרך בכנסים, התנדב לחנוך עובדים חדשים, כתוב בעיתון של החברה. לא חשוב מה, רק תדאג להיחשף ובאופן חיובי, כך שהשם שלך יופיע בהרבה הקשרים מעבר לתואר הצר של התפקיד בו אתה מחזיק."

 

  • קשרים/נטוורקינג:

זיהית את האנשים החשובים והנכונים? יופי. עכשיו התחל להשקיע ולטפח קשרים איתם. צור איתם קשר במיילים, בפייסבוק, תפוס אותם לשיחת מסדרון, שב איתם לקפה. אף פעם לא מזיק להיות קרוב לצלחת, ואגב, לפעמים האדם החשוב הוא המזכירה ולא הסמנכ"ל. היזהרו והקפידו לא לכרכר סביב הדמויות החשובות בדיוק לפני שמשרה חשובה מתפנה. השקיעו בקשר כל השנה, כל הזמן, אחרת זה עלול להזיק יותר מאשר להועיל.

 

  • חשיבה מחוץ לקופסה ויוזמות חדשות:

תחשוב איך אתה תורם לארגון בדרך בה אף אחד לא ביקש ממך והגדיר לך. דבר לטובת הארגון עם אנשים מחוץ לארגון, תרום לגיבוש יוזמות חדשות ושת"פים ושתף את המנהל שלך ברעיון מקורי ומוצלח שכבר התחלת לקדם.

 

  • הצגה עצמית:

תהיה מודע לחולשות שלך והתחל לעבוד ולהתאמן על הביטחון העצמי שלך. יש אנשים כריזמטיים ונוצצים באופן טבעי. אבל מה לעשות שלא כולנו כאלה? התאמן על ההצגה העצמית שלך. כשאתה מרצה בכנס עמוד זקוף, אמור בגאווה את שמך ושם הארגון שלך ודבר לעניין. אין לך את הכלים? דאג לרכוש אותם. עם קצת עזרה מקצועית כולם יכולים להשתפר פלאים, לרכוש מיומנויות וביטחון ולהפוך מברווזון מכוער ונחבא אל הכלים לברבור.

 

  • הופעה חיצונית ולבוש:

ידוע שלבוש הוא חלק מהתדמית שלנו. חשוב להתאים את קוד הלבוש שלך לארגון בו אתה עובד ולתפקיד שלך. דבורה רומיס, פסיכולוגית בעמותת "נטע" מוסיפה: "אמץ קוד לבוש שהולם את התפקיד שלך, את הפורום ומקום המפגש ודאג להתלבש באופן שונה ליום הגיבוש בקיבוץ/ יום העבודה הרגיל/ כנס בינלאומי. "זכור שהבגד עושה אותך ואף אחד לא ייקח אותך ברצינות יתרה אם תגיע מרושל או באופן שלא הולם את מעמדך.

 

  • מינוי עצמי:

יש עובדים מצויינים ששמם כלל לא עולה כאשר צצה אפשרות לקידום, פשוט משום שמעולם לא הביעו שאיפה ישירה להתקדם. טלי ברק ממליצה: "עוד בטרם יעמוד קידום על הפרק, הצע את עצמך. דבר בקול רם ובכל עת על שאיפותיך להתקדם ולבצע תפקיד גדול יותר. דבר על כך לא רק עם המנהל הישיר, אלא עם העובדים האחרים, עם מנהלת משאבי אנוש וכל דמות מפתח שזיהית. שדר תמיד שאתה רוצה לעשות יותר בחברה. בסופו של דבר, הדברים יתגלגלו לאוזניים הנכונות וכשמשרה חשובה תתפנה, היא תהיה שלך."

 

  • התמדה:

התמדה ושוב התמדה זהו שם המשחק. חשוב להטמיע את כל הטקטיקות באופן יומיומי וקבוע. דאג להיות תמיד מחובר לאנשים החשובים גם מחוץ לעבודה, פרסם ברבים את הישגיך, דבר על רצונך להתפתח בחברה, התלבש באופן מרשים, דבר בביטחון והתנדב להיות מעורב בכל פעילות ומשימה באופן קבוע ושוטף מיומך הראשון בחברה.

 

כל הטקטיקות הללו מייצרות מציאות בה אתה הופך להיות עובד בולט, נחשב, שאף אחד לא יכול להתעלם ממנו. עכשיו רק נשאר לך גם לבצע את העבודה שלך היטב ופיצחת את סודם של הכוכבים הזוהרים בחברה - בהמשך תוכלו להיפרד יפה מהתפקידים האפרוריים שבצעתם עד היום.

 

בהצלחה.

 


פורסם לראשונה 18/02/2010 09:20

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יחצ"ן את מאמציך
צילום: jupiter
מומלצים