"אופק חדש": המנהלים מרוצים, המורות פחות
ממחקר שהוצג לשר החינוך, עולה כי תחושת העומס של המורים עלתה, בעיקר בקרב אמהות לילדים. עם זאת, 99% מהמפקחים והמנהלים, 88% מהמורים ו-85% מההורים היו מרוצים מיישומה
כיצד השפיעה רפורמת "אופק חדש"? בבתי הספר מרוצים, אך המורים מדווחים על עומס רב - בעיקר המורות האמהות. גם בהישגי התלמידים שהצטרפו למערכת לא נמצא הבדל של ממש ביחס לתלמידים המשתתפים בה, למעט במתמטיקה. כך עולה מתמונת מצב ראשונית על הצלחת רפורמת "אופק חדש" במערכת החינוך, כפי שעולה מדיווח מחקר שערכה מנכ"לית הרשות הארצית למדידה והערכה, פרופ' מיכל בלר. הדיווח הועבר לשר החינוך גדעון סער ולמנכ"ל משרדו שמשון שושני.
לפני כשנה וחצי הנהיגה שרת החינוך דאז, פרופ' יולי תמיר, את הרפורמה
בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים. התוכנית כללה תוספת שעות למערכת ולמידה בקבוצות לימוד פרטניות לתלמידים מתקשים.
מהממצאים עולה שתחושת העומס מהעבודה בבית הספר בקרב מורים שהצטרפו לרפורמה - גבוהה בהשוואה לתחושתם של הלא מצטרפים - 64% לעומת 53%, בהתאמה. הפער נובע בעיקרו מתחושת עומס בקרב מורות המועסקות במשרת-אם. נושא זה נדון בימים אלו בין משרד החינוך למשרד האוצר. כמו כן, מורים שהצטרפו לרפורמה מדווחים כי יש להם פחות זמן להשתלמויות, בהשוואה למורים שלא הצטרפו - 58% לעומת 25% בהתאמה.
ולמרות הקשיים המדווחים, בבתי הספר שהצטרפו לרפורמה קיימת תמיכה רחבה מאוד בהמשך יישומה: 99% מהמפקחים והמנהלים, 88% מהמורים ו-85% מההורים ששמעו על הרפורמה מדווחים כי היו רוצים בהמשך יישומה.
התוצאות מתייחסות ל-729 בתי ספר יסודיים - 301 שהצטרפו בתשס"ח ו-428 שהצטרפו בתשס"ט - מתוך כ-1,600 בתי ספר יסודיים בארץ, המיועדים להצטרף לרפורמה.
96% מהמפקחים, 93% מהמנהלים ו-71% מהמורים בבתי הספר שהצטרפו לרפורמה, ציינו כי בעקבות "אופק חדש" חל שיפור בעבודת בית הספר. השעות הפרטניות נתפסות כמאפיין החיובי הבולט של הרפורמה וכהיבט המרכזי היוצר שינוי בבתי הספר, זאת באמצעות חיזוק הקשר בין המורה לתלמיד ובזכות האפשרות להתאים את ההוראה באופן דיפרנציאלי לצורכי התלמידים.
שיפור במתמטיקה
ומה עם הישגי התלמידים? "במחקר זה, שבדק עד כה את שלבי ההטמעה הראשונים של אופק חדש, לא נמצא, על פי רוב, הבדל של ממש בהישגי התלמידים בין בתי ספר שברפורמה לבין בתי ספר שאינם ברפורמה", נכתב במסמך.
הממצאים אכן מראים, כי בבתי ספר דוברי עברית בפיקוח הממלכתי-דתי ובבתי ספר דוברי ערבית לא נמצאו הבדלים ברמת ההישגים בתחומי הדעת השונים, ואף לא במדדי האקלים השונים בין בתי ספר שהצטרפו לרפורמה לבין בתי ספר שעדיין לא הצטרפו.
לא נמצא הבדל מובהק בהישגים באנגלית, שפת אם, ומדעים וטכנולוגיה. רק במקצוע אחד נרשם שיפור - מתמטיקה. בבתי ספר דוברי עברית, בפיקוח
הממלכתי, נמצא כי במבחן המיצ"ב במתמטיקה לכיתות ה' יש הבדל מובהק בהישגי התלמידים לטובת בתי ספר שהצטרפו לרפורמה. הפער בציון הממוצע של התלמידים הוא 10 נקודות בסולם המיצ"ב הרב-שנתי.
כחלק משיפור השמת הרפורמה במערכת, הודיע אתמול שר החינוך, כי כל בית ספר נוסף שירצה להצטרף לרפורמה יצטרך לשנות את מבנה תוספת השעות - בשנתיים הראשונות ליישום הרפורמה ניתנו השעות הפרטניות יותר כ"שעות רוחב" (בזמן שיעורים אחרים) ופחות כ"שעות אורך" (שעות נוספות הניתנות בסוף יום הלימודים או בתחילתו). כעת על פי ההנחיה, עיקר השעות הפרטניות יינתנו כשעות אורך ולא כשעות רוחב.