שתף קטע נבחר

 

המראות לילה מעל ערים במרכז: "זה בצע כסף"

נמל התעופה בן גוריון נפתח להמראות ונחיתות בין 1:30 ל-4:30, למגינת לבם של ראשי הרשויות באזור, שדורשים דיון דחוף בבג"ץ. ראש העיר ראשל"צ תקף את רשות שדות התעופה: "מוכרים את איכות חיי התושבים"

עם פתיחת נמל התעופה בן גוריון הלילה להמראות ונחיתות ליליות - תושבי האזור יכולים רק לחלום על שנת ישרים. רשות התעופה קיבלה מהמדינה אישור להוצאת טיסות בין 1:30 ל-4:30 בשל עבודות תשתית בשדה, אולם השכנים זועמים ומנסים למנוע ברגע האחרון את רוע הגזירה, בעוד מועד לדיון בבג"ץ בנושא טרם נקבע.

 

זמן קצר לאחר פניית ynet לרשות שדות התעופה - התקבל טלפון בהול בעיריית ראשון לציון, ונודע כי הטיסה הראשונה שתוכננה ל-3:30 בוטלה, לפי שעה. עם זאת, תמריא הלילה טיסה ב-1:30 ועוד אחת ב-4:30.

 

  • יו"ר שדות התעופה: השירות גדל, למה מתלוננים?

 

עד היום משרד התחבורה לא אישר הוצאת טיסות בשעות הקטנות של הלילה, על מנת שלא להפריע את מנוחתם של תושבי גוש דן.

אך לאחרונה רשות שדות התעופה ביקשה וקיבלה אישור לכך בשל עבודות בטיחות לשיקום המסלולים. עלות פרויקט שדרוג השדה כולו נאמדת ב-760 מיליון שקלים והוא יימשך כשלוש שנים.

 

ראש העיר ראשון לציון, דב צור, תקף היום בחריפות את הרשות וקרא לבג"ץ לערוך דיון דחוף בעניין. לטענתו, "בשביל בצע כסף הם מוכרים את איכות חיי התושבים".

 

פורום הרשויות שנמצאות באזור נמל התעופה בגן גוריון כבר הגיש עתירה לבית המשפט בבקשה להוציא צו ביניים שלא יאפשר את הטיסות עד לקיום הדיון, אך הצו לא ניתן, ולמעשה מתחילת החודש יכולה הייתה רשות שדות התעופה להוציא טיסות בכל שעות הלילה.

 

"מתחננים לקביעת דיון בבג"ץ"

"העובדה שבעשרת הימים האחרונים רשות שדות התעופה לא הוציאה טיסות לילה מוכיחה שהם יכולים להסתדר בשדה גם עם שעות נורמליות", טוען צור. בעיריית ראשון לציון הביאו כדוגמה את טיסת "אתיופיה איירליינס" שהוזזה מהשעה 1:30 ל-3:30. "לא מדובר פה בהזזת טיסות בשל לחץ, אלא בשל נוחות ובשביל עוד רווחים. ככה רשות שדות התעופה יכולה להגדיל את מספר קווי הטיסה שיש לה, ולמעשה תמורת בצע כסף למכור את חיי איכות התושבים".

 

ראש מועצה שהם, גיל ליבנה, תקף אף הוא בחריפות את המהלך: "התוכנית לפתיחת השמיים בלילה הייתה במשך שנים, ואולם תמיד נשמר האיזון ותנועת המטוסים הופסקה בין 01:00 ו-5:00. רק במקרים חריגים אושרה לרש"ת להוציא טיסות בשעות מאוחרות יותר".

 

"מה שקורה עכשיו הוא ניצול ציני, באמתלה של תיקוני בטיחות, על מנת שרש"ת תוכל להרוויח יותר", האשים ליבנה. "הרי כל מי שמסתכל על לוח הטיסות בנתב"ג רואה שבמהלך היום יש 'חורים' בין טיסה לטיסה, ואין צורך לפתוח את השמיים להמראות ונחיתות גם בלילה. אני מקווה שבסופו של דבר המהלך הזה ייעצר, ומאות אלפי התושבים החיים באזור יוכלו לישון בשקט בשעות הלילה".

 

ליבנה, צור וחבריהם זועמים גם על בית המשפט ועל הפרקליטות, שלטענתם לא מזרזים את הדיון בעתירה שהגישו הרשויות בנושא. "תושבי ראשון לציון והסביבה מתחננים לקביעת דיון שבו יוכלו להשמיע את טענותיהם, וכדי שרשות שדות התעופה לא תנהג בצורה שהיא נוהגת", אמר צור, "מהלילה איכות חייהם של התושבים בראשון לציון, חולון, מודיעין, לוד ורמלה יהפכו לסיוט ואין שום סיבה לכך".

 

בפורום ראשי הרשויות התרעמו על כך שלמרות שהעתירה הוגשה לבג"ץ ב-17 במאי, עד ליום זה לא נקבע מועד לדיון. "כשהגשנו את הבקשה לצו הביניים, ברשות שדות התעופה הילכו אימים על בית המשפט בהצהירם כי לא ניתן להימנע מביטול ההמראות הליליות, היות ושיקולי בטיחות מחייבים את פריסת ההמראות על פני כל שעות היממה מרגע סגירת אחד המסלולים, קרי, מ-1 ביוני. בית המשפט קיבל את טענתם. ב-1 ביוני נסגר המסלול לשימוש, והאמת התגלתה: במשך עשרה ימים, המשיכה וממשיכה הפעילות האווירית בנתב"ג כסדרה, מבלי שנדרשת כל המראת לילה בשעות האיסור".

 

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "פרויקט שדרוג מערך המסלולים הינו פרויקט חיוני מאין כמותו לשיפור רמת הבטיחות של נמל התעופה בן גוריון. על פי החלטת ממשלת ישראל, החל מ-1 ביוני ניתן אישור לנתב"ג לבצע המראות מטוסים בשעות הלילה. זאת על מנת לאפשר את המשך התפעול השוטף והבטוח של הנמל במהלך שנות ביצוע הפרויקט, וכן על מנת למנוע פגיעה בתנועה האווירית אל ישראל וממנה".

 

בהכנת הידיעה השתתף יואב זיתון
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גם בלילה, מעל הראש. אילוסטרציה
צילום: אוהד צויגנברג
דב צור. דורש דיון בבג"ץ
מומלצים