יו"ר הוועד: "ללקוח בלי כרטיס אשראי יש בעיה"
הבנק הבינלאומי פתח מוקד חירום לנפגעי השביתה, אבל בדיקה פשוטה מגלה שזמן ההמתנה למוקד אורך יותר משעתיים. ההנהלה: "אפשר למשוך כסף בבנק אחר. הוועד הגביל את מספר העובדים במוקד, אז הוא לא מתפקד". בוועד מכחישים
"בשל העומס הרב, אנו עסוקים בפניות קודמות. אנא המתן ותענה בהקדם". לקוחות הבנק הבינלאומי שומעים את התקליט הזה בימים אלה הרבה מאוד. זאת, בעיקר אם הם מנסים להגיע למוקד החירום שהבנק פתח כדי לסייע ללקוחות להתמודד עם פגעי השביתה בבנק.
"התקשרתי אתמול למוקד החירום", מספר לקוח של הבנק, שנקלע למינוס של כ-100 אלף שקלים, מאחר והבנק לא כיבד צ'קים של לקוחותיו, "אחרי כמה פעמים שבכלל לא היה צליל חיוג, הצלחתי לחייג אבל חיכיתי 25 דקות לתשובה, ואז הרימו את השפורפרת וניתקו. התייאשתי מהם".
החלטנו לבדוק את טענות הלקוח: אולי, בזעמו, הוא מגזים? במוקד 144 של בזק לא עודכנו על קיומו של המוקד הזה, ומי שרוצה לדעת אותו צריך להיות מחובר לאינטרנט. בדיקה בגוגל העלתה שהמספר הוא 03-7977130. הנסיון הראשון שלנו לחייג החל הבוקר בשעה 10:10. השיחה הראשונה התנתקה עוד לפני ששמענו צליל חיוג, וכך גם השיחה השנייה, והשלישית, והרביעית.
אחרי שמונה שיחות משני מכשירים שונים - נייד ונייח - הצלחנו להגיע לצליל חיוג ואל התקליט המרגיע, המבטיח לענות בהקדם. חיכינו. וחיכינו. וחיכינו. 25 דקות. ואז, ענתה מוקדנית אדיבה, שהספיקה לומר: "הבנק הבינלאומי שלום" לפני שהשיחה נותקה. אחרי המענה הזה, ניסינו להשיג אותם עוד תשע פעמים. בסך הכל, "בילינו" על הקו בניסיון שווא להשיג את הבנק עד השעה 12:50, שעתיים וארבעים בלא הפסקה.
הכסף במכשיר אזל, המשכורת לא נכנסה
עובדי הבנק הבינלאומי ובנק פאג"י פתחו בשביתה לפני כשבועיים וסגרו את כל הסניפים של שני הבנקים. הכסף ברבים ממכשירי הכספומט של סניפי הבנק, אם לא בכולם, אזל במהלך השבוע שעבר, והלקוחות נאלצים למשוך כסף בבנקים אחרים ולשלם על כך עמלה מוגדלת.
לקוחות שהם בעלי עסקים קטנים מתלוננים שהבנק אינו מכבד צ'קים של לקוחות שלהם, בשעה שבנקים אחרים מכבדים את הצ'קים שהם משלמים לספקים, ויש כאלה שנקלעו למינוס של עשרות אלפי שקלים.
השבוע נקלעו גם לקוחות שכירים לבעיה: חלק מהשכירים מקבלים את שכרם בצ'ק או בהעברה בנקאית ולא בהוראת קבע, והם לא קיבלו את שכרם לחודש יוני. לקוח כזה, שמנהל את חשבונו מהיד אל הפה, נקלע למינוס גדול וכרטיסו עלול להיבלע.
לבקשת הפיקוח על הבנקים, הורה בית הדין לעבודה בחיפה לבנק לפתוח מוקד חירום לפניות של לקוחות שנקלעו למצוקה בגלל השביתה. אבל המוקד הזה, כאמור, פשוט לא מתפקד.
מהנהלת הבנק נמסר בתגובה: "ניתן למשוך כסף בכל מכשיר אוטומטי (של בנק אחר. ת.ג). ההנהלה קוראת לוועדים לסיים את השביתה ולהתרכז במשא ומתן". בקשר לעומס במוקד החירום, טוענים בהנהלה: "הוועד הסכים לאייש את המוקד ב-100 עובדים בלבד, אז ברור שהוא לא יכול לתפקד".
"שילכו לבנק אחר"
יו"ר ועד העובדים, חנוך לבנה, אומר ל-ynet בתגובה: "לא הגבלנו את מספר העובדים שמאיישים את מוקד החירום. להיפך, נתנו כמה עובדים שההנהלה ובית הדין ביקשו, בשמחה".
אז למה המוקד לא מתפקד?
"בגלל העומס. יש הרבה לקוחות שהשביתה מקשה עליהם, אנחנו מודעים לכך".
מה אתה מציע ללקוחות שנגמר להם הכסף בכספומט?
"למשוך בסניף של בנק אחר".
יש סיכוי גדול שהם יקחו את זה צעד אחד הלאה וגם יפתחו שם חשבון.
"נכון. אם ההנהלה תמשיך לא לדבר אתנו והשביתה תתארך, יש הרבה לקוחות שעלולים לעשות זאת".
ומה עם לקוחות שלא קיבלו משכורת או שלא כובדו להם צ'קים, והכרטיס שלהם נבלע? הם לא יכולים למשוך כסף בשום בנק.
"נכון, וזאת בעיה קשה ורצינית. הם צריכים לפנות למוקד החירום. ימשכו להם את הכרטיס ויגידו להם לאן להגיע בשביל לקבל אותו בהקדם, או שישלחו להם".
יש לקוחות שאין להם כרטיס כספומט בכלל, בגלל חובות, עיקולים, רצון לחסוך ולהיגמל מקניות או אורח חיים מיושן. אם לקוח כזה יצליח בכלל לתפוש את מוקד החירום, איזה פיתרון יתנו לו?
"לקוח בלי כרטיס נמצא בבעיה".
בפיקוח על הבנקים סירבו להגיב לידיעה. גורם בפיקוח על הבנקים אמר כי הפיקוח מעורב בנושא השביתה ועושה מאמצים להביא לסיומה.
"מה אכפת לי? ממילא אין להם כמעט סניפים"
יש, אגב, לקוחות של הבינלאומי שממש לא אכפת להם מהשביתה. יונית (שם בדוי) ממרכז הארץ, למשל, מקבלת את שכרה בהוראת קבע, ולכן היא קיבלה אותו ב-10 לחודש בלא עיכוב.
גם העובדה שאין כסף בכספומטים לא ממש מזיזה לה. "אני ממילא אף פעם לא מושכת בכספומטים של הבינלאומי", היא אומרת, "כמעט אין להם סניפים ואני בכלל לא יודעת איפה הסניפים שלהם, חוץ מהסניף שלי שנמצא רחוק מהבית והעבודה".
"הבעיה היחידה שלי הייתה שהתוקף של הכרטיס שלי אמור לפוג בסוף החודש הזה, והכרטיס החדש מחכה לי בסניף אבל אני לא יכולה לקחת אותו בגלל השביתה. אבל זה הסתדר די בקלות, כי התקשרתי לחברת האשראי והם הסכימו להנפיק לי כרטיס נוסף ושאני אקח אותו אצלם. מצדי, שישאירו את הסניפים סגורים וילכו לים".