שתף קטע נבחר
 

מחקר מצא: איך לגרום לילד לקרוא ספרים

רוצים לגרום לילדים לקרוא יותר? מחקר ישראלי מצא 9 שלבים פשוטים המביאים להכפלה של כמות הספרים אותם קוראים ילדי בית הספר היסודי. בין השלבים: ספריה כתתית עשירה וקריאת סיפור בהמשכים בהפסקות

מודאגים מכך שהילדים לא קוראים מספיק ספרים? מסתבר שיש פתרון לבעיה, והוא אפילו לא מסובך מדי. מחקר חדש, שנערך במכללת "שאנן" ופורסם השבוע בספר מחקרים שהשיקה מכללת "אורות ישראל", מצא שיטה שבה ניתן לעלות את מספר הספרים אותם קוראים הילדים, את איכות הקריאה שלהם ואפילו את האהבה לקריאה.

 

לגיטימציה לקרוא ספרים המיועדים לגיל נמוך יותר

חוסר העניין שמגלים ילדים ונוער בקריאת ספרים הפך לאחת הבעיות שהכי מטרידות את ההורים והצוותים החינוכיים בבתי הספר. הדאגה גוברת אף יותר בעקבות מחקרים שנעשו בשנים האחרונות, שהוכיחו כי קריאת ספרים בפורמט הרגיל שלהם חיונית לפיתוח השפה, החשיבה, התרבות, הערכים ואפילו ללמידת מוסכמות חברתיות. אך לטענת ד"ר אסתר טוב-לי, ראש החוג לחינוך מיוחד במכללת "שאנן" ומנהלת מכון אתגר לאבחון וטיפול בקשיי למידה, וד"ר יחיאל פריש, נשיא מכללת "שאנן", ישנה שיטה פשוטה יחסית להביא את הילדים לקרוא מספר רב יותר של ספרים ואף לאהוב אותם.

 

השיטה החדשה כוללת תשעה שלבים וליווי צמוד של התלמידים בזמן הקריאה. בין השלבים הדרושים: זמן קריאה קבוע של כ-15 דקות מדי בוקר, ספריה כיתתית עשירה שהגישה אליה חופשית בכל זמן, יצירת לגיטימציה לקריאת ספרים המתאימים לגיל נמוך מגיל התלמיד כדי לא להקשות עליו, קריאת סיפור בהמשכים בהפסקות מדי יום בשעה קבועה בכדי לעורר את הסקרנות למציאת הספר וקריאתו, שימוש בספר לשימושים שונים מהנאה בלבד (למשל ספרי מתכונים או הדרכה) ועוד.

 

השניים בדקו את השיטה החדשה במחקר שערכו על תלמידי החינוך המיוחד. המחקר בדק 108 תלמידים בכיתות ב' ו-ג', כולם לקויי למידה, מתוך הנחה שאם תצליח השיטה להביא את ילדי החינוך המיוחד ליהנות מהקריאה, על אף שהם מתקשים בה באופן מיוחד, היא תצליח גם עם ילדים רגילים. במשך שנה למדו מחצית מהתלמידים עם התוכנית המיוחדת להגברת האהבה לספרים, ואילו החצי השני למד במתכונת הרגילה.

 

בסיום המחקר נשאלו התלמידים בשתי הקבוצות כמה ספרים הם קראו בשנה האחרונה והאם היו מעדיפים לקרוא ספרים בזמנם הפנוי או לצפות בטלוויזיה ולשחק במחשב. הממצאים החד משמעיים הפתיעו את החוקרים. התלמידים שהשתתפו בתוכנית העדיפו לקרוא ספרים פי

חמש יותר מהתלמידים שלא השתתפו בניסוי: 63% מהתלמידים שהשתתפו בתוכנית מעדיפים לקרוא ספר בזמנם הפנוי, לעומת 12% בלבד מהתלמידים שלמדו בתוכנית רגילה.

 

בנוסף בדקו החוקרים כמה ספרים, מתוך רשימה מומלצת של 10 ספרים, קראו התלמידי בשתי הקבוצות. התלמידים שלא השתתפו בתוכנית העידו שקראו רק 2.41 ספרים. לעומתם התלמידים שהשתתפו בתוכנית קראו 4.89 ספרים מתוך הרשימה. באופן כללי הביאה התוכנית את התלמידים לקרוא פי שניים מחבריהם שלא השתתפו בה.

 

"מחקרים מצביעים על כך שמספר גדל והולך של צעירים אינו קורא להנאה", אומרת טוב-לי, אחת החוקרות. "הצניחה האדירה בהישגי הקריאה במבחנים הארציים והבינלאומיים, הדלות הלשונית והפגיעה באושיות השפה, כל אלו מדאיגים את החוקרים ואת העולם כולו. בנוסף לכך הידע של התלמידים בתחום האוריינות, כלומר הקריאה והכתיבה, הולך ופוחת, אך רמת האוריינות הנדרשת מאדם ב'כפר הגלובלי הקטן', הבנוי על אוטוסטרדות מידע מהירות, גבוהה לאי שיעור מזו שהוא נזקק לה לפני 50 שנה".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קריאת סיפור בהמשכים - מעודדת לקרוא
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים