שתף קטע נבחר

 

האם גרושה יכולה ללכת ללא כיסוי ראש?

שאלה:

 

האם אישה שנהגה ללכת עם כיסוי ראש והתגרשה, יכולה להוריד את כיסוי הראש כדי שתוכל למצוא זוגיות חדשה בקלות רבה יותר? (דנה, אשקלון).

 

תשובה:

 

כיסוי ראש לאישה נשואה הוא חיוב גמור מן התורה. וכבר התייחסנו לכך מספר פעמים. אולם יש מחלוקת אילו נשים חייבות בכיסוי ראש.

 

הרמב"ם כותב שלא תלכנה בנות ישראל פרועות ראש בשוק, "אחת פנויה ואחת אשת איש" (הלכות איסורי ביאה, כא, יז), וכך גם כותב השולחן ערוך (אבן העזר, כא, ב). בפשטות כוונתם באישה פנויה - אפילו לרווקות. ואכן, ישנם מהפוסקים שדייקו זאת מלשון הגמרא האומרת: אזהרה לבנות ישראל. ולא נאמר שם: אזהרה לאשת איש,

 

אולם אחרים הסבירו, שברווקות אין נוהג איסור זה, וכוונת הפוסקים בנשים פנויות היא דווקא לגרושות ואלמנות, וכך מקובל ברוב המקומות, שרווקות אינן מכסות את ראשן (בתימן נהגו גם הרווקות בכיסוי ראש).

 

על כל פנים, מי שהיא אלמנה או גרושה, דעת הפוסקים שעליה לכסות ראשה.

 

מהו הפסד?

אולם הרב משה פיינשטיין, מגדולי הפוסקים בדורנו, פוסק שהאיסור מן התורה הוא רק באישה נשואה, ואילו לגבי אלמנה - החובה לכיסוי הראש הוא רק מצד מנהגי הצניעות שנהגו בנות ישראל, מנהג המכונה "דת יהודית" (רמב"ם, הלכות אישות כד, יב). לכן הוא פוסק, שבמקום הפסד - אפשר להקל (שו"ת אגרות משה, אה"ע א, נז). תשובתו מתייחסת לאלמנה המתקשה למצוא מקום עבודה לפרנסתה ופרנסת ילדיה, אלא אם כן לא תכסה את ראשה במקום עבודתה.

 

מדברים אלה הסיקו אחרים, שגם חשש לעיכוב נישואין נחשב להפסד, ואם כיסוי הראש יפגע בסיכוי להינשא -

ניתן להקל ("הצנע לכת" לרב אלינסון, עמוד 112, הערה 68).

 

יש להעיר, שניתן למצוא פיתרון פשוט יותר, והיינו שהאישה תלך בפאה נכרית, אשר בימינו אינה ניכרת, ואינה שונה משיער טבעי. אף על פי שיש פוסקים המחמירים לאישה נשואה ללכת עם פיאה נכרית (בעיקר הפוסקים הספרדים מחמירים) - מכל מקום, בנידון גרושה ואלמנה הם מודים שעדיף להשתמש בפיאה.

 

לסיכום: מותר לאישה גרושה או אלמנה ללכת בלי כיסוי ראש, כדי להגדיל את סיכוייה להינשא, ועדיף שתכסה את ראשה בפיאה נכרית.

 

כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים