שתף קטע נבחר
 

טכנולוגיה בשירות המצוות: דבר תורה לפרשת עקב

מה בין חטא העגל, לוחות הברית, זהב וחופש הבחירה

בפרשת השבוע חוזר משה רבנו בפני העם על סיפורו של חטא העגל, שבגללו נאלץ לשבור את הלוחות הראשונים. לאחר שבירת הלוחות אמר לו הקדוש-ברוך-הוא: "פסל לך שני לוחות אבנים כראשונים... ואכתוב על הלוחות את הדברים אשר היו על הלוחות הראשונים אשר שיברת". בהמשך אף ציווה הקב"ה את עם-ישראל לעשות לו משכן, "כדי שיידעו כל האומות שנתכפר להם מעשה העגל".

 

חכמינו ז"ל אומרים, שאחת הסיבות שגרמו לעם-ישראל לחטוא חטא חמור כזה, היא ריבוי הזהב שהיה ברשות ישראל, שהעבירם על דעתם ועל דעת קונם. לאחר הסבר זה, היה אפשר לחשוב, שלאחר שהזהב הכשיל אותם כל-כך, יאסור עכשיו הבורא או יגביל את השימוש בזהב. אבל ממש לא. בפועל אנו רואים את ההיפך: החומר הראשון ששימש לבניין המשכן – שאותו ציווה הקב"ה לבנות כביטוי לכפרת חטא העגל – היה זהב!

 

יתרה מזו אומרים חז"ל: "לא היה העולם ראוי להשתמש בזהב; ולמה נברא? בשביל המשכן ובשביל בית-המקדש". כלומר, המטרה הראשית שעבורה בכלל נבראה כל המציאות של הזהב, הייתה המשכן והמקדש; ולאחר שנברא הזהב למטרה זו, ניתנה לבני-האדם אפשרות להשתמש בזהב גם למטרות של חולין.

 

כאן בא לידי ביטוי העיקרון, שכל דבר שקיים בעולם נועד למעשה לשרת את האמת האלוקית. ובלשון המשנה: "כל מה שברא הקדוש-ברוך-הוא בעולמו, לא בראו אלא לכבודו".

 

אלא שהבורא גם העניק לאדם יכולת של בחירה חופשית, שמאפשרת לו לעשות בבריאה שימוש נכון ועל-פי המטרות שלשמן נבראה, או חלילה להשתמש בדברים לרעה, ואף למטרות הפוכות בתכלית – כמו להשתמש בזהב, שנברא למען המקדש, לצורך עבודה-זרה או עסקים שאינם ישרים. אך גם ניצול לרעה אינו משנה את הייעוד המקורי שלשמו נבראו הדברים, שכן הקב"ה אינו צריך לאבד את עולמו "מפני השוטים".

 

ומעניין, בתורת החסידות מבואר שאפילו עצם האפשרות לנצל את הבריאה לרעה נועדה בסופו של דבר להוסיף ב'כבודו' של הקב"ה. כי הרי טבע האדם הוא, שכאשר הוא עומד מול התנגדות והפרעה, מתעוררים בו כוחות פנימיים חבויים, ואז נוצרת הוספה והתחזקות בעוצמת עבודתו. כך האפשרות לנצל את הבריאה לרעה, גורמת להתמודדות שמגבירה את עוצמת עבודת האדם את בוראו.

 

עיקרון זה נכון לא רק לגבי דברים שנבראו בששת ימי בראשית, אלא גם לעניין מכשירים ופיתוחים טכנולוגיים שנתגלו על-ידי האדם. גם היכולת הזאת נבראה על-ידי הקב"ה, ואף עליה נאמר: "לא בראו אלא לכבודו". לכן ברור, שהייעוד האמיתי והמקורי של כל ההמצאות הללו הוא להרבות כבוד שמים.

 

העובדה, שיש המשתמשים בכלים אלה למטרות שליליות, אינה גורעת מייעודם המקורי. ואדרבה, כאשר יהודי משתמש בדברים הללו להפצת היהדות – או-אז הוא מביא אותם לתכליתם ולשלמותם המקורית, שלשמה נבראו.

 

כאשר אנו מנצלים כל דבר למטרתו האמיתית – הוספת כבוד הבורא, אנו פועלים את המטרה והתכלית של בריאת העולם כולו, להכין את העולם ולזככו עד שיהיה מוכן וראוי להיות משכן לקדוש-ברוך-הוא. מה שיהיה בשלמות בגאולה הקרובה, כאשר יבוא ויתגלה מלך המשיח, ויבנה את בית המקדש השלישי והנצחי, תיכף ומיד ממש.

 

הרב מרדכי גרומך הוא מנהל בית חב"ד האמפי, הודו

 

chabadHampi@gmail.com

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"להרבות כבוד שמים". הרב מרדכי גרומך
מומלצים