שתף קטע נבחר
 

דבר תורה לפרשת שופטים

שופטים, שוטרים ויועצים

פרשתנו נפתחת בציווי "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך". שופטים הם הדיינים הפוסקים פסקי הלכות לעם-ישראל, ושוטרים הם אלה שתפקידם לכפות בכוח את בעלי-הדין לבצע את פסק השופט.

 

פסוק זה מזכיר את אחד מייעודי הגאולה: "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה". כך אנו גם מתפללים שלוש פעמים ביום: "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה".

 

אולם בעוד שבפרשתנו נאמר "שופטים ושוטרים", הרי בעניין הגאולה מדובר ב"שופטים" וב"יועצים" ("יועצים" במקום "שוטרים"). סיבת ההבדל היא שבזמן הגאולה לא יזדקקו עוד לשוטרים, מכיוון שאז יהיו בני האדם באופן שיצייתו מעצמם לשופטים ולא יזדקקו לכפיית השוטרים. אך נשאר לנו להבין: מהו עניין ה"יועצים"?

 

ההבדל בין שופט ליועץ הוא שהשופט עומד מעל הנשפט וגוזר עליו פסק הלכה, בלי שום התחשבות ברצונו ובמידת הבנתו. הנשפט חייב לקיים את פסק-דינו של השופט בין אם הדברים מתקבלים על דעתו ובין אם לאו. לעומתו, היועץ מדבר עם האדם לא מלמעלה למטה, אלא כשווה אל שווה, ונותן לו עצה שהשומע עצמו מבין ומרגיש שהיא טובה עבורו.

 

ויש בזה מה שאין בזה: יתרונו של היועץ, שהשומע מקבל טוב יותר את העצה והיא חודרת עמוק יותר לפנימיותו. אולם לשופט יש יתרון, שדבריו מתקבלים מתוך סמכות עליונה, כמי שהקדוש-ברוך-הוא נתן לו כוח לפסוק את דבר התורה, והאדם מתבטל ומקיים את הוראתו מתוך קבלת-עול.

 

מי שיגרום לבני האדם בזמן הגאולה לקבל בשלמות את הוראות השופטים, יהיו היועצים. יועצים יחד עם שופטים זה השילוב המוצלח שיחדיר בתוכנו שקיום הוראות השופט במילואם היא טובתנו.

 

ממש בדומה לכך, הוא עניין הנבואה, המוזכר אף הוא בפרשתנו: "נביא אקים להם מקרב אחיהם כמוך... אליו תשמעון". הנביא מוסר לעם את דברי ה' המתייחסים לענייניהם הגשמיים כיצד יהיה במקרה זה וכיצד יהיה טוב לנהוג במקרה אחר.

 

המעניין הוא שבעניין הנבואה כותב הרמב"ם (באיגרת תימן הידועה) שהיא תחזור לא רק בגאולה, אלא בתקופה שקודם לכן, והיא עצמה מהווה "הקדמת משיח" כלשונו. הנבואה הזו ישנה במלך המשיח עוד לפני הגאולה, וקיומה תכין אותנו לשלמות הנבואה כפי שתהיה בגאולה השלמה.

 

אם-כן, מובן לכולנו שדורנו זה, שלפי כל הסימנים המובאים הגמרא הוא הדור שבו תהיה הגאולה, ישנה מציאותו של הנביא, אשר על כך נצטווינו בפרשתנו "אליו תשמעון". עלינו לדעת כי נביא זה כבר הודיע לעם ישראל אשר תיכף ומיד בא משיח צדקנו, ועלינו לשמוח בכך ולהיות מוכנים לביאתו. ותיכף ומיד יתגלה הוא כמלך המשיח.

 

ניתנה לנו הזכות להיות בדור זה, ויחד עם זאת גם האחריות להתכונן לגאולה, על ידי שכבר בזמן זה אנו מקבלים על עצמנו את הוראות השופט והיועץ, נביא הדור, הנותן עצות בענייני תורה ויראת שמים, ובעניינים גשמיים כעסקים, חיי משפחה וכדומה - שזהו עניינו של הנביא; ועד הנבואה העיקרית שזכינו לשמוע ממנו - הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה משיח בא".

שבת שלום.

 

הרב שוקי גור הוא שליח הרבי מלובביץ' לסנטה תרזה, קוסטה ריקה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"בזמן הגאולה לא יזדקקו עוד לשוטרים". הרב שוקי גור
מומלצים