גלגלי המכבים: מסלולי אופניים בבן שמן ומודיעין
שני שבילי אופניים באורך עשרות ק"מ נחנכו לאחרונה ביער בן שמן ובאזור מודיעין - והשלישי בדרך. נפחו אוויר, קחו מים ובואו
>>> פעילויות לחנוכה - כל ההצעות והטיולים בערוץ התיירות
יער בן שמן הוא אתר רכיבה מרכזי השוקק רוכבים בכל ימות השבוע. קק"ל החליטה להשקיע בבניית מערכת שבילים מוסדרת ואיכותית במיוחד ביער, ולבנות שלושה שבילי אופניים באורך כולל של כ-65 ק"מ.
- קבלו עוד המלצות ומסלולים לטיולי אופניים
חשיבותו של יער בן שמן והסינגלים החדשים שבו נובעת מהיותו "עורף הנופש" של גוש דן וערי המרכז.
שטחו של היער אדיר - מעל 30,000 דונם יחד עם יער מודיעין הצמוד אליו, והוא משרת אוכלוסייה בת כשני מיליון איש.
יער בן שמן הוא גם נוח יחסית מבחינת הפרשי הגובה שבו: המבקשים לרכוב ביער בן שמן אינם נדרשים לעליות ארוכות כבהרי יהודה הסמוכים. הקרבה ותוואי השטח הנוח תרמו לכך שהוא הפך לאתר רכיבה מרכזי, שוקק רוכבים בכל ימות השבוע, ובסופי השבוע במיוחד. משמעות הדבר היא שיער זה חשוף יותר מיערות אחרים הן לתוצאות החיוביות של רכיבת השטח, והן להשפעות השליליות שלה, כגון פגיעה ביער עקב בניית סינגלים פירטיים (לא מורשים ולא מקצועיים באופן בנייתם), שגורמים להרס צמחייה וקרקע ולפגיעה בבעלי חיים ובממשק היער.
לצורך תכנון תוכנית אב לשבילי אופניים ביער בן שמן נסקרו כל הסינגלים הקיימים ביער. הם חולקו לקבוצות של "חיוביים" – שאפשר לאמץ ולהשאיר, ו"שליליים" – שפוגעים ביער. עוד היבטים שמובאים בחשבון בתכנון הם שמירה על קווי גובה, נקודות עניין ותצפית, מעקף של אזורים מוגנים, מענה הן לרוכבים מתחילים והן למתקדמים, והשתלבות במערכת הרחבה יותר של שבילי היער והאזורים השונים שבו.
חלקו הראשון של הפרויקט (סינגל הרצל, או בשמו העממי: קק"ל 1) נבנה על ידי עובדי קק"ל וקבוצות מתנדבים שונות, והסתיים לפני כשמונה חודשים. מאז נכנסה קק"ל להילוך עבודה גבוה יותר, ובמאמץ רב סיימה את שביל ענבה (בשמו העממי: קק"ל 2). התוצאה: סינגל אחד ארוך באורך 32 ק"מ, שמאפשר גם לסיימו לאחר 8 ק"מ. בשנה הקרובה צפויה להסתיים בנייתו של המסלול השלישי הקצר באזור תל חדיד, שאורכו 12 ק"מ.
לאחרונה, עם השלמת בניית השבילים, התווספה גם מערכת סימון שמקלה מאוד את הרכיבה הרציפה בהם.
איך מגיעים לשבילי הרכיבה?
הכניסה ליער נמצאת בתחילת כביש 443 מזרח.
מכביש 1 (ירושלים-תל אביב): יורדים במחלף בן שמן מזרחה לכיוון מודיעין. כ-2 ק"מ מהמחלף ישנה פנייה ימינה לכניסה ליער ולמצפה מודיעין. שם נחנה.
נקודת היציאה במצפה מודיעין
תיאור המסלול
- לצפייה במפת המסלולים - לחצו כאן
על מנת לאפשר רכיבה למרחקים שונים למתחילים ולמתקדמים, המסלול בנוי בצורה חכמה שמאפשרת כניסה אליו ויציאה ממנו מצירי היער העיקריים. אדריכל אוטו פרידמן, שהיה מעורב בתכנון המסלולים מספר: "הקטע הקצר יותר, סינגל הרצל, הוא גם קל יותר לרוכבים מתחילים, אולם חלק הארי של הסינגל- ענבה - הוא קצת יותר אתגרי".
סינגל הרצל
המסלול מסומן בכחול. סינגל הרצל מוכר גם כסינגל ברוטיה. ברוטיה הוא מין של אורן ששתלה קק"ל בכל רחבי הארץ. השביל עובר ליד 11 הפרטים הראשונים הוותיקים ביותר מסוגם בארץ, שניטעו ב-1929. זוהי לולאה שאורכה כ-8 ק"מ, הנמצאת כולה במרחק לא גדול מהמצפה, והיא קלה יחסית מבחינה טכנית ומתאימה לרוב הרוכבים.
מתחילים במצפה, ופונים מערבה דרך חלקות אקליפטוסים ואורן, ליד חלקת הברוטיה הוותיקה, עד לחניון מקסיקו. פונים ימינה לכביש היציאה מהיער, וממש ליד הצומת נכנסים שוב לסינגל במגמה דרומה לאורך הגדר. הסינגל פונה מזרחה ואז מבצע סיבובי עקלתון יפים בתוך היער, עד שהוא חוצה ציר ראשי לאורך נחל וצומת גדול.
מערכת הסימון מקלה על הרכיבה
חוצים את הנחל מעל סכר קטן ועתיק (סהרון), ואז עומדים בפני שתי אפשרויות: האחת - לחזור למצפה דרך השביל הכחול, שפונה שמאלה וצפונה. אפשרות שנייה - לרכוב על דרך האספלט עד למצפה מודיעין. מי שהגיע לרכיבה ארוכה יכול לפנות אחרי הסכר ימינה, אל הסינגל הארוך ענבה, המסומן בצבע אדום.
סינגל ענבה
המסלול מסומן באדום. זה הסינגל החדש בין השניים, ומתאים יותר לרוכבים מתקדמים: יש בו צבירת גובה מכובדת יחסית לאזור וקטעים טכניים. הוא פונה דרומה דרך חניון שאקי וחניון הסוסים ועולה לתל גמזו, שם ישנה נקודת תצפית יפה, ומנוחה. החלק הזה יספק לכם גיוון מהרכיבה ביער המוצל ויתאים מאוד גם לעונות הקרות.
רוכבים בסינגל ענבה
ממשיכים באזורים פתוחים עד החלק הצעיר של יער מודיעין. לעתים עוברים גם בדרכי עפר. ממשיכים דרומה ליער הבוגר עד חורבת בית ענבה. השביל ממשיך צפון-מזרחה ומשקיף על נחל ענבה וכבשני הסיד העתיקים שבו. השביל ממשיך בטיפוס לחורבת רגב, שהיא אחת הנקודות הגבוהות ביותר בשטח. מומלץ לעצור וליהנות מתצפית פנורמית. משם ממשיכים חזרה לליגד סנטר, שהוא נקודת כניסה ויציאה נוספת לסינגל. השביל ממשיך ומטפס לחורבת זכריה ויורד אל בקעת הנזירים ומערות הנזירים. אז הוא פונה מערבה לאורך נחל גמזו וחזרה צפונה בעלייה למצפה מודיעין, דרך הפגודה התאילנדית.
נקודה חשובה: באזור חורבת בית ענבה ישנו פיצול בסימון השבילים עם סימון שבילים שחור. רכיבה בשביל השחור על דרך עפר תוביל את הרוכבים לתוך העיר מודיעין (לפארק העירוני ענבה), ומשם להתחברות למערכת שבילי האופניים העירונית. יש לציין שלאחר רכיבה של כ-500 מ' בשביל העפר השחור ישנו פיצול לשביל כחול, שמוביל לתחנת הרכבת פאתי מודיעין ולישפרו סנטר.
ויש גם עליות...
עוד כמה עצות לרוכבים
הסינגלים משלבים אזורים מוצלים ואזורים חשופים, ועל כן מומלץ להתמקד
באזורים החשופים בעונות החורף, ובמוצלים כאשר חם יותר. הסינגל במיטבו לאחר ירידת גשם; הגשם מהדק את השביל, אולם כדאי לחכות כיומיים לאחר רדתו כדי לתת לשביל להתייבש מעט וכדי להימנע מבוץ דביק, שיכול לפגוע ברכיבה ובאופניים שלכם.
הצמתים בין סינגל לדרך עפר מסומנים בשתי אבנים גדולות. האבנים מיועדות ליצור שפה לנהגים ולרוכבים שתזכיר להם לרכוב ולנהוג בזהירות בנקודות המפגש האלה.
נתוני המסלול
אורך המסלול: 32 ק"מ. יש אפשרות ליציאה בסוף סינגל הרצל, 8 ק"מ מנקודת המוצא
גובה מצטבר: 660 מ'
כיוון רכיבה: נגד כיוון השעון בלבד
דרגת קושי רכיבה: בינונית
זמן רכיבה משוער: קטע 1 – כשעה, כל הסינגל – 5-3 שעות – יום טיול
כללי רכיבה
1. השתמשו בשביל המסומן על ידי קרן קימת לישראל או הוועדה לשבילי ישראל. הרכיבה אסורה בשבילים שאינם מסומנים.
2. התאימו את הרכיבה וההליכה לתנאי השטח ומזג האוויר.
3. קטעים קשים למעבר באופניים יש לעבור ברגל.
4. הצטיידו בציוד הבטיחות המתאים לרכיבה ולהליכה.
5. התחשבו במשתמשים אחרים בשביל.
6. האחריות לשלומכם בזמן הטיול חלה עליכם. אל תסכנו את עצמכם ואת המטיילים האחרים.
7. שמרו על הניקיון. קחו את האשפה עמכם.
8. בשטח מצויים בורות פתוחים ומערות. יש להימנע מלהיכנס אליהם למעט האתרים המסומנים. כנ"ל בנוגע לאתרים הארכאולוגיים באזור.
9. נקודות מים ושירותים תוכלו למצוא במצפה מודיעין, בנקודת המוצא.
הרכיבה בשבילי האופניים אסורה על אופנועי שטח וטרקטורונים.